به گزارش برنا؛ آمارها نشان می دهد شیوع ناباروری در ایران بین 13الی 18% است که با متوسط آمارهای جهانی مطابقت دارد. معنی این آمار آن است که از هر 100 زوج جوانی که ازدواج می کنند، حدود 15 زوج، از ناباروری رنج می برند.در واقع می‌توان گفت: در کشور ما که سالانه یک میلیون ازدواج ثبت می شود، حدود 150 هزار زوج، به زوجهای نابارور اضافه می‌گردد. این آمار و ارقام بیانگر آن است که در ایران حدود 3 میلیون زوج نابارور وجود دارد.

عوامل ناباروری در زنان

در زنان، ناباروری با اختلالات تخمک گذاری، رحم، لوله های رحمی و اختلالات هورمونی همراه است. یعنی اشکال یا ایراد در هر یک از این ارگانها، می تواند باعث ناباروری زنان شود. زنانی که اختلالات هورمونی، عادت ماهانه نامنظم و پرمویی دارند، در ریسک بالاتری قرار دارند.

اختلالات ناباروری در مردان

در مردان، عوامل بیشماری می‌تواند امکان ابتلا به ناباروری را ایجاد کند یا افزایش دهد. بسیاری از بیماریها می تواند باعث ناباروری در مردان شوند. اولین آنها اختلال توانایی جنسی است. شرط لازم برای باروری طبیعی، رابطه جنسی منظم است. برخی دیگر از بیماریها و عوامل ناباروری در مردان عبارتند از:

    جراحی‌هایی که روی بیضه انجام می شود، بیضه نزول نکرده و بیماری واریکوسل (به عنوان شایعترین عامل ناباروری قابل درمان در مردان)

    اختلالات هورمونی به صورت اختلال در هورمون های هیپوفیز یا هورمون های جنسی

    رشد نامناسب بیضه ها

    اختلالات ژنتیکی مثل کوچک بودن بیضه

    برخی عفونتهای مزمن که در عملکرد بیضه اختلال ایجاد می کند؛ مانند سل که لوله های انتقال دهنده اسپرم را تخریب می‌کند

    مصرف برخی داروها

    برخی بیماریهای منتقله از طریق تماس جنسی مانند سوزاک، مشروط بر اینکه موجب تنگی مجرا شود

    بیماریهای تب دار طولانی مدت که بر نطفه سازی اثر می گذارد (علت آن است که اسپرم داخل بیضه‌ها، با درجه حرارتی پایین تر از دمای بدن فعالیت دارد و حرارت بالا و طولانی مدت، باعث از بین رفتن اسپرم ها می‌شود)

    بیماریهایی که موجب ایجاد ترشحات غلیظ در بدن می شوند، سرفه های خشک، اختلالات ریوی و اختلالات بیضوی به صورت ترشحات غلیظ

    برخی از مشاغل مانند افرادی که در معرض موادی مانند حشره کشها که آسیب رسان به بیضه ها هستند، قرار دارند؛ یا افرادی که دائما در معرض حرارت و گرما هستند (مانند نانواها)

    کشیدن سیگار، مصرف تریاک، الکل، کوکایین، ماری جوآنا و سایر مواد مخدر

واریکوسل شایعترین علت ناباروری در مردان

شایعترین بیماری قابل درمان عامل ناباروری در آقایان، واریکوسل است. این بیماری عبارت است از واریس عروق بیضه، مانند افرادی که دچار واریس عروق پا می شوند و خون به خوبی در عروق پا حرکت نمی کند. در بیضه‌ها نیز ممکن است این اتفاق پیش آید. ماندن طولانی مدت خون در بیضه ها باعث می شود درجه حرارت بالا رود و اختلالات هورمونی به همراه داشته باشد. این عوارض باعث می شود اسپرم سازی به درستی صورت نگیرد؛ و اختلال در اسپرم سازی، فرد را مستعد ناباروری می‌نماید. اگر واریکوسل یا واریس بیضه به موقع تشخیص داده شود و اقدامات درمانی مناسب صورت گیرد، از آسیب به بیضه جلوگیری می‌شود.