شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لوازم خانگی

لباس قانون به تن کالای قاچاق!

لباس قانون به تن کالای قاچاق!

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه به قاچاق، لباس قانون پوشانده‌اند، گفت: در حال حاضر به نام پیله‌وری و مرزنشینی کالاهای ممنوعه را وارد می‌کنند.

به گزارش مشرق، محمدرضا دیانی امروز، در حاشیه بازدید از کارخانجات لوازم خانگی، در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر با فروش ۳۶ میلیارد دلار نفت هم مشکلات اقتصادی کشور و خروج نخبگان از کشور حل نمی‌شود، تصریح کرد: ترکیه پارسال ۴۵ میلیارد دلار، معادل دو برابر فروش نفت ایران، لوازم خانگی تولید کرد. آیا ما بررسی کردیم که ترکیه چگونه به این جایگاه رسید؟

وی با اشاره به انتقادات نسبت به ایجاد انحصار در صنعت لوازم خانگی، بعد از نامه نگاری با رهبری در مورد ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای، گفت: چرا این افراد زمانی که ۸۵ درصد بازار در اختیار کره‌ای‌ها بود، بحث انحصار را مطرح نمی‌کردند؟ علاوه بر این شرکت‌های سامسونگ و ال جی، ابتدا خودشان از ایران خارج شدند و زمانی که مصرف کننده نیاز به قطعه و خدمات داشت، بازار را خالی کردند.

همچنین به گفته دیانی تولید لوازم خانگی نیاز به مجوز خاصی ندارد و رانتی در زمینه انرژی، مواد معدنی، تسهیلات و غیره هم دریافت نمی‌کند که بتوان نام رانت بر آن گذاشت. این در حالی است که در حال حاضر تولیدکنندگان ورق فولادی را در بورس با نرخ آزاد می‌خرند. اما اگر ورق را وارد می‌کردند پنج تا هشت درصد ارزان‌تر تمام می‌شد. همچنین صنایع پلیمری کشور محصول خود را به نرخ روز ارز در بورس عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته به دلیل تحریم و محدودیت منایع ارزی، واردات لوازم خانگی ممنوع شد، تصریح کرد: در این مدت شاهد افزایش تولید و اشتغال در صنعت لوازم خانگی بودیم. اما حالا جریانی ایجاد شده که تولید را محکوم می‌کنند.

سهم کره‌ای‌ها از بازار لوازم خانگی چقدر است؟

به گفته رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی در حال حاضر سهم ال جی در بازار تلویزیون ایران ۱۶ درصد، سهم سامسونگ ۱۷ درصد و سهم سونی هشت درصد است. آن هم در زمانی که ایران تحریم است و واردات نیز ممنوع اعلام شده است.

قاچاق، قانونی شد؟

وی در ادامه با اشاره به اینکه قبلا کالای پیله‌وری تک به تک وارد کشور می‌شد، تصریح کرد: اما قانونی را مصوب کردند که بر اساس آن، پیله‌وری تجمیعی شد و واردکننده با خرید کارت پیله‌وری اقدام به واردات می‌کند. حتی اطلاعات موثق داریم که دو کشتی از کره که مقصد خود را خاورمیانه اعلام کرده بودند، محصولات کره‌ای به ایران آوردند و با همین مجوز کالاهای آن‌ها ترخیص شده است.

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه به قاچاق، لباس قانون پوشانده‌اند، گفت: در حال حاضر به نام پیله‌وری و مرزنشینی کالاهای ممنوعه را وارد می‌کنند. معاون صنایع وزیر صمت سه مرتبه نامه نوشت که جلوی این اقدامات گرفته شود اما توجهی به آن نشد.

وی همچنین با بیان اینکه مافیای واردات که امروز منافع خود را در خطر می‌بینند شروع به جریان سازی کرده و سعی دارد صنایع موفق کشور را زمین بزنند، با اشاره به نامه رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای، گفت: طی سه سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در صنعت لوازم خانگی صورت گرفته و علت نامه نگاری ما با رهبری، نگرانی در مورد امنیت سرمایه‌گذاری در کشور بود. افرادی که در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده بودند اگر ناگهان با درهای باز مواجه می‌شدند ورشکست شده و کل زنجیره تولید منهدم می‌شد. در اصل علت مطرح شدن دوباره بحث ممنوعیت واردات این بود که کره‌ای‌ها قصد داشتند به جای پول‌های مسدود شده ایران، لوازم خانگی به ایران صادر کنند.

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه در دهه ۶۰ میلادی، کره جنوبی به مدت ۱۲ سال ورود کالاهای الکترونیک ژاپنی به کره را ممنوع اعلام کرد، گفت: حتی در این مدت فروش این کالاها در فروشگاه‌ها نیز ممنوع بود. در حال حاضر نیز آمریکا تعرفه‌ها را دائم تغییر می‌دهد تا از صنایع خود حمایت کند.

دیانی در پایان با بیان اینکه نمی‌توان درهای کشور را بست، تصریح کرد: ما نمی‌گوییم واردات کلا ممنوع شود، بلکه می‌خواهیم برای یک مدت پنج ساله واردات لوازم خانگی با برنامه و هدفمند کنترل شود و در همین حین نیز سطح استاندارد کیفی ملی افزایش یابد. بنابراین ورود کشورهای خارجی باید با استراتژی و هدفمند باشد.

منبع: ایسنا