به گزارش برنا، «احمد امیرآبادی فراهانی» و اعضای هیات پارلمانی کشورمان در ادامه برنامه رسمی کاری خود در اسلام‌آباد دوشنبه شب به دیدار «قاسم خان سوری» رفت و طرفین پیرامون روابط دوجانبه ایران و پاکستان، تعاملات میان مجالس، همکاری‌های اقتصادی، مرزی به ویژه تحولات امنیتی منطقه تبادل نظر کردند.

نائب رییس مجلس پاکستان با ابراز خرسندی از دومین سفر هیات گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان به اسلام‌آباد، افزود: عزم پارلمان پاکستان به ویژه دولت عمران خان نخست وزیر این کشور تعمیق بیش از پیش روابط با کشور برادر، دوست و همسایه ایران است.

وی با اشاره به مشترکات فراوان میان ایران و پاکستان، از موقعیت مهم دو کشور در منطقه و مسئولیت مهم آنان برای مقابله مشترک با چالش‌های منطقه‌ای و جهانی به ویژه پدیده اسلام هراسی، گفت: امروز تحکیم وحدت اسلامی برای عبور از بحران‌ها و چالش‌های مشترک اجتناب ناپذیر است.

قاسم خان گفت: ترویج دیپلماسی پارلمانی نقش بسزایی برای کمک به توسعه روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در همه زمینه‌ها ایفا می‌کند.

وی تاکید کرد: دولت فعلی پاکستان مصمم به برقراری روابط حسنه و سازگار با تمامی همسایگان از جمله ایران است و ما بر لزوم افزایش مناسبات تجاری و مرزی میان دو کشور تاکید داریم. برای این مهم طرح بازارچه‌های مرزی در دست دو کشور است و امیدواریم گام‌های هماهنگ ما مسیر توسعه تعاملات اقتصادی و کمک به بهبود زندگی مرزنشینان دو کشور را هموار سازد.

قاسم خان سوری گفت: روند روبه رشد همکاری های سیاسی، پارلمانی و اقتصادی ایران و پاکستان طی ۲ سال گذشته رضایت بخش است و ما اطمینان داریم سفر هیات گروه دوستی از ایران نیز کمک شایانی به پیشبرد این تلاش‌ها در جهت تامین منافع دو ملت همسایه و ارتقای جایگاه دو کشور در منطقه خواهد کرد.

رییس هیات پارلمانی کشورمان در این دیدار با ابراز تسلیت درپی تلفات انسانی و مادی ناشی از زمین لرزه اخیر در بلوچستان پاکستان و همچنین درگذشت پدر هسته‌ای این کشور، گفت: روابط صمیمانه و برادرانه میان ایران و پاکستان یک تعامل دیرینه است و این ویژگی با رفت و آمد مقام‌های دو کشور به کشورهای یکدیگر برجسته‌تر می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم وحدت جهان اسلام و اشاره به دیدگاه نظامی جمهوری اسلامی ایران برای انسجام و یکپارچگی میان مسلمانان فراتر از سلیقه‌ها و تفاوت‌ها، افزود: دشمنان حتی از موضوع تاریخ تولد پیامبر مهربانی‌ها به دنبال ایجاد اختلاف و سوء استفاده بودند اما حضرت امام خمینی (ره) با درایت و اندیشه حکیمانه خود از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول هفته وحدت نامگذاری کردند که به موجب آن امر وحدت و انسجام اسلامی در جهان به درخشش درآمد.

امیرآبادی فراهانی افزود: قدرت استکباری از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی در برابر انسجام مسلمانان ناتوان و درمانده هستند اما هرگونه اختلاف و تفرقه افکنی باعث موفقیت دشمنان و استکبار جهانی برای ضربه زدن به جهان اسلام می‌شود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ چشم داشتی از ملت‌های مظلوم جهان به ویژه مسلمانان از یمن، عراق، یمن، فلسطین تا کشمیر حمایت کرده و ما شاهد آن هستیم که این راهبرد ایران و دفاع از مسلمین باعث شد تا قدرت‌های هزینه‌هایی را بر جمهوری اسلامی تحمیل کنند.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس با انتقاد از رویکرد تبعیض آمیز غرب در قبال کشورمان و سیاست ظالمانه تحریم‌های یکجانبه، اظهار داشت: انتظار ما از کشورهای دوست مانند پاکستان برداشتن گام‌های عملی برای غلبه بر تحریم و حرکت در مسیر تجارت آسان به صورت تهاتر، استفاده از ارزهای محلی و گسترش بازارچه‌های مرزی است.

وی افزود: آمریکایی‌ها بر طبل رویارویی می‌کوبند و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی نیز به دنبال جنگ افروزی و پاشیدن بذر نفاق و تفرقه میان مسلمین است.

امیرآبادی فراهانی تاکید کرد: جمعیت ۳۰۰ میلیونی ایران و پاکستان یک ظرفیت بزرگ برای این دو همسایه جهت تامین منافع مشترک و خودکفا شدن در بسیاری از زمینه‌ها به شمار می‌رود.

وی خطاب به نائب رییس مجلس پاکستان گفت که باید از نقش مجالس دو کشور برای کمک به دولت‌های خود در مسیر تقویت همکاری‌ها و ایجاد روزنه‌های جدید برای گسترش روابط در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم.

رییس هیات پارلمانی کشورمان در پایان این جلسه از جانب «علی نیکزاد» نائب رییس مجلس شورای اسلامی از قاسم خان سوری برای سفر به ایران به ویژه بازدید از اماکن مقدس کشورمان از جمله مشهد و قم دعوت کرد که با استقبال طرف پاکستانی همراه شد.