شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#طالبان

تصمیم کابینه طالبان یک روز پس از اولین گفتگوها با آمریکا

شورای وزیران دولت طالبان تصمیم گرفته که "افراد نامطلوب" اخراج شده و به آنها اجازه فعالیت داده نشوند. به گفته طالبان "تصمیم گرفته شد که افراد نامطلوب از صفوف امارت اسلامی خارج شوند و به آنها اجازه فعالیت داده نشود."این تصمیم کابینه طالبان یک روز پس از اولین گفتگوهای به گفته مقامات آمریکایی ''صادقانه و حرفه‌ای'' در دوحه میان مقام‌های ارشد طالبان و آمریکا اعلام شد.

تصمیم کابینه طالبان یک روز پس از اولین گفتگوها با آمریکا

بی بی سی: شورای وزیران دولت طالبان تصمیم گرفته که "افراد نامطلوب" اخراج شده و به آنها اجازه فعالیت داده نشوند. به گفته طالبان "تصمیم گرفته شد که افراد نامطلوب از صفوف امارت اسلامی خارج شوند و به آنها اجازه فعالیت داده نشود."

این تصمیم کابینه طالبان یک روز پس از اولین گفتگوهای به گفته مقامات آمریکایی ''صادقانه و حرفه‌ای'' در دوحه میان مقام‌های ارشد طالبان و آمریکا اعلام شد. گزارش شده است که طالبان درخواست به‌رسمیت شناخته شدن و همچنین کمک‌های اقتصادی را مطرح کرده است.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، نیز گفته است که "اگر دنیا طالبان را از خود براند، تصور می‌کنم که تندروها، ممکن است طالبان را به بیست سال پیش برگردانند."

جامعه جهانی در مورد افراد و جناح‌های تندرو که مقام‌های مهمی در کابینه طالبان بدست آورده اند، اظهار نگرانی می‌کنند. بیش از یک ماه از اعلام کابینه طالبان به ریاست محمدحسن آخوند، به عنوان سرپرست نخست وزیری گذشته است و تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

در اعلامیه‌ای که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نشر کرد، آمده که "شورای وزیران امارت اسلامی صبح امروز از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعد از ظهر در کاخ ریاست جمهوری تشکیل جلسه داد و مسائل مختلف سراسر کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد."

یکی از سخنگویان طالبان به بی‌بی‌سی فارسی گفت که منظور از افراد نامطلوب کسانی است که "پیشینه نامعلوم" دارند یا عملکردشان "مشکوک" است، و شیوه کارشان در مغایرت با طالبان است و فرمانبردار اوامر صادره نیستند.

او افزود که آنهایی که با واسطه دیگران در صفوف ما وارد شده اند. به گفته او این افراد "از تمام بدنه امارت اسلامی"، "تصفیه" صورت می‌گیرد، و این روند شروع شده است.

اما، او در پاسخ به سوالی در مورد اختلافات درونی در میان جناح‌های طالبان تاکید کرد که اختلافی در میان اعضای طالبان "نیست"، و آنها "متحدترین گروه در دنیا" هستند.

در این جلسه همچنین تاکید شده که "باید به امنیت وزارت‌ها و تأسیسات دولتی توجه جدی شود و تسهیلات لازم در اختیار بازرگانان و تجار ملی قرار گیرد."

نگرانی عمران خان از بازگشت طالبان به گذشته

در همین حال، نخست وزیر پاکستان نیز گفته است که "اگر دنیا طالبان را از خود براند، تصور می‌کنم که تندروها، ممکن است طالبان را به بیست سال پیش برگردانند."

عمران خان، به مناسبت بیستمین سالگرد حمله آمریکا به افغانستان در مصاحبه با "میدل ایست‌ایی" گفت که جهان باید با طالبان "تعامل" کند و افزود که در صورت دست‌بالا داشتن تندروها "هرج و مرج و داعش - که مشکل پاکستان هم است، خواهد آمد."

او گفت که آمریکایی‌ها "تصور (ساختن) نوعی دموکراسی، ملت سازی یا آزادی زنان را داشتند، اما، ناگهان متوجه شدند که طالبان بازگشته اند. خشم، شوک و تعجب زیادی وجود دارد. مگر اینکه آمریکا رهبری را بر عهده بگیرد".

آقای خان گفت هنوز زود است بگوییم خروج آمریکا چه اثری بر منطقه‌ خواهد داشت. اما چین قدرت در حال ظهور است که ممکن است خلا را پر کند.

 

منبع: انتخاب