جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من»، «تابستان داغ» و «کشتارگاه»، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سال‌هاست ما تهیه‌کنندگان در آغاز به کار همه دولت‌ها و در زمان‌های مختلف این درخواست را مطرح کرده‌ایم که پروانه ساخت حذف شود و تهیه‌کنندگان سابقه‌دار و موسسات فرهنگی هنری بتوانند بدون دریافت این مجوز فیلم بسازند. مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بدانند در صورت حذف پروانه ساخت قطعاً حاصل تولیدات سینمایی به همان شکلی خواهد بود که امروز از شورای پروانه ساخت حاصل می‌شود.

نوروزبیگی خاطرنشان کرد: حذف پروانه ساخت قطعاً اتفاق مثبتی برای سینمای ایران است. این اتفاق مسئولیت بیشتری بر عهده تهیه‌کنندگان سینما قرار می‌دهد و به نوعی تهیه‌کنندگان با تجربه که به قواعد و قوانین کشور آشنا هستند تلاش می‌کنند با دقت بیشتر در انتخاب فیلمنامه اثرشان را تولید کنند. مثال بارز این اتفاق ساخت سریال «میدان سرخ» است که ما آن را بدون پروانه ساخت ساختیم و خیلی از سریال‌ها و آثار متعدد طی روزهای اخیر با همین شرایط ساخته شدند و این تجربه‌ای شد که ببینیم اینگونه هم می‌توان اثر تولید کرد که دچار هیچ مشکلی نیز نشویم.

او افزود: سابقه کار ما آنقدر زیاد هست که خط قرمزها و ممیزی را بشناسیم. در شرایط حاضر که فیلم‌ها با پروانه ساخت به مرحله تولید می‌روند ممکن است یک تهیه‌کننده با یک بار خواندن فیلمنامه با این خیال که شورای پروانه ساخت با دقت اثرش را می‌خواند، به طور کل از فیلمنامه استقبال کرده و آن را به شورای پروانه ساخت می‌سپارد اما در شرایطی که این شورا وجود نداشته باشد تهیه‌کننده مجبور است فیلمنامه را چند بار با دقت بخواند و وسواس بیشتری برای اثر به کار می‌برد تا در زمان درخواست پروانه نمایش با مشکل مواجه نشود.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: حذف پروانه ساخت برای اعضای اتحادیه تهیه‌کنندگان به هیچ‌عنوان منجر به ایجاد رانت نمی‌شود. هر کسی که قصد ساخت فیلم دارد می‌تواند فیلم بسازد و افراد کم تجربه می‌توانند همچنان پروانه ساخت دریافت کنند و پس از به دست آوردن رزومه و شرایط لازم برای عضویت در اتحادیه تهیه‌کنندگان مثل دیگر اعضا نیازی به دریافت پروانه ساخت نداشته باشند. رانت در شرایطی ایجاد می‌شود که پولی در میان باشد و ورود به اتحادیه تهیه‌کنندگان هزینه داشته باشد در حالیکه اینگونه نیست و هر کس که شرایط لازم را داشته به راحتی می‌تواند عضو شود و فیلم بسازد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خون شد» درباره درخواست اتحادیه تهیه‌کنندگان برای بازگشت نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگردد. ما سال‌هاست که برای ساخت فیلم‌هایمان از این وزارتخانه مجوز گرفته‌ایم و با ساز و کار آن آشنا هستیم و تغییر این رویه کار را برای ما سخت‌تر می‌کند. در حال حاضر برای بسیاری از سریال‌ها نیز مشکل ایجاد شده و برخی از این آثار که از وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند امروز برای پخش دچار مشکل شده‌اند. امیدوارم مسئولان جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازگشت نظارت بر شبکه نمایش خانگی به وزارت ارشاد تصمیم بگیرند و در رایزنی با سازمان صداوسیما این مشکل را حل کنند.