شهر خبر

چرا مرد همسایه به قصاص چشم محکوم شد؟

شهرام، متهم ۴۵ ساله‌ای که سال ۱۳۹۷ باعث نابینا شدن همسایه ۴۰ ساله اش شده، به حکم «قصاص چشم» محکوم شده است.
کد خبر: ۹۹۵۳۲
بازدید : ۱
۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
فرادید| طی نزاعی که سال ۱۳۹۷ بین دو همسایه اتفاق افتاده بود، چشم یکی از طرفین دعوا به نام نوید، بر اثر ضربه چاقوی طرف مقابلش شهرام نابینا شده بود. حالا پس از گذشت سه سال حکم «قصاص چشم» متهم، توسط دادگاه کیفری یک استان تهران صادر شده است.

به گزارش فرادید؛ قضات شعبه ۱۰ دادگاه کیفری استان تهران، باتوجه به مدارک موجود در پرونده و نظریه پزشکی قانون، این حکم را برای مردی ۴۵ ساله صادر کرده اند.  

صدور حکم قصاص به خواست شاکی پرونده که مردی ۴۰ ساله است، بوده و او برای اجرا شدن این حکم بسیار مصر است.  

نوید درباره علت پافشاری‌اش در اجرای حکم قصاص گفته است: «من و شهرام سال‌ها همسایه بودیم، ولی همیشه با هم اختلاف داشتیم. آن روز درگیری میان ما بالا گرفت و با چاقو به چشمم ضربه زد. من برای او قصاص چشم می‌خواهم و حاضر به گذشت نیستم. او سال‌ها من را آزار داد و بعد هم چشمم را از من گرفت.»

او گفته بعد از اینکه چشمش را از دست داده، رفتن میان مردم برایش سخت شده است، چراکه نمی‌تواند با کسی صحبت کند و از اینکه چشم ندارد خجالت می‌کشد.

سپس تاکید کرده که نمی‌تواند کار کند و همه زندگی او تحت تأثیر این ماجرا قرار گرفته است. به همین دلیل هم بر قصاص اصرار دارد.

نوید قصد دارد با این کار به متهم بفهماند که چه بلایی بر سرش آورده است و باید دردی را که نوید کشیده، تحمل کند.

چرا مرد همسایه به قصاص چشم محکوم شد؟
ماجرای درگیری دو همسایه 

ماجرای این درگیری مربوط به خرداد سال ۱۳۹۷ بر میگردد؛ زمانی که میان دو همسایه در منطقه فشم، تهران یک درگیری به وجود آمده بود. این نزاع دونفره آنقدر بالا گرفته بود که دیگر همسایه‌ها با درخواست کمک از پلیس، از ماموران خواسته بودند تا در این درگیری مداخله کنند.

پس از ختم این نزاع، مشخص شده بود که مرد ۴۰‌ساله‌ای به نام نوید از ناحیه چشم به‌شدت آسیب دیده، به همین دلیل او را به بیمارستان منتقل کردند؛ اما تلاش پزشکان برای بهبود وضعیت او نتیجه نداده بود و به دلیل شدت ضربه در نهایت چشم راست نوید تخلیه شد.

پس از ترخیص شدن نوید از بیمارستان و پی بردن به نابینا شدنش، بلافاصله از همسایه‌اش شهرام شکایت کرد.
 
به این ترتیب بررسی‌ها برای دستگیری شهرام ۴۵‌ساله آغاز شد و پس از مدت کوتاهی او ردیابی و بازداشت شد.

در بازجویی‌های اولیه شهرام به درگیری اعتراف کرده بود، اما گفته بود که قصد آسیب رساندن به چشم همسایه‌اش را نداشته است.

در ادامه برای شهرام کیفرخواست صادر و پرونده‌اش به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و نوید هم قصاص چشم را از دادگاه می‌خواست.

او گفته بود ضربه ای که به چشمش وارد شده زندگی‌اش را دگرگون کرده؛ به همین دلیل به هیچ‌چیز به‌جز قصاص فکر نمی‌کند.  

سپس هیئت قضات با تصمیم بررسی بیشتر در‌خصوص قصاص چشم، پرونده را به پزشکی قانونی فرستادند.

پزشکی قانونی پس از معاینات چشم نوید، گفته بود به دلیل اینکه چشم او به‌طورکامل تخلیه و نابینا شده است، امکان قصاص چشم وجود دارد.

پس از اعلام این اظهار‌نظر، شهرام متهم به نابینا کردن مرد همسایه، در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد.

او گفته بود: «من آن روز خانه بودم که نوید مقابل در خانه‌ام آمد و زنگ زد. او مقابل در شروع به داد و فریاد کرد. او می‌گفت از دست مزاحمت‌های من خسته شده و باید هرطور شده خانه‌ام را بفروشم و از آن محله بروم. می‌خواستم در خانه را ببندم که در را هل داد و من و او با هم از پله‌ها به داخل زیرزمین خانه افتادیم.»

به گفته شهرام، نوید در زیرزمین خانه به روی شهرام چاقو کشیده و به سمتش حمله کرده؛ شهرام هم چاقو را از او گرفته و یک ضربه به او زده، اما قصد کورکردن او را نداشته است.

او مجددا تاکید می‌کند: «باور کنید اصلا متوجه ماجرا نبودم و همه‌چیز به‌سرعت اتفاق افتاد. چاقو متعلق به من نبود و من به قصد ضربه‌زدن به نوید چاقو همراه خودم نبرده بودم. این نوید بود که چاقو داشت و ممکن بود هر لحظه من را بکشد و من چاره‌ای جز ضربه‌زدن به او نداشتم.»

پس از پایان دفاعیات شهرام، متهم پرونده قصاص چشم، قضات وارد شور شدند و با توجه به مدارک موجود در پرونده و نظریه پزشکی قانونی، حکم به قصاص چشم شهرام را صادر کردند.