به گزارش برنا؛ برنامه ققنوس امروز دوشنبه ۱۹ مهرماه ویژه میلاد استاد محمدرضا شفیعی کدکنی از اساتید برجسته حوزه ادبیات کشور به همت گروه ادب و هنر  رادیو فرهنگ روی آنتن می رود .

پخش  خاطرات همکاران و دوستان و شاگردان از ایشان ، شعرخوانی استاد ، پخش صحبت های ایشان  در کلاس درس و ... از جمله بخش های این برنامه است

در بخشی از برنامه زندگی استاد شفیعی کدکنی بر اساس نوشته‌های خود استاد و مصاحبه‌هایی که انجام داده است تدوین و تنظیم شده و به صورت یک زندگینامه خود گفته روایت می شود

گفتنی است ، دکتر روح الله هادی و دکتر وحید عیدگاه طرقبه، هر دو از اساتید دانشگاه تهران از جمله مهمان هایی هستند که در ضیافت ققنوس رادیو فرهنگ برای میلاد استاد شفیعی کدکنی از ایشان سخن می گویند،وحید عیدگاه طرقبه ای ـ شاعر و مدرس دانشگاه ـ در این برنامه به واکاوی شعر و شخصیت محمدرضا شفیعی کدکنی» می پردازد ،همچنین گزارش‌هایی درباره زندگی و کارنامه ادبی و تالیفات استاد محمدرضا شفیعی کدکنی پخش می‌شود.

«محمدرضا شفیعی کدکنی» از شاعران معاصر و برجسته ی کشورمان  است که در نقد شعر و ادب فارسی نیز جایگاهی بلند دارد. سبک و شیوه ی ویژه ی آفریننده ی آثاری چون «شاعر آیینه ها» و «زمزمه ها» سبب شده تا اهالی شعر و ادب فارسی شفیعی کدکنی را شاعری پیشرو به شمار آورند.

محمدرضا شفیعی کدکنی در ۱۹ مهر ۱۳۱۸ در کدکن به دنیا آمد. او با تخلص «م سرشک» از شاعران مطرح امروز ایران به شمار می‌رود.

شفیعی کدکنی در عرصه ی تالیف، تصحیح، ترجمه، نقد و تحقیق، بی هیچ تردیدی چهره‌ یی ممتاز در ادبیات ایران به حساب می آید. در کنار زمزمه ها و شاعر آیینه ها، از آثار وی می توان به «شب خوانی»، «از زبان برگ»، «در کوچه باغ‌ های نیشابور»، «از بودن و سرودن»، «مثل درخت در شب باران»، «بوی جوی مولیان»، «صور خیال در شعر فارسی»، «موسیقی شعر»، «ادوار شعر فارسی»، «شعر معاصر عرب»، «بیدل و سبک هندی»، «اسرار التوحید از محمد بن منور»، «حالات و سخنان ابوسعید»، «ابو روح میهنی»، «مختارنامه»، «مرموزات اسدی در مرموزات داودی نجم الدین رازی» و «قلندریه در تاریخ» اشاره کرد.

استاد شفیعی کدکنی   مهر ۱۳۹۸ در هفتمین دورهٔ جشنوارهٔ بین‌المللی هنر برای صلح، «نشان عالی هنر برای صلح» به سببِ بیش از نیم قرن تلاش در اعتلای فرهنگ و ادب پارسی را دریافت کرد.

برنامه «ققنوس» کاربران گروه ادب و هنر را به نویسندگی و تهیه کنندگی معصومه علوی نکو و گویندگی فاطمه اسحاق تبار ساعت ۱۶:۰۰ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .