شهرخبر

کارت غنی‌سازی ۲ برابری روی میز وین

در گزارش روزنامه خراسان آمده است: ایران دو سال و نیم است که شروع به کاهش تعهدات برجامی خود بر اساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام کرده و به ویژه از آذرسال گذشته و با تصویب قانون مجلس این روند شدت نیز گرفته است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه خراسان دوشنبه ۱۹ مهر در گزارشی آورده است: حالا در شرایطی که طبق ماده یک این قانون ،سازمان انرژی اتمی ایران موظف شده بود ظرف یک سال از اجرای قانون-۲۸آذر- تولید مواد غنی شده ۲۰درصدی را به ۱۲۰کیلو برساند،طبق اظهارات محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، تولید مواد ۲۰درصدی ایران از این مقدار خواسته شده در قانون مجلس عبور کرده است . در همین زمینه ،یک منبع آگاه به خراسان خبر داد که ذخایر مواد غنی شده ۲۰درصد ایران با گذشت حدود ۱۰ماه از اجرای این قانون به ۱۹۰کیلو گرم رسیده و تا پایان موعد مقرر به ۲۴۰کیلوگرم یعنی دو برابر خواسته مجلس خواهد رسید.

این منبع آگاه در عین حال تصریح کرد که  این موفقیت در شرایطی به دست آمده که کار تولید ۲۰درصد بدون اختصاص بودجه لازم در سال ۱۴۰۰در حال انجام است که ادامه این   تخصیص نیافتن بودجه، می تواند به سرعت تولید لطمه بزند. این در حالی است که برنامه هسته ای ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و این سازمان بین المللی در تمامی گزارش های خود درباره این برنامه، اشاره ای به انحراف آن به سمت ساخت تسلیحات هسته ای نداشته است.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما با اشاره به این که برنامه تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای به سازمان انرژی اتمی ابلاغ شده است، گفت:  بر اساس قرارداد پیش از انقلاب با آلمانی ها، قرار بود در بوشهر برای دو هزار و ۶۰۰ مگاوات و در دارخوئین در خوزستان،برای  ۹۰۰ مگاوات برق هسته‌ای سرمایه گذاری شود، اما همکاری لازم را در این زمینه نکردند.

آلمانی‌ها بیش از ۸۰ درصد پول طرح‌ها را گرفته بودند، اما نیمه تمام رها کردند و پول‌های گرفته شده را به ایران برنگرداندند و موجب شد این طرح‌ها بیش از ۲۰ سال، متوقف شود؛ سپس با قراردادی که با روسیه بسته شد این طرح توانست در سال ۱۳۹۴ به پایان برسد و برق هسته‌ای تولید شود.

وی با بیان این که ساخت دو نیروگاه جدید در قرارداد با روسیه، آغاز شده است که هر کدام حدود هزار مگاوات برق تولید خواهند کرد، افزود: این طرح به دلایل گوناگون از زمان بندی مقرر، حدود ۷۰ درصد عقب ماندگی دارد. بر اساس تدابیر دولت و تاکیدات رئیس جمهور و رایزنی‌های انجام شده و مذاکرات با شرکت مربوط در روسیه، برنامه ریزی کردیم تا این تاخیرها ادامه نداشته باشد و بتوانیم بخشی از عقب ماندگی را جبران و منابع لازم را تامین کنیم و تخصیص دهیم.

 ماجرای دوربین های برجامی و پادمانی 

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دوربین‌های برجامی با دوربین‌های پادمان، تفاوت اساسی دارد و بازرسان آژانس در موعد مقرر، فیلم‌های حافظه دوربین‌های پادمان را در همان جا مرور می‌کنند و قیچی و خرد می‌کنند و خرده‌های آن را در پاکت می‌ریزند و جزو اقلام معدومی در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار می‌دهند و پلمب و کنار گذاشته می‌شود اما درباره دوربین‌های برجامی، بازرسان آژانس، با حضور ما کارت حافظه قدیم را بیرون می‌آورند و پلمب می‌کنند و در محل امن نگهداری می‌شود و مرور نمی‌شود و دسترسی ندارند و فقط کارت حافظه جدید را قرار می‌دهند.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: روندی را ایجاد کردیم تا بتوانیم مزاحمت‌ها را مهار و کنترل کنیم به همین علت فقط درباره تعویض کارت‌های حافظه توافق کردیم و آن‌ها به این کارت‌ها دسترسی ندارند. نکته‌ای که پیش آمد مربوط به دوربین‌هایی بود که در عملیات تروریستی، آسیب دیده بود و آن‌ها می‌خواستند دوربین جدیدی را در سایت کرج نصب کنند که به آن‌ها گفتیم این موضوع ضرورتی ندارد زیرا برجام، معامله دو طرفه میان ایران و گروه ۱+۵ بود که این گروه به ویژه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تعهدات خود را انجام ندادند بنابراین دلیلی برای نصب دوربین وجود ندارد.رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: نکته دوم این است که آن‌ها درباره عملیات تروریستی، موضع گیری و اعتراض نکردند و با این کار در عمل، این حملات تروریستی را تشویق می‌کنند.