شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#نیویورک#انرژی

رقابت تگزاس و نیویورک برای جذب ماینرهای بیت‌کوین/ کاهش انتشار کربن با استخراج رمزارزها توسط انرژی تجدیدپذیر

خبرنگار: مهسا نجاتی

بسیاری از ماینرهای بیت‌کوین که از چین اخراج شده‌اند، به سایر نقاط جهان برای از سر گرفتن کار خود مهاجرت کرده‌اند. در این بین، ایالت‌هایی مانند تگزاس و نیویورک در آمریکا، از جمله مکان‌هایی هستند که با توجه به مزایایی که برای این کار دارند، ماینرها به آنها پناه می‌برند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، جنگی بین ایالت‌ها برای جذب ماینرهای بیت‌کوین در حال شکل گرفتن است و داده‌های جدید نشان می‌دهد که تعداد زیادی از آنها به نیویورک، کنتاکی، جورجیا و تگزاس عزیمت می‌کنند.

بر اساس گزارش شرکت فاندری آمریکا، که بزرگترین استخر ماینینگ در آمریکای شمالی به شمار می‌رود، 19.5درصد از نرخ هش بیت‌کوین، مجموع قدرت محاسباتی ماینرها، در نیویورک، 18.7درصد در کنتاکی، 17.3درصد در جورجیا و 14درصد در تگزاس است.

لازم به ذکر است که استخر ماینینگ این امکان را فراهم می‌کند که یک ماینر قدرت هش خود را با هزاران ماینر دیگر در سراسر جهان ترکیب کند و در همین حال، هزاران مورد از آن برای برگزیدن وجود دارد.

نیک کارتر، یکی از بنیان‌گذاران کسل آیلند ونچرز، اذعان داشت: "این اولین بار است که ما در مورد مکان ماینرها در سطح ایالتی آگاهی داریم، مگر اینکه شما بخواهید تمام اسناد عمومی را از این طریق بررسی کنید، بفهمید. این روشی بسیار کارآمدتر برای تعیین محل ماینینگ در آمریکا است."

اما همانطور که کارتر خطرنشان می‌کند مجموعه داده‌های فاندری، تمام نرخ هش ماینینگ ایالات متحده را شامل نمی‌شود، زیرا تمام معدن‌های مستقر در آمریکا خدمات این استخر را دریافت نمی‌کنند. به عنوان مثال، ریوت بلاکچین (Riot Blockchain)، یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی سهامی عام در آمریکا است که در تگزاس حضور گسترده‌ای دارد. آنها از فاندری استفاده نمی‌کنند، بنابراین نرخ هش آنها در این مجموعه داده حساب نمی‌شود. این موضوع، بخشی از دلیل دست کم گرفتن حضور ماینینگ در تگزاس است.

اگرچه این مجموعه داده تنها بخشی از بازار ماینینگ داخلی این کشور را در بر می‌گیرد، اما به روندهای سراسری اشاره می‌کند که مباحث پیرامون ردپای کربن را تغییر شکل می‌دهد.

بسیاری از ایالت‌هایی که بالاترین رتبه را دارند، کانون انرژی‌های تجدیدپذیر هستند. این حقیقت در حال حاضر شروع به بازنگری روایت مضر بودن بیت‌کوین برای محیط‌ زیست در میان بدبینان کرده است.

در حالی که کارتر اذعان می‌کند ماینینگ در ایالات متحده به طور کامل تجدیدپذیر نیست، ماینرها در آمریکا در انتخاب انرژی‌های تجدیدپذیر و جبران خسارت بهتر عمل می‌کنند.

وی اظهار کرد: "به طور کلی، مهاجرت مساله‌ای مثبت است. انتقال نرخ هش به ایالات متحده به معنای شدت کربن بسیار کمتر است."

تمام ماینرها کجا رفتند؟

زمانی که پکن در بهار سال جاری تصمیم به اخراج ماینرها گرفت، تقریبا نیمی از شبکه بیت‌کوین یک شبه از کار افتاد. در حالی که خود شبکه به هیچ وجه غافلگیر نشد، این اتفاق، بزرگترین مهاجرت ماینرهای بیت‌کوین که تا به حال دیده نشده بود را رقم زد.

مجموعه داده‌های فاندری نشان می‌دهد بزرگترین عملیات استخراج بیت‌کوین در برخی از ایالت‌ها با بیشترین میزان انرژی تجدیدپذیر انجام می‌شود که تغییری در بحث پیرامون اثرات زیست‌محیطی بیت‌کوین ایجاد کرد.

از آنجا که ماینرها در مقیاسی وسیع و در یک صنعت کم‌سود رقابت می‌کنند، جایی که تنها هزینه متغیر آنها معمولا انرژی است، برای آنها انگیزه مهاجرت به ارزان‌ترین منابع انرژی در جهان، که همچنین به انرژی تجدیدپذیر تمایل دارد، ایجاد شد.

نیویورک، که رتبه نخست را در فاندری دارد در نظر بگیرید. بر اساس آخرین داده‌های موجود از اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، یک سوم از تولید درون ایالتی آن، از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود.

نیویورک، نیروگاه‌های هسته‌ای خود را با هدف برق 100درصد عاری از کربن می‌داند و نکته مهم این است که نیویورک بیش از هر ایالت دیگری در شرق کوه‌های راکی، انرژی آبی تولید می‌کند. این ایالت همچنین سومین تولیدکننده بزرگ انرژی آبی در کشور به شمار می‌رود.

آب و هوای سرد نیویورک، همراه با زیرساخت‌های صنعتی که قبلا برای استفاده مجدد آماده شده بود، این ایالت را به مکانی ایده‌آل برای استخراج بیت‌کوین تبدیل کرده است.

نیویورک در سال جاری، اقدام به تصویب قانون ممنوعیت استخراج بیت‌کوین به مدت سه سال کرد تا بتواند ارزیابی زیست‌محیطی را برای سنجش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام دهد. اما قانون‌گذاران از آن زمان تا حد زیادی از این قانون عقب‌نشینی کرده‌اند.

کارتر اظهار داشت: "در واقع، استخراج بیت‌کوین در نیویورک با توجه به انرژی آبی آن، کربن بسیار کمی منتشر می‌کند و در نتیجه، اگر بیت‌کوین در این ایالت ممنوع شود، احتمالا شدت انتشار کربن توسط شبکه بیت‌کوین را افزایش می‌دهد.

سایر ایالت‌هایی که بخش بزرگی از صنعت استخراج بیت‌کوین آمریکا را در اختیار دارند، شامل کنتاکی و جورجیا است. علاوه بر این، فرماندار کنتاکی با این صنعت موافق بوده و قانونی را تصویب کرد که معافیت‌های مالیاتی خاصی برای عملیات استخراج رمزارز در نظر گرفته است. این ایالت همچنین به دلیل انرژی آبی و بادی خود مشهور است.

بررسی وضعیت تگزاس

با توجه به مجموعه داده‌های فاندری، تگزاس ممکن است رتبه چهارم را داشته باشد، اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در حال حاضر شکی در پیشرو بودن این منطقه برای ماینرها وجود ندارد.

به گفته بلاک کریپتو، سفارشات جدید ASIC، تجهیزات ویژه‌ای که برای ضرب بیت‌کوین جدید به کار می‌رود، نشان می‌دهد که ده‌ها هزار دستگاه دیگر قرار است در تگزاس تحویل داده شود.

جذابیت تگزاس در این زمینه، در چند اصل اساسی خلاصه می‌شود: قانون‌گذاران موافق با رمزارز، برداشتن محدودیت شبکه برق با قیمت‌گذاری لحظه‌ای، و شاید مهمتر از همه، دسترسی به میزان قابل توجهی انرژی تجدیدپذیر و همچنین وضعیت نامشخص گاز طبیعی.

به گفته الکس برامر، از لاکچر ماینینگ، که یک استخر رمزارز برای ماینرهای پیشرفته است، فرش نظارتی که برای ماینرها پهن شده، همچنین این صنعت را بسیار قابل پیش‌بینی می‌کند.

وی اظهار کرد: "این موضوع برای ماینرها محیط بسیار جذابی را فراهم می‌کند که سرمایه خود را در آن قرار می‌دهند. تعداد زیادی از معاملات زمین و قراردادهای خرید انرژی که در مراحل مختلف مذاکره هستند، بسیار است."

برخی از ماینرها به طور مستقیم به شبکه متصل می‌شوند تا برق دکل‌های خود را فراهم کنند. ارکات ERCOT، سازمانی که شبکه تگزاس را اداره می‌کند، ارزان‌ترین مقیاس کاربردی انرژی خورشیدی در کشور را با 2.8سنت در هر کیلووات ساعت دارد. این شبکه همچنین به سرعت انرژی باد و خورشید اضافه می‌کند.

یکی دیگر از روندهای مهم انرژی در تجارت استخراج بیت‌کوین در تگزاس، استفاده از گاز طبیعی برای برق‌رسانی شبکه‌ها بوده که هم انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد و هم برای تامین‌کنندگان گاز و همچنین ماینرها، باعث درآمدزایی می‌شود.

کارتر خاطرنشان کرد که در صورت بهره‌برداری کامل از گاز، تنها گاز تگزاس می‌تواند 34درصد از شبکه بیت‌کوین را تامین کند. این امر باعث می‌شود که تگزاس نه تنها در ایالات متحده، بلکه در جهان در استخراج بیت‌کوین پیشرو باشد.