شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#جدید#اروپایی#نخست وزیر#رای اعتماد

هفت کشور اروپایی در انتظار دولت جدید

هفت کشور اروپایی در انتظار دولت جدید

هفت کشور اروپایی به علت مذاکرات ائتلافی پسا انتخاباتی، ناکامی در کسب رای اعتماد یا استعفای نخست وزیر به دنبال دولت‌های جدید هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، پس از انتخابات پارلمانی در آلمان، مذاکرات ائتلافی دشوار میان احزاب به منظور تشکیل یک دولت جدید آغاز شد. مردم آلمان نمیدانند بعد از ۱۶ سال حاکمیت حزب اتحادیه دموکراتیک مسیحی آنگلا مرکل، ترکیب دولت جدید به چه شکل خواهد شد.

مذاکرات ائتلافی میان حزب سوسیال دموکراتیک که با کسب ۲۵.۷ درصد رای پیروز انتخابات پارلمانی شد و حزب سبزها و حزب دموکراتیک آزاد در جریان است. اگر این مذاکرات که حدود سه هفته بعد از انتخابات آغاز شد، موفقیت آمیز باشد، دولت جدید به رهبری حزب سوسیال دموکراتیک تشکیل میشود. این حزب گفته است تا کریسمس دولت تشکیل میدهد و نمیخواهد مذاکرات همچون سال ۲۰۱۷ به درازا بکشد.

خصوصا میان سبزها و حزب دموکراتیک آزاد، اختلافات عمیقی بر سر مالیات، محیط زیست و تغییر اقلیمی وجود دارد. با این حال ممکن است مذاکرات تا پس از سال نوی میلادی به طول انجامد چون اولین بار از ۱۹۵۳ است که تشکیل یک دولت ائتلافی سه حزبی در دستورکار قرار دارد و اختلاف عقایدی در میان است.  

مذاکرات ائتلافی در سال ۲۰۱۷ به مدت ۱۷۲ روز به طول انجامید و تلاشهای مشابهی در سال ۲۰۱۳ به مدت ۸۶ روز طول کشید. دولت مرکل تا زمان تشکیل یک دولت جدید در آلمان به کارش ادامه خواهد داد.

احتمال انتخابات زودهنگام در اتریش

سباستین کورتس، صدراعظم اتریش که به اتهام فساد و نقض اعتماد تحت تحقیقات قرار دارد، از سمتش استعفا داده است. در حالی که کورتس از ریاست حزب مردم اتریشی کنار نرفته است، اما کرسی صدراعظمی (نخست وزیری) را به الکساندر شلنبرگ، وزیر خارجه اتریش از همین حزب داده است تا ائتلاف آن با سبزهای اتریشی که در ژانویه ۲۰۲۰ تشکیل شد، حفظ کند.

در حالی که بحران دولت در این کشور نسبتا با این گام فرو نشسته است، اما اپوزیسیون اتریش گمان میکند که کورتس به "نخست وزیر سایه" تبدیل خواهد شد و "سیستم کورتس" ادامه خواهد یافت. اظهارنظرهایی وجود دارد مبنی بر اینکه عمر دولت کنونی زیاد نخواهد بود و ممکن است انتخابات زودهنگام برگزار شود.

چه کسی در جمهوری چک دولت تشکیل می‌دهد

نتایج انتخابات پارلمانی جمهوری چک که هشتم و نهم اکتبر برگزار شد، دقیقا مخالف آن چیزی شد که انتظار میرفت.  

در حالی که حزب حاکم موسوم به جنبش شهروندان ناراضی با کسب ۲۷.۱۷ درصد رای به بیشترین میزان آراء دست یافت، ائتلاف اپوزیسیون که متشکل از سه حزب است، در انتخابات پیروز شد.

همانطور که میلوش زمان، رئیس جمهوری چک پیشتر اعلام کرده بود، از او انتظار میرود تشکیل دولت را به حزبی بسپارد که به طور مستقل بیشترین آراء را به دست آورده است.

با این حال حتی اگر جنبش شهروندان ناراضی با حزب راست افراطی آزادی و دموکراسی مستقیم که وارد پارلمان شده است، موافقت کند، نمیتواند اکثریت لازم را برای تشکیل دولت به دست آورد. ائتلاف اپوزیسیون که ۱۰۸ کرسی از ۲۰۰ کرسی پارلمانی را روی هم رفته گرفته اند، تاکید دارند که هرگز با حزب حاکم دیدار نخواهند کرد.

به همین علت پیش بینی میشود اگر میلوش زمان مسوولیت تشکیل دولت را به رهبر جنبش شهروندان ناراضی به ریاست آندری بابیش، نخست وزیر فعلی بسپارد، بلاتکلیفی سیاسی تا مدتها در این کشور ماندگار خواهد شد. همچنین بستری شدن میلوش زمان ۷۷ ساله در بیمارستان که نقش قاطعی در تشکیل دولت دارد، نگرانی‌هایی را در این کشور ایجاد کرده است.

هلند در ۲۱۰ روز قادر به تشکیل دولت نشده است

در حالیکه ۲۱۰ روز از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در هلند در تاریخ ۱۵ تا ۱۷ مارس میگذرد، هنوز دولتی تشکیل نشده است. انتظار میرود ائتلاف دست کم از چهار حزب در این کشور تشکیل شود، جایی که در مجموع ۱۷ حزب وارد پارلمانی با ۱۵۰ کرسی شدند.

مذاکرات ائتلافی به رهبری دولت موقت به مشکلاتی برخورده است. احزاب مذکور که تلاشهایشان برای تشکیل دولت ائتلافی اکثریت یا اقلیت تاکنون ناموفق مانده است، دوباره مذاکراتی را برای تشکیل یک ائتلاف چهارجانبه آغاز کرده‌اند.

در این شرایط برخی از احزاب اپوزیسیون منتقد از سرگیری مذاکرات ائتلافی هستند و از برگزاری انتخابات جدید حمایت کرده‌اند. برخی از آن احزاب با بیان اینکه وضعیت کنونی در این کشور تغییر نکرده است، میگویند اراده رای دهندگان به حساب نیامده است. بعد از انتخابات پارلمانی ۲۰۱۷ در هلند، تشکیل دولت ائتلافی آن ۲۲۵ روز به طول انجامید.

بلغارستان برای سومین مرتبه در ۲۰۲۱ انتخابات برگزار می‌کند

بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی بلغارستان در چهارم آوریل، تلاشها برای تشکیل یک دولت ائتلافی ناکام ماند و بعد تصمیم گرفته شد تا انتخابات زودهنگام در ۱۱ ژوئیه برگزار شود.

در پارلمان بلغارستان که بعد از انتخابات پارلمانی تشکیل شد، حزب آی.تی.ان هم با ۶۵ نماینده که بیشترین کرسی ها را گرفته است، نتوانست دولت تشکیل دهد. رامن رادف، رئیس جمهوری بلغارستان در ۱۶ سپتامبر پارلمان را منحل کرد و دولت تکنوکراتی که پیش از انتخابات تشکیل داده بود، ترمیم کرد.رادف که جایگزین سه وزیر شد، اعلام کرد انتخابات زودهنگام در ۱۴ نوامبر برگزار میشود و استفان یانف به کارش به عنوان نخست وزیر دولتی که رهبری این انتخابات را بر عهده دارد، ادامه میدهد. بنابراین، بلغارستان ظرف مدت یک سال سومین انتخابات را برگزار میکند.

نروژ ۲۸ روز است منتظر تشکیل دولت جدید است

به دنبال انتخابات پارلمانی ۱۳ سپتامبر، نروژ نتوانسته با گذشت ۲۸ روز دولت تشکیل دهد. بلوک چپ به رهبری حزب کارگر در انتخابات پیروز شد، اما به اکثریت کافی برای تشکیل دولت نرسید.

او بعد از مذاکرات ائتلافی گفت که خواستار تشکیل یک ائتلاف بزرگ با همراهی حزب چپ سوسیالیست و حزب میانه است اما آنها نتوانستند این کار را به سرانجام برسانند. او گفته است پیشرفت چشمگیری در تشکیل یک دولت اقلیت با حزب میانه که در بلوک دست راستی است، صورت گرفته او آنها امیدوارند طی روزهای آتی دولت تشکیل دهند.

دولت رومانی از کسب رای اعتماد بازماند

بعد از انتخاباتی که ششم دسامبر ۲۰۲۰ در رومانی برگزار شد، رئیس جمهوری آن حکم تشکیل دولت را به دست حزب راست میانه لیبرال ناسیونال داد که تحت رهبری خودش قرار دارد و در انتخابات دوم شده بود.

دولت اقلیت به رهبری لیبرال ناسیونال تشکیل شد چون نتوانست در جلسه پنج اکتبر از پارلمان رای اعتماد بگیرد. رئیس جمهوری رومانی اعلام کرد، او منتظر نامی از سوی لیبرال ناسیونال است تا حکم تشکیل دولت را دست او دهد. اما این اقدام با انتقاد حزب سوسیال دموکراتیک روبرو شد که در انتخابات برنده شده است و این حزب تاکید دارد که برگزاری انتخابات زودهنگام برای پایان داده به این بحران سیاسی ضرورت دارد.

انتهای پیام