شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#هنرمند

پیام تسلیت مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درگذشت اصغر کفشچیان

پیام تسلیت مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درگذشت اصغر کفشچیان

سید مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درگذشت اصغر کفشچیان هنرمند نقاش، پژوهشگر و مدرس دانشگاه را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، اصغر کفشچیان مقدم هنرمند نقاش، پژوهشگر و مدرس دانشگاه امروز، نوزدهم مهرماه بر اثر عوارض ناشی از کرونا درگذشت.

سید مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در پی درگذشت این هنرمند و پیشکسوت هنرهای تجسمی طی پیامی را به جامعه هنری تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

تا مژه بستیم، قیامت رسید...

خبر درگذشت ناباورانه دوست، برادر و همراه سال‌های دور، حاج اصغر کفشچیان مقدم بسیار تلخ است و جانکاه. آغاز همنشینی و رفاقت با آن استاد سفرکرده به حضور همزمانمان در دانشکده هنرهای زیبای تهران برمی‌گردد. شکل‌گیری اولین گروه کاریکاتور بعد از انقلاب با عنوان کاسنی، زمینه را برای فعالیت‌های مؤثر در این حوزه در عرصه بین‌الملل فراهم کرد. کفشچیان مقدم با ایده‌های بکر و خلاقانه، موج تازه‌ای در اجرای نقاشی‌های دیواری را از ورزشگاه جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران تا مناطق جنگی را با موضوع ارزش‌های انقلاب رقم زد. تجربه سفرهای معنوی و هنری با آن استاد، چه در جبهه‌های دفاع مقدس و چه در سفر حج و سفرهای تحصیلی و کاری، همواره دلنشین و خاطره‌انگیز بود.

استاد کفشچیان مقدم با کسب دو دکترا از مهمترین دانشگاه‌های هنری در فرانسه، نشان داد که تصمیم و علاقه وافری به تعمیق و گسترش هنر و شناخت بیش از پیش ریشه‌های اصیل این مرز و بوم داشته و دغدغه مشهودی در انتقال تجربیات و علوم خود به جوانان دارد.

بی‌تردید فقدان حضور و حیات این هنرمند برجسته، خسرانی جبران‌ناپذیر برای جامعه هنری محسوب می‌شود.

امید که در حیات ابدی، مورد رحمت واسعه الهی قرار گیرد. روحش شاد و یادش گرامی!»

اصغر کفشچیان مقدم متولد سال ۱۳۴۲ در شهر مشهد بود. او یک دکترای رشته «هنرهای تجسمی» از دانشگاه استراسبورگ و یک دکترای رشته «تاریخ هنرهای تجسمی» از دانشگاه سوربون داشت.

در کارنامه کفشچیان مقدم انتشار مجموعه کاریکاتور، مدیر گروه نقاشی و مجسمه‌سازی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران، مؤلف مقالات متعدد در زمینه هنرهای تجسمی و هنر جدید در نشریات فرهنگی و هنری، دبیر سومین و چهارمین نمایشگاه هنر جدید تهران، داور و عضو شورای سیاستگذاری و انتخاب آثار چند نمایشگاه جشنواره هنری و شرکت در نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی هنری دیده می‌شود. کفشچیان مقدم پژوهشگر هنر، عضو هیئت علمی و استادیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.