شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مردم ایران#دلار

لیر و دلار ارزان شد/ اقتصاد به کام مردم ایران شیرین شد + جزئیات

این روزها یکی از موارد زیرنظر فعالان بازار ارز افت ارزش لیر ترکیه است که امروز نیز ادامه یافت.

به گزارش زنهار، امروز یک پله دیگر را آرام پایین آمد. نرخ ارز در بازار تهران با افت نزدیک به ۲۰۰ تومانی نیمه کانال ۲۷ هزار تومان را از دست داد و به ۲۷۴۳۰ تومان رسید.

دلار دیروز اگرچه ابتدا ۱۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده بود، اما در ادامه معاملات، آن را دوباره پس گرفت. باید دید امروز واکنش معامله‌گران به از دست رفتن مرز ۲۷۵۰۰ تومانی چگونه خواهد بود.

 

مداخله بازارساز؛ عامل عقب‌نشینی از نیمه کانال ۲۷؟

گروهی انتظارات مربوط به مذاکرات برجام را در افت دلار موثر می‌بینند اما برخی هم نقش بازارساز را در این روند موثر ارزیابی می‌کنند.

به نظر می‌رسد بازارساز ارزی طی روزهای اخیر به تدریج در بازار فعال‌تر شده باشد. به طور مثال دیروز حوالی ساعت ۱۳ عصر صرافی ملی نرخ فروش دلار خود را حدود ۲۶۰ تومان افزایش و به بالای ۲۷ هزار تومان رساند؛ در حالی که در بازار آزاد نرخ‌ها رشد نداشتند. این اقدام تا حدی شبیه سیاست حراج هلندی بود که بازارساز سابقا نیز در مقاطعی از آن استفاده کرده است؛ به این شکل که با عرضه در بالاترین قیمت موجود در بازار، سعی می‌کند قیمت‌ها را کاهش دهد.

این روزها یکی از موارد زیرنظر فعالان بازار ارز افت ارزش لیر ترکیه است که امروز نیز ادامه یافت. ریزش لیر از دو جهت می‌تواند بر قیمت دلار در ایران اثر افزایشی داشته باشد: نخست آنکه می‌تواند موجب افزایش واردات کالاهای ترکیه‌ای به ایران شود و از سوی دیگر در بلندمدت نیز می‌تواند موجب تشدید جریان انتقال سرمایه از ایران به ترکیه گردد.