شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان

طالبان امیدوارتر از همیشه شد!+جزییات

طالبان پس از دیدار ۲ روز گذشته با هیات آمریکایی در دوحه امیدوار شده است که دولت موقت این گروه توسط جامعه جهانی و بویژه آمریکا به رسمیت شناخته شود.

طالبان امیدوارتر از همیشه شد!+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از طلوع نیوز، هرچند تاکنون جزئیات این گفت وگوها به رسانه ها درز نکرده اما وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان این دیدارها را تلاشی از سوی آمریکا برای به رسمیت شناختن طالبان دانسته است.

" ذبیح الله مجاهد" معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفت که به رسمیت شناختن  دولت افغانستان از سوی جامعه  جهانی در این گفت وگوها مطرح شده است.

وی عملی کردن توافق دوحه،آزادی پول های مسدود شده افغانستان در بانک های آمریکایی، به رسمیت شناخته شدن  دولت طالبان از سوی  جامعه جهانی و ادامه کمک های بشردوستانه به  افغانستان تبادل نظر کرده اند.

"عبدالقهار بلخی"، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ما خواستار ارتباط مثبت با همه همسایه‌ها، کشورهای منطقه و جهان هستیم و می‌خواهیم نگرانی‌ها و اختلافات را از راه گفت‌وگو با آن‌ها بر طرف کنیم.»

از سویی‌هم، شماری از دیپلمات های پیشین افغانستان ضمن مخالفت با نشست هیات آمریکایی با طالبان ، اینگونه نشست ها را تلاشی برای امتیازدهی به طالبان دانستند.

"سهیل شاهین" سخنگوی دیگر گروه طالبان در توئیتی نوشته است که هیأت این گروه به آمریکایی‌ها اطمینان داده است که روند خروج شهروندان خارجی را تسهیل کرده و همچنین در باره مسائل حقوق بشر، مشارکت زنان و دختران در همه بخش‌های زندگی نیز در این گفت و گو مورد بحث قرار گرفته است.

شاهین گفته است که آمریکا به آنها اطیمنان داده است که در ضمن همکاری واشنگتن در بخش کمک های بشردوستانه فرصت حضور موسسات دیگر را هم برای کمک به مردم افغانستان فراهم خواهد کرد.

هرچند تاکنون وزیران خارجه قطر و ازبکستان برای دیدار با مقامات طالبان به کابل سفر کرده اند اما این نخستین دیدار طالبان با آمریکایی‌ها پس از تسلط بر کابل پایتخت است و این دیدار می تواند به امیدواری طالبان برای بهبود روابط و با غرب و گامی در راستای نزدیک شدن به آنها برای برسمیت شناخته شدن دولت این گروه از طرف جامعه جهانی محسوب شود.

"شکریه بارکزی"، سفیر پیشین افغانستان درنروژ ، گفت: «نشست این‌ بار دوحه در حقیقت تدوام نشست‌های قبلی حکومت امریکا با طالبان است، با این تفاوت که  این بار خود طالبان در افغانستان نظام خود را پیاده کردند.»

اما برخی آگاهان معتقدند که این نشست روزنه تازه‌یی است که توانایی طالبان را برای تعامل با کشورهای جهان را نشان خواهد داد.

وبگردی