صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا در خصوص اهمیت روابط ایران با سوریه و لبنان گفت: روابط ایران با لبنان و سوریه روابط قدیمی است به همین دلیل علایق اجتماعی، دینی و مذهبی زیادی میان ایران با این کشورها وجود دارد علاوه بر این، لبنان و سوریه در یک تعبیری به عنوان بخشی از محور مقاومت محسوب می‌شوند که به عنوان یک سَد محکم در برابر توسعه‌طلبی رژیم صهیونستی قرار گرفتند لذا حمایت از آنها به معنای حمایت از محور مقاومت و جلوگیری از اخلال‌های رژیم صهیونستی در منطقه می‌تواند باشد. 

او ادامه داد: از طرف دیگر لبنان و سوریه مشرف بر دریای مدیترانه هستند و از قدیم بین ایران و منطقه مدیترانه از همین مسیر همکاری‌های اقتصادی زیادی وجود داشته و این مسیر می‌تواند، هم به توسعه دو کشور و هم به توسعه تجارت بین شرق و غرب آسیا کمک کند لذا یک محور ژئوپلتیکی محسوب می‌شود با همه این ابعاد این رفت و آمدها طبیعی است و می‌تواند به آثار مثبتی برای ایران و این دو کشور منجر شود. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که این روابط به چه سمتی و سویی پیش خواهد رفت؟ افزود: روابط به سمت استحکام، توسعه و همکاری منطقه‌ای در آینده بین ایران، عراق، سوریه و لبنان و احتمالا اردن پیش خواهد رفت که البته این همکاری ممکن است مورد رضایت آمریکا قرار نگیرد چراکه آمریکا تلاش می‌کند این منطقه و تلاش‌ها را تحت فشار قرار بدهد و بر سیاست‌های اقتصادی آنها سلطه داشته باشد.

زنگنه در پایان با اشاره به فشارهای آمریکا بر کشور لبنان گفت: به دلیل اهداف سیاسی نزدیک بود، آمریکا این کشور را به ورشکستگی کامل، عقب افتادگی کامل و حتی قحطی گسترده بکشاند و این اهداف سیاسی آنها، نه به نفع مردم لبنان بلکه به عنوان یک سیاست حمایتی از رژیم صهیونستی محسوب می‌شود. از بین بردن یا تضعیف نهادهای حاکمیتی در لبنان و سوریه در تصور آمریکایی‌ها به‌عنوان یک ابزاری است که می‌تواند این کشورها را همیشه ضعیف و ناتوان نگه دارد و اقتدار رژیم صهیونستی را بر آنها اعمال کند.

انتهای پیام/ 3