معصومه آقاپور، نماینده پیشین مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص کسری بودجه و راهکارهای اصلاح ساختار بودجه برای سال 1401 گفت: در اولین قدم برای اصلاح ساختار بودجه باید سه سناریو در نظر گرفت؛ اولین سناریو باید بدبینانه باشد که ممکن است تحریم‌ها بیشتر شود و یا مذاکرات آنگونه که ما می‌خواهیم پیش نرود و با کمبود منابع روبرو شویم. در واقع باید بودجه غیرنفتی را در نظر بگیریم و بر اساس آن بودجه را برنامه ریزی کنیم.

او ادامه داد: ما در بودجه چند قسمت مهم داریم که باید حتما لحاظ شود. سناریو بعدی خوش‌بینانه است که می‌تواند شرایط خیلی خوب پیش برود، تحریم‌ها به حداقل برسد و یکسری منابع وارد کشور و فروش نفت آسان شود. بر همین اساس با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که طی 40 سال گذشته چند دولت در بخش نفت انجام دادند، ظرفیت صادرات روزانه بین 3 تا 4 میلیون بشکه نفت وجود دارد که این یک گشایش خیلی بزرگی است و می‌تواند شرایط خیلی خاصی را در کشور تعریف کند که آن هم باید، براساس اولویت انجام شود، نه صرفا بر اساس هزینه‌ها. 

آقاپور گفت: سناریو سومی وجود دارد که باید بینابین این قضیه را در نظر بگیریم و تحریم‌ها کمتر شود اما حالا تا مذاکرات به نتیجه برسد و شرایط خاص پیش بیاید نیاز به زمان دارد که آن هم باید بینابین در نظر گرفته شود اما اولین اصول این است که این سه تا سناریو را در نظر داشته باشیم و بر اساس آن وارد مراحل بودجه‌ نویسی شویم.

نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: ما پنج شاخه اصلی در بودجه داریم که باید لحاظ شود. اولی بودجه عمرانی و جاری است که همان مصارف و منابع دولت است، بعدی بودجه بنگاه‌ها است که هر کدام به‌صورت یک عدد منعکس شده است. سومی بودجه هدفمندی یارانه‌هاست و سپس بودجه تعهدات مالی را داریم که مجلس برای دولت ایجاد می‌کند که در رابطه با بانک مرکزی و کسری بودجه‌ها در آن گنجانده می‌شود.

او تصریح کرد: یک بودجه پنهان داریم که باید بودجه پنهان مصارف را شفاف کنیم و در رابطه با آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم. بودجه اولیه مشخص است اما یکی از مشکلات اساسی این است که باید هزینه‌ها و مصارف کامل شفاف و منابع هم واقعی در نظر گرفته شود.

عضو پیشین کمیسیون اقتصادی افزود: همیشه دنبال این نباشیم که کسری بودجه را از بانک مرکزی یا مالیات پوشش بدهیم و قاعدتا باید یک فکر اساسی کنیم که اینها کار را برای ما سخت می‌کند. من تاکید دارم بخش اقتصادی باید با کارشناسان خٌبره همراه تخصص و تجربه‌ای که در طول این قضایا داشتند برنامه‌ریزی شود و اگر  در بحث سرمایهگذاری درست برنامه‌ریزی نکنیم مخصوصا در بحث سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های کشور مثل برق ، گاز و آب واقعا دچار هزینه‌های امنیتی می‌شویم.

او گفت: بودجه سال 1401 اولین بودجه‌ای است که دولت سیزدهم به مجلس ارائه خواهد داد؛ باید سعی شود تغییرات اساسی در ساختار بودجه صورت نگیرد چون  کشور در شرایطی نیست که بخواهد، زیر و رویی در بودجه صورت بگیرد.

آقاپور در پایان گفت: با تغییرات تدریجی در زیرساخت می‌توانیم کشور را در شرایط فعلی به بهترین شکل اداره کنیم. مطمئن باشند که دولت سیزدهم و ایران برای همه ما است و به جناح خاصی تعلق ندارد. مطمئن باشند همه دل‌مان برای ایران می‌تپد و تلاش می‌کنیم از این پیچ‌های خطرناک اقتصادی سالم بیرون بیائیم و آنگونه که شایسته هر ایرانی است رفاه و درآمد برای ایران ایجاد شود. 

انتهای پیام/ 5