شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#چین#برنامه#بزرگ#اقتصادی#خود#رونمایی#کرد

چین از برنامه بزرگ اقتصادی خود رونمایی کرد

پایگاه خبری « اورآسیا ریویو » با انتشار مقاله‌ای از تغییرات در سیاست‌های تجاری چین و قزاقستان به ویژه در زمینه تجارت منابع معدنی زغال‌سنگ در میانه بحران انرژی پکن خبر داد.

چین از برنامه بزرگ اقتصادی خود رونمایی کرد

به گزارش منیبان؛ از پایگاه خبری - تحلیلی « اورآسیا ریویو »، چین بزرگترین مصرف کننده زغال‌سنگ در همسایگی « قزاقستان » که یکی از بزرگترین منابع زغال‌سنگ جهان است تا کنون هرگز تجارت چندانی در این زمینه با این کشور نداشته است. مهم ترین دلیل این موضوع راه های پرهزینه تبادل از طریق خطوط راه آهن بوده اما این مسئله در حال تغییر است. 

بر پایه این گزارش، خاموشی های اخیر کشور چین که به دلیل کمبود زغال‌سنگ در این کشور اتفاق افتاد، اقتصاد چین را در معرض تهدید قرار داده است. نداشتن چرخه ذخیره، افزایش مصرف پس از دوران همه گیری کرونا و برنامه های اهدافِ کاهش استفاده از زغال‌سنگ از دلایل این کمبود است. 

در این میان، سال گذشته یکی از محاسبات پکن نیز نادرست از آب درآمد و آن ممنوعیت غیررسمی واردات زغال‌سنگ  از استرالیا بود. استرالیا یکی از تامین کنندگان بزرگ زغال‌سنگ در جهان است. 

 براساس گزارش هفته گذشته مجله « وال استریت » قیمت زغال‌سنگ در یک سال گذشته تقریبا ۴ برابر شده است. بدین ترتیب چین اکنون به دنبال منابع جدید برای تامین نیاز خود می باشد و حتی راه های غیرمسقیم برای واردات این کالا را در نظر گرفته است. هفته گذشته اولین محموله زغال‌سنگ از قزاقستان به این کشور تحویل داده شد. 

براساس گزارش قزاقستان در سال ۲۰۱۶ از محموله ۲۸.۵ میلیون کیلوگرمی زغال‌سنگی که به چین فرستاده شده بود، چین تنها ۱۰.۵ میلیون کیلوگرم را دریافت کرد. آخرین گزارش ثبت شده در سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد قزاقستان ۳۹ میلیون کیلو گرم زغال‌سنگ به چین فروخته است. این در حالی است که چین اعلام کرده بود که ۱۵۰ میلیون کیلوگرم خریداری کرده است. 

کارشناسان سیاسی و «پتر سوئیک» رهبر سیاسی مخالف قزاقستان ارقام بالاتری را در نظر دارند و معتقدند مقامات قزاقستان سالهاست که با ارقام و اعداد بازی می کنند و  واقعیت را  پنهان کرده اند. او دلیل این موضوع را از طرفی به فساد و قاچاق و از سوی دیگر به اشتباهات محاسباتی نسبت داده است. 

با وجود این برای قزاقستان که در تلاش است تا خود را از تولید سوخت های فسیلی در راستای اهداف مبارزه با تغییرات اقلیمی خارج کند، بحران انرژی کشور همسایه به فرصتی جدید برایش تبدیل شده است. در حال حاضر ۹۰ درصد زغال‌سنگ تولیدی در این کشور صرف مصرف داخلی می شود که یک سوم قیمت صادراتی به کشورهای دیگر است. 

از آنجا که قزاقستان در نظر دارد با تغییر الگوی مصرف انرژی به گاز و سوخت های تجدیدپذیر در راستای اهداف مبارزه با تغییرات اقلیمی بپردازد، صادرات ذخایر زغال‌سنگ به کشورهای دیگر منفعت بسیاری برای این کشور به همراه دارد.

وبگردی