آینده سئو

همانطور که می دانید سئو سایت جهت افزایش ترافیک وب سایت از طریق موتورهای جستجو کاملا ضروری است. از این رو برای موفقیت در سئو باید درمورد آینده سئو نیز اطلاعاتی داشته باشیم تا اقداماتی را انجام دهیم که در آینده برای موتور های جست و جو دارای اهمیت هستند. در این مقاله قصد داریم در مورد آینده سئو و عوامل با تاثیر گذاری بیشتر صحبت کنیم. پس با سئوکار همراه باشید.

سئو چیست؟

سئو زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ است که اگر شما در این حوزه فعالیت داشته باشید، ناچار به یادگیری سئو هستید.

سئو مخفف عبارت search Engine optimization است که ترجمه آن به زبان فارسی "بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو" است.

فاکتور ها در حال تغییر سئو

در حال حاضر فاکتورها و الگوریتم های سئو در حال تغییر است و در این حالت به نظر می رسد که در آینده کلمه کلیدی نقش مهم خود را به فاکتور هایی مثل خوانایی و یوزر فرندلی واگذار خواهند کرد و این دو فاکتور در سئو نقش های مهم تری پیدا می کنند.

تغییرات سئو در آینده

هیچ کسی از آپدیت الگوریتم های گوگل به صورت دقیق خبر ندارد و نمی داند که الگوریتم های جدید قرار است چه تغییری بر روی سئو سایت ها داشته باشد. تنها  چیزی که می توانیم در مورد تغییرات در سئو بگوییم این است که تغییرات غیر قابل پیش بینی هستند.

با آپدیت الگوریتم های گوگل برخی از صاحبان وب سایت ها متوجه می شوند که سایت شان رتبه خود را از دست داده و به رتبه پایین تر سقوط کرده است.

برخی از کسانی که سایت آنها کاهش رتبه داشته است، گوگل را سرزنش می کنند و او را مقصر می دانند اما حقیقت این است که اگر برای بهینه سازی سایت خود از سئو کلاه سفید و استراتژی پایدار استفاده می کردند، رتبه آنها ثابت می ماند.

هیچ راهی وجود ندارد که از جریمه های گوگل در امان باشید اما اگر از استراتژی های پایدار استفاده کنید، مشکلی برای سایتتان پیش نمی آید.

استراتژی ناپایدار در واقع روشی است که در آن به صورت آشکارا یا پنهان دست به نقض دستورالعمل های گوگل با هدف دستکاری رتبه بندی گوگل می زنند که به این روش، روش سئو کلاه سیاه هم گفته می شود. استفاده از این روش اصلا توصیه نمی شود و بسیار خطرناک است. رتبه ای که از روش کلاه سیاه کسب شود ناپایدار است و فقط تا آپدیت الگوریتم بعدی دوام خواهد داشت و بعد از اینکه گوگل الگوریتم خود را آپدیت کند رتبه آن سایت سقوط می کند.

از آنجایی که مانند همیشه از تغییراتی که در الگوریتم های گوگل رخ می دهد اطلاعات کاملی نداریم، برای این که در تغییرات بعدی گوگل نیز سایت ما همچنان پایدار باشد و در رتبه های بالای موتور جست و جوی گوگل قرار داشته باشد لازم است که برای همیشه از روش سئو کلاه سفید استفاده کنیم و روش سئو کلاه سیاه را برای همیشه از ذهن و فکر خود دور کنیم.

مواردی که در آینده سئو اهمیت دارند

ما می دانیم که سئو یک فرآیند دائمی است و همواره باید به اصول آن پایبند باشیم و آن را رعایت کنیم.

اما سوال اینجاست که اگر تمام اصولی را که برای سئو سایت لازم است رعایت کنیم، تا سالیان سال کافی است؟

به طور واضح پاسخ این سوال منفی است زیرا پارامتر ها و فاکتور های سئو دائما در حال تغییر هستند، اما می توانیم پیش بینی کنیم که در آینده سئو به چه شکل خواهد بود.

جست و جو گر صوتی گوگل

جست و جوی صوتی گوگل به این معنی است که فرد به جای تایپ کلمه کلیدی، از طریق صوت کلمه مقصود خود را به گوگل می گوید.

این کار در ظاهر تفاوتی با جست و جوی کاربر ندارد و صرفا کار کاربر را راحت تر کرده است، بهینه سازی یک سایت با صوت تفاوت زیادی با بهینه سازی با از طریق متن دارد. از جمله این تفاوت ها می توان به لحن افراد اشاره کرد. این به این معنی است که در حالت نگارش همه افراد تقریبا کلمات را به یک شکل می نویسند اما در گفتار نوع محاوره ای کلمات بیان می شود.

همانطور که می دانید زبان نوشتاری با زبان گفتاری در زبان فارسی با هم تفاوت دارند که همین موضوع باعث ایجاد چالشی برای برای وب مستران شده است.

برای حل این مشکل بهتر است که محتوای سایت خود را به شکل محاوره ای تایپ کنید و از کلماتی که نامأنوس هستند استفاده نکنید.

شاید دقت کرده باشید زمانی که حرف از سئو به میان می آید جمله معروف محتوا پادشاه است در تیتر های اول مقالات خود نمایی می کند. در این حالت اگر پادشاه فضای اینترنت محتوا است حتما این پادشاه فرزندانی هم دارد که در آینده خبر هایی از آن ها به دست می رسد. یکی از فرزندان این پادشاه نیز می تواند محتوای صوتی باشد.

با توجه به این که امروزه بیشتر کاربران از  پیام های صوتی بیشتر از پیام های متنی استفاده می کنند، به نظر می رسد بیشترین تغییر سئو در آینده جست و جوی صوتی خواهد بود.

اهمیت تجربه کاربری در موبایل

همانطور که می دانید در سال های اخیر محبوبیت گوشی های موبایل به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بنابراین اگر قصد دارید یک کسب و کار اینترنتی داشته باشید نمی توانید این جامعه بزرگ را نادیده بگیرید.

بیش از نیمی از ترافیک سایت ها افرادی تشکیل می دهند که با گوشی های موبایل خود از سایت ها بازدید می کنند، اما چطور می توانید رضایت این افراد را جلب کنید؟

طراحی ریسپانسیو و سازگاری ظاهر هر سایت یا صفحات نمایشگر موبایل از عواملی است که برای سئو هر سایتی باید رعایت شود.

طراحی ریسپانسیو به این معنا است که تمام صفحات وب سایت شما باید برای همه نوع نمایشگر ها بهینه باشد. بنابراین باید بهینه سازی سایت تان را برای گوشی های تلفن همراه و تبلت ها جدی بگیرید. طراحی ریسپانسیو از مواردی است که در آینده سئو نیز تاثیر گذار خواهد بود.

برند ها برای گوگل با اهمیت می شوند

برند بودن یک کسب و کار اینترنتی حتی امروزه هم اهمیت زیادی برای سئو سایت دارد. طبق یک سری از گزارشات سعی می کند به هر بهانه ای اعتبار بیشتری به برند ها دهد.

با توجه به این که برند شما تا چه میزان در گوگل جست و جو می شود و یا عملکرد آن در شبکه های اجتماعی و همچنین میزان استفاده از نام برند شما در سایت ها، می توانید در آینده نزدیک یکی از مهم ترین و با ارزش ترین برگ های برنده شما در زمینه سئو و در نتیجه موفقیت کسب و کار آنلاین تان باشد.

بک لینک ها اهمیت خود را از دست می دهند

یکی از اشتباهات رایجی که در بیشتر سایت ها وجود دارد وابستگی بیش از حد به بک لینک هاست. بسیاری از صاحبان سایت ها بر ایم باورند که تنها با تبلیغات و بک لینک های می توان به نتیجه های موفقیت آمیز رسید. اما این موضوع صادق نیست چرا که بک لینک تنها یکی از معیار های سئو به حساب می آید و خود به تنهایی نمی تواند کاری را از پیش ببرد.

از طرف دیگر به نظر می رسد که در آینده نزدیک از اهمیت بک لینک ها کاسته می شود، چرا که گوگل می خواهد تا بهترین سایت ها را به کاربران خود نشان دهد. معمولا اگر یک سایت بک لینک های زیادی داشته باشد و از اعتبار زیادی نیز برخوردار است اما از آنجایی که امروزه بک لینک ها صرفا جهت تبلیغات و بالا بردن میزان بازدید کاربر به کار می روند نمی توانند معیار مناسبی برای رتبه بندی سایت ها باشدند.

پر رنگ شدن تجربه کاربری

شاید در دهه های گذشته گوگل توجه چندانی به تجربه کاربری نداشت اما امروزه، اصلی ترین موتور جست و جوی گوگل این است که بهترین وب سایت ها را به کاربران خود معرفی کند.

یکی از عواملی که می تواند بهترین سایت را در صفحات جست و جو تعیین کند همین تجربه کاربری است.

شاید در گذشته فقط ارائه محتوای خوب برای کسب رتبه عالی تنها عامل برای گوگل به حساب می آمده است اما امروزه ده ها معیار دیگر از جمله رابطه کاربری به ان اضافه شده اند.

هوش مصنوعی گوگل

در سال گذشته گوگل الگوریتم رنک برین خود را معرفی کرد. دنیای سئو این تغییر بزرگ را باور نمی کرد. البته این خبر برای سئو کارانی که برای سئو سایت خود از روش سئو کلاه سفید استفاده می کردند بسیار خبر خوبی بود و اما برای کسانی که از سئو کلاه سیاه استفاده می کردند بدترین خبر بود.

در حال حاضر اطلاعات دقیقی از این الگوریتم در دسترس نیست و همه اطلاعاتی که در مورد این الگوریتم وجود دارند، حدسیات و نتایج مشاهده شده توسط یک سریی از سئو کاران است که اگر چه برخی از آنها منطقی و درست است، اما هیچ کدام از آنها تایید شده نیست.

تنها موضوعی دقیق و صحیحی که از الگوریتم رنک برین گوگل می دانیم این است که جزوه 3 روش اصلی گوگل برای رتبه دادن به سایت ها است.

وقتی ما هیچ اطلاعاتی از این الگوریتم نداریم چگونه باید خود را برای سال های آینده که سئو تغییر می کند، آماده کنیم؟

کار درست و منطقی این است که از روش های سئو کلاه سفید استفاده کنیم و از قوه تحلیل خود برای تحلیل دقیق و صحیح سایت استفاده کنیم. این الگوریتم بسیار دقیق و پیشرفته است و به دلیل استفاده از یادگیری ماشینی روز به زور باهوش تر و دقیق تر هم می شود. برای این که این الگوریتم نتواند از سایت ما نقطه ضعفی پیدا کند فقط باید از روش های سئو کلاه سفید استفاده کنیم.

البته همه اینها حدس و گمان هایی هستند که بر پایه رفتار های گوگل در طول زمان بنا شده و ممکن است دیر یا زود اتفاق بیفتد.

دلیل اهمیت سئو در آینده

یکی از اشتباهاتی که وب مستران انجام می دهند، این است که برای بهینه سازی سایت خود فقط به چند فاکتور اکتفا می کنند. در حالی که تا به امروز 200 معیار توسط گوگل تایید شده است. البته بعید به نظر می رسد که یک سایت تمام این 200 معیار را رعایت کند، پس اگر سایتی دارید که می خواهید آن را بهینه کنید سعی کنید تا حد امکان این معیار ها و پارامتر ها را به کار بگیرید.

از سوی دیگر بر اساس تجربه تمامی معیار ها در حال تغییر است و این موضوع باعث شده است که علم سئو به عنوان یک علم غیر قطعی با شرایط متغیر تبدیل شود.

در بعضی از موارد این امکان وجود دارد که ارزش و اهمیت هر یک از معیار ها کم یا زیاد شود با برخی از آن ها به طور کلی حذف شوند. البته احتمالا عکس این قضیه هم وجود دارد، و امکان دارد که گوگل از معیار های جدیدی برای رتبه بندی سایت ها در موتور های جست و جو خود رونمایی کند.

بنابراین بهترین کار این است که خود را به روز نگهدارید و اطلاعات لازم و مفیدی در مورد سئو داشته باشید.

نتیجه گیری

اگر تمایل دارید که سایت شما جزو سایت های رتبه برتر موتور جست و جوی گوگل باشد باید خود را با تغییراتی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو رخ می دهد وفق دهید. البته بهترین راه برای موفقیت در سئو این است که از ابتدا موارد ابتدایی را به خوبی رعایت کنید تا چهارچوب سئو شما قوی تر شود.

می دانید که در آینده نیز موتور های جست و جو گسترش خواهند یافت اما هرگز منقرض نخواند شد. در واقع از بین رفتن هر چیزی ممکن است اما از بین رفتن سئو تنها 1 درصد احتمال دارد. پس برای این که در این حوزه موفق باشید از تغییراتی که در آینده قرار است رخ دهد آگاهی پیدا کنید.