شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#جدید

درخواست جدید سازمان ملل از جامعه جهانی درباره افغانستان+جزییات

دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان اینکه بحران های مختلف در افغانستان حداقل بر ۱۸ میلیون نفر جمعیت افغانستان تاثیر می گذارد، گفت اگر به افغان ها برای عبور از این طوفان کمک نکنیم نه تنها افغان ها بلکه تمام جهان هزینه سنگینی را پرداخت خواهند کرد.

درخواست جدید سازمان ملل از جامعه جهانی درباره افغانستان+جزییات

به گزارش منیبان؛ آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: سازمان ملل با وجود مشکلات لجستیکی درحال انجام کمک های بشردوستانه در این کشور است.

وی اضافه کرد: در ماه سپتامبر بیش از ۳.۸ میلیون نفر در افغانستان کمک های غذایی دریافت کردند. ۲۱ هزار کودک و ۱۰ هزار زن که از سو تغذیه شدید رنج می بردند، کمک های درمانی دریافت کردند.

دبیر کل سازمان ملل به ارائه آمار کمک ها پرداخت و اظهار داشت: ۳۲ هزار نفر کمک های دیگر از جمله پتو و تجهیزات گرمایی برای زمستان دریافت کردند. ۱۰ هزار کودک آموزش تحصیلی دریافت کردند. ۴۵۰ هزار نفر کمک های بهداشتی اولیه و ثانویه دریافت کردند.

گوترش تصریح کرد به ۱۲ هزار نفر کمک های روان شناسی ارائه شد و  ۱۸۶ هزار نفر که با خشکسالی مواجه بودند، آب دریافت کردند.

وی ادامه داد هفته گذشته ۱۰ هزار نفر در افغانستان داروهای درمانی دریافت کردند و سازمان بهداشت جهانی دو آزمایشگاه جدید کرونا در کابل ایجاد کرد.

 

تلاش سازمان ملل و طالبان برای رساندن کالاهای اساسی به مردم افغانستان

دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشت که سازمان های بین المللی زیر مجموعه سازمان ملل با کمک طالبان در تلاشند کالاهای اساسی را به افغان ها برسانند.

وی تصریح کرد آنها با همکاری طالبان  به تدریج به مناطق مورد درخواست دسترسی یافته اند و در مواقع ضروری  گروه طالبان امنیت را تأمین کرده است. تعداد حوادث در طول عملیات بشردوستانه در حال کاهش دائمی بوده است.

گوترش گفت: کمک های بشردوستانه جان انسان ها را نجات می دهد اما در صورت فروپاشی اقتصاد افغانستان مشکل حل نمی شود.

دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد ما باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد این کشور انجام می دهیم.

گوترش ادامه داد پیش از تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اوت، اقتصاد شکننده این کشور - که طی بیست سال گذشته با کمک های خارجی  روی پا نگه داشته شده بود- تحت تأثیر خشکسالی و ویروس کرونا قرار گرفت.

 

باید راهی برای نفس کشیدن اقتصاد افغانستان پیدا کنیم

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: در حال حاضر، با مسدود شدن دارایی ها و توقف کمک های توسعه ای، اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است. بانک ها تعطیل می شوند و خدمات اساسی مانند مراقبت های بهداشتی در بسیاری از نقاط تعلیق شده است. ما باید راهی  پیدا کنیم که اقتصاد افغانستان دوباره نفس بکشد.

وی تاکید کرد: کمک اقتصادی به افغانستان می تواند بدون نقض قوانین بین المللی و یا به خطر انداختن اصول انجام شود.

گوترش ادامه داد  باید شرایطی ایجاد کنیم که کارمندان و متخصصان افغان بتوانند به خدمات رسمی به مردم افغانستان ادامه دهند.

از جهان می خواهم برای جلوگیری از سقوط اقتصاد افغانستان وارد عمل شوند

دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشت من از جهان می خواهم که برای جلوگیری از سقوط اقتصاد افغانستان وارد عمل شوند و نقدینگی را به اقتصاد این کشور تزریق کنند.

وی اظهار داشت: طالبان از زمان تسلط بر افغانستان  در موقعیت های مختلف  به شهروندان این کشور از جمله زنان، کودکان، اقلیت ها، کارمندان سابق دولت  وعده داده اند که از حقوق آنها محافظت خواهند کرد.

این مقام ارشد سازمان ملل متحد افزود: محوریت آن وعده ها امکان جابجایی، کار و بهره مندی از حقوق اولیه زنان و دسترسی دختران به تمام سطوح تحصیلی مانند پسرها بود. برابری جنسیتی همیشه برای من یک اولویت مطلق بوده است.

 

زنان و دختران باید مرکز توجه باشند

دبیر کل سازمان ملل متحد در عین حال گفت: من نگران بدعهدی طالبان در عمل به وعده های خود در ارتباط با  زنان و دختران افغان هستم. بد عهدی منجر به نابودی رویاها برای زنان و دختران در افغانستان می شود.

گوترش ادامه داد: از سال ۲۰۰۱ تاکنون، سه میلیون دختر در مدرسه ثبت نام کرده اند و متوسط تحصیل از ۶ سال به ۱۰ سال افزایش یافته است. زنان و دختران باید مرکز توجه باشند. بهره مندی آنها  از  آموزش، کار، داشتن دارایی  و زندگی با حقوق و شان و احترام، پیشرفت را محقق می کند.

 

۸۰ درصد اقتصاد افغانستان غیررسمی است

این مقام ارشد سازمان ملل متحد اظهار داشت: ۸۰  درصد اقتصاد افغانستان غیررسمی است و مشخصاً نقش غالب در این اقتصاد غیر رسمی متعلق به زنان است. بدون آنها هیچ راهی برای بهبود اقتصاد و جامعه افغانستان وجود ندارد.

گوترش ادمه داد: با قاطعیت از طالبان می خواهم که به وعده های خود در ارتباط با  زنان و دختران عمل کنند و بر اساس  حقوق بشر و قوانین بین المللی حقوق بشر به تعهدات خود پایبند باشند.

وی تصریح کرد اگر ما اقدام نکنیم و به افغان ها  برای عبور از این طوفان کمک نکنیم، نه تنها افغان ها بلکه تمام جهان هزینه سنگینی را پرداخت خواهند کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد: بدون غذا، شغل و رعایت حقوق مردم افغانستان، ما بیشتر و بیشتر آنها را در جستجوی زندگی بهتر مجبور به مهاجرت خواهیم کرد. جریان مواد مخدر، شبکه های جنایی و تروریستی نیز احتمالا افزایش خواهد یافت. این نه تنها بر خود افغانستان، بلکه بر منطقه و بقیه جهان نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

دبیر کل سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره تزریق نقدینگی به اقتصاد افغانستان گفت  ما خواهان دسترستی بدون محدود برای کمک به مردم افغانستان هستیم.

گوترش افزود که جامعه جهانی در مورد تحریم ها، به رسمیت شناختن و سایر موضوعات صحبت خواهد کرد، طالبان باید قوانین بین المللی از جمله حقوق بشر و مبارزه با تروریسم متعهد باشد. ما باید راهی پیدا کنیم تا نقدینگی به اقتصاد تزریق کنیم تا از سقوط اقتصاد افغانستان جلوگیری کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره کمک های بین المللی به افغانستان اظهار داشت که درباره کمک های بین المللی اجماع وجود دارد اما واکنش جامعه جهانی به یک وضعیت بسیار پیچیده در افغانستان کند بوده است.

وی ادامه داد که  در مورد جلوگیری از سقوط اقتصاد افغانستان واکنش ها کند بوده است و در مورد آینده افغانستان ما با وضعیت پیچیده ای مواجه هستیم.

دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشت که مردم افغانستان نباید به خاطر گروه طالبان توسط جامعه بین المللی به طور دسته جمعی مجازات شوند.

وی تصریح کرد نمی گویم پول نقد به طالبان یا مقامات کنونی بدهید بلکه ما باید پول نقد به اقتصاد تزریق کنیم برای این امر باید ابزاری پیدا کنیم تا به مردم عادی افغان کمک کنیم.

گوترش درباره رعایت حقوق زنان و دختران در افغانستان نیز اظهار داشت این مساله ای که ما هر روز با طالبان در مورد آن در ارتباط هستیم، هرچند نتیجه گیری کند بوده است.

این مقام ارشد سازمان ملل ادامه داد ما می خواهیم کارکنان زن سازمان ملل دسترسی نامحدود در افغانستان داشته باشند. ما توانسته ایم با طالبان در مورد این آزادی در ۶ استان به توافق برسیم. ما به تلاش های خود برای تحقق حقوق زنان ادامه می دهیم.

وبگردی