شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#انگلیسی#سیاه

کاریکاتور تمسخرآمیز از عربستان در رسانه انگلیسی بعد از خرید نیوکاسل


کاریکاتور تمسخرآمیز از عربستان در رسانه انگلیسی بعد از خرید نیوکاسل

یک روزنامه انگلیسی به دنبال خرید باشگاه نیوکاسل یونایتد توسط عربستان کاریکاتوری را در خصوص این قرار داد منتشر کرد تا کارنامه سیاه حقوق بشری این کشور را به نمایش بگذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه انگلیسی «تایمز» کاریکاتوری طنز آمیز از خرید باشگاه انگلیسی «نیوکاسل یونایتد» توسط صندوق سرمایه گذاری عربستان منتشر کرد که جنجال حقوق بشری را در محافل سیاسی و ورزشی انگلیس برانگیخت.

پایگاه خبری عربی 21 نوشت : این کاریکاتور تصویری از پیراهن باشگاه ورزشی به شکل زندان را در رابطه با نقض حقوق بشر در عربستان نشان می‌دهد که با تعامل گسترده فعالان حقوق بشر و کاربران سایت‌های شبکه اجتماعی در انگلیس رو به رو شد.

خرید این باشگاه از سوی صندوق سعودی خشم تعدادی از باشگاه‌های انگلیسی را برانگیخت که خواستار تشکیل جلسه اضطراری شدند. براساس آنچه روزنامه انگلیسی « گاردین» منتشر کرد، این جلسه با هدف برهم زدن توافق انجام شده نیست، بلکه به منظور اظهار نظر منفی باشگاه‌های انگلیسی در خصوص این قرارداد است.

باشگاه‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان که 80 درصد سهام نیوکاسل را در اختیار دارد ، به لیگ برتر صدمه بزند. این تغییر مالکیت توسط گروه‌های حقوق بشری نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

این باشگاه‌ها به «ریچارد مسترز » مدیر اجرایی لیگ برتر در مورد مشکلاتی که در پی این اتفاق رخ خواهد داد هشدار داده‌اند و آنها خواستار شفاف سازی اتفاقات چند ماه اخیر هستند که چگونه به «مایک اشلی» اجازه داده شد نیوکاسل را به این گروه سرمایه‌گذاری بفروشد.

گزارش‌های مطبوعات انگلیسی نشان داد که باشگاه «منچسترسیتی» به رهبری شیخ «منصور بن زاید» از جمله باشگاههای لیگ برتر انگلیس است که پس از اتمام خرید عربستان خواستار تشکیل جلسه اضطراری شده است.

از نظر حقوق بشر، این معامله جنجال زیادی از سوی سازمان‌های بین المللی برانگیخت و قبل از انعقاد آن، سازمان عفو بین‌الملل از اتحادیه درخواست کرد که پرونده وحشتناک حقوق بشر در عربستان را بررسی کند.

«فلیکس جکسون» رئیس کمپین‌های این سازمان در انگلیس، به خبرگزاری فرانسه گفت که این توافقنامه نشان دهنده تلاش بسیار واضح مقامات سعودی برای سفید کردن سابقه وحشتناک حقوق بشر با استفاده از درخشش لیگ برتر است.

«سارا لی واتسون» مدافع حقوق بشر و مدیر اجرایی دموکراسی برای جهان عرب ( داون) این کاریکاتور را در توییتر خود منتشر کرد و گفت:« نیوکاسل اکنون پیراهن جدیدی دارد».

قرارداد خرید باشگاه نیوکاسل موجب انتقاد‌های بین‌المللی شد همانطور که «ساشا دشموخ» رئیس سازمان بین‌المللی حقوق بشری سازمان عفو بین‌الملل در انگلستان، تاکید کرد که شادی طرفداران نیوکاسل با اشک واقعی افرادی که در عربستان با بی عدالتی فراوان رو به رو شده‌اند، قابل مقایسه است.

نهاد‌های حقوق بشری اذعان کردند: فعالان حقوق مدنی در عربستان سعودی، سرکوب شده‌اند و هر فردی که به انتقاد از آل سعود بپردازد، تبعید، بازداشت یا تهدید می‌شود.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر، با خرید رسانه‌ها و باشگاه‌های فوتبال محبوب در کشور‌های آمریکایی و اروپایی، تلاش کرده است وجهه خود را به عنوان حامی تروریسم، مرکز ترویج افراط گرایی و اندیشه‌های تکفیری، رژیم سرکوبگر در جامعه بین‌المللی بهبود بخشد.

انتهای پیام/