شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ویروس کرونا#هنرمند

اصغر کفشچیان مقدم هنرمند طراح و نقاش درگذشت


اصغر کفشچیان مقدم هنرمند طراح و نقاش درگذشت

اصغر کفشچیان مقدم هنرمند نقاش و پژوهشگر عرصه هنرهای تجسمی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اصغر کفشچیان مقدم، طراح و نقاش کشورمان امروز 19 مهر 1400 به دلیل اثرات ناشی از ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. کفشچیان متولد سال 1342 و 58 ساله بود.

محمود شالویی، سرپرست معاونت امور هنری هم در پیامی درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت. در پیام شالویی آمده است: «افسوس که معلم عاشق و هنرمند دیگری از میان ما رفت. دکتر اصغر کفشچیان مقدم، هنرمند، استاد و پژوهشگر هنر سال‌ها در زمینه آموزش و پژوهش هنر با شناخت پیشینه هنر ایران و جهان و توجه به تحولات هنر معاصر و رویکردهای هنر جدید فعالیت کرد. دغدغه آموزش و پژوهش هنر و جوانان مستعد و علاقه‌مند هنر را داشت و با بیان نظرات و پیشنهادهای تخصصی  رویدادها و دوسالانه‌های تجسمی را همراهی می‌کرد.
درگذشت این هنرمند، استاد و پژوهشگر هنر را به خانواده ارجمندش، دوستان و همکاران، دانشجویان هنر و جامعه هنری تسلیت می‌گویم و برای زنده نام کفشچیان مقدم رحمت و مغفرت الهی آرزومندم.»

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درگذشت اصغر کفشچیان را تسلیت گفت

سید مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در پی درگذشت این هنرمند و پیشکسوت هنرهای تجسمی نوشت:

«انا لله و انا الیه راجعون

تا مژه بستیم، قیامت رسید …
خبر درگذشت ناباورانه دوست، برادر و همراه سال‌های دور، حاج اصغر کفشچیان مقدم بسیار تلخ است و جانکاه. آغاز همنشینی و رفاقت با آن استاد سفرکرده به حضور همزمانمان در دانشکده هنرهای زیبای تهران برمی‌گردد. شکل‌گیری اولین گروه کاریکاتور بعد از انقلاب با عنوان کاسنی، زمینه را برای فعالیت‌های موثر در این حوزه در عرصه بین‌الملل فراهم کرد. کفشچیان مقدم با ایده‌های بکر و خلاقانه، موج تازه‌ای در اجرای نقاشی‌های دیواری را از ورزشگاه جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران تا مناطق جنگی را با موضوع ارزش‌های انقلاب رقم زد. تجربه سفرهای معنوی و هنری با آن استاد، چه در جبهه‌های دفاع مقدس و چه در سفر حج و سفرهای تحصیلی و کاری، همواره دلنشین و خاطره‌انگیز بود.

استاد کفشچیان مقدم با کسب دو دکترا از مهم‌ترین دانشگاه‌های هنری در فرانسه، نشان داد که تصمیم و علاقه وافری به تعمیق و گسترش هنر و شناخت بیش از پیش ریشه‌های اصیل این مرز و بوم داشته و دغدغه مشهودی در انتقال تجربیات و علوم خود به جوانان دارد.
بی‌تردید فقدان حضور و حیات این هنرمند برجسته، خسرانی جبران‌ناپذیر برای جامعه هنری محسوب می‌شود.

امید که در حیات ابدی، مورد رحمت واسعه الهی قرار گیرد. روحش شاد و یادش گرامی!»

در کارنامه کفشچیان مقدم انتشار مجموعه کاریکاتور، مدیر گروه نقاشی و مجسمه‌سازی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران، مؤلف مقالات متعدد در زمینه هنرهای تجسمی و هنر جدید در نشریات فرهنگی و هنری، دبیر سومین و چهارمین نمایشگاه هنر جدید تهران، داور و عضو شورای سیاستگذاری و انتخاب آثار چند نمایشگاه جشنواره هنری و شرکت در نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی هنری دیده می‌شود. کفشچیان مقدم پژوهشگر هنر، عضو هیئت علمی و استادیار پردیس هنر‌های زیبای دانشگاه تهران بود.

اصغر کفشچیان مقدم با مدرک دکترای هنرهای تجسمی به عنوان طراح، نقاش و هنرمند حوزه هنرهای جدید فعالیت داشت. این پژوهشگر هنر، عضو هیات علمی و استادیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.

از سوابق وی می‌توان به انتشار کتاب‌های مجموعه کاریکاتور، چاپ آثار کاریکاتور در نشریات داخلی، مدیر گروه نقاشی و مجسمه سازی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران، مؤلف مقالات متعدد در زمینه هنرهای تجسمی و هنر جدید در نشریات فرهنگی و هنری، دبیر سومین و چهارمین نمایشگاه هنر جدید تهران، داور و عضو شورای سیاستگذاری و انتخاب آثار چند نمایشگاه جشنواره هنری و شرکت در نمایشگاه های متعدد داخلی و خارجی هنری اشاره کرد.

انتهای پیام/