شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سینما#انرژی

کیوان رضایی: انرژی و پتانسیل بدلکاری در ایران زیاد است + عکس

کیوان رضایی بدلکار سینما درباره وضعیت کنونی بدلکاری در ایران گفت: انرژی و پتانسیل بدلکاری در ایران زیاد است. بعضی بدلکاران تنها اجرا کننده هستند، اما چند نفری هم هستند که از لحاظ طراحی و تجهیزات بسیار خوب عمل می کنند. گاهی با ابزار هایی که در ایران موجود است برخی دوستان و بدلکاران حرکاتی خلق می کنند و خلاقیتی نشان می دهند که قابل توجه است. وضعیت بدلکاران ایران به گونه ای است که به راحتی می توانیم در عرصه جهانی با بدلکاران مطرح رقابت کنیم.

رضایی در ادامه در پاسخ به اینکه تجهیزات و امکانات بدلکاری در ایران چگونه است گفت: نکته ای که در بدلکاری ایران وجود دارد کمبود یکسری امکانات و وسایل است به عنوان مثال برای فیلمبرداری یک صحنه بدلکاری در ایران از دو دوربین استفاده می شود، اما در کشور های دیگر برای همان صحنه پنج دوربین بکار گرفته می شود. ابزار و لوازم در صحنه فیلمبرداری کم است و صحنه هایی مانند چپ کردن یک خودرو را هم نمی شود تکرار کرد.

او همچنین با اشاره به این نکته که عرصه بدلکاری عرصه رکورد زنی نیست گفت: برخی عرصه بدلکاری را تبدیل به صحنه های رکوردزنی کردند که این حرکات برای حرفه های قهرمانی و مسابقات ماشین رانی است و به درد بدلکاری نمی خورد. بدلکاری یعنی اشتراک چندین مهارت ورزشی برای دوربین، زیرا ما باید حرکات را به کاراکتر اصلی و بازیگر نزدیک تر کنیم و یک صحنه از فیلم را خلق کنیم برای همین است که جثه بدلکار باید نزدیک به بازیگر باشد.

این بدلکار در پاسخ به اینکه عملکرد صنف بازیگران و بدلکاران خانه سینما چگونه است گفت: در صنف بدلکاران ده، یازده نفر لیدر اصلی وجود دارد که هرکدام برای خودشان تیمی دارند و در حرفه بدلکاری کار می کنند. صنف با اختیارات و امکاناتی که در اختیار دارد بر نرخ بدلکاری نظارت می کند و مراقب است که لطمه ای به بدلکاران از این لحاظ وارد نشود.

او با اشاره به این نکته که در صنف بازیگران و بدلکاران برای هنرمندان بدلکار کارت هنر صادر می شود تسهیلات صنف بازیگران و بدلکاران را برشمرد و گفت: از دیگر تسهیلات صنف نیز بیمه تکمیلی، پرداخت عیدی و وام های بلاعوض به هنرمندان این عرصه است.

در پایان این بدلکار در پاسخ به این سوال که آیا بدلکاران ایرانی به فعالیت در خارج از ایران تمایل دارند گفت: بدلکارانی هستند که در پروژه های خارجی کار می کنند، اما تعداد آن ها زیاد نیست. بالاخره بدلکارانی دوست دارند دیده شوند و در تیتراژ نامی از آن ها برده شود، اما نمی توان مدعی شد که بدلکاران ایرانی به سمت پروژه های خارجی می روند.