شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#کنگره آمریکا#ترکیه

دو چالش مهم آنکارا و واشنگتن از دید عضو کنگره آمریکا


دو چالش مهم آنکارا و واشنگتن از دید عضو کنگره آمریکا

ترکیه می‌تواند و باید، نقش منطقه‌ای واقعا مهمی را ایفا کند و شخصا مزایای آینده آن را، از هم اکنون می‌بینم. اما در افق و چشم انداز روابط، شاهد بروز برخی از چالش‌ها و تفاوت‌ها هستیم.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، دولت اردوغان در جستجوی راهی برای ترمیم روابط آنکارا – واشنگتن است. اما ظاهرا، میزان اختلافات، بیشتر از آن چیزی است که ترکیه تصور می کرد. در نتیجه، راه های بسیاری برای تعامل با دولت جو بایدن آزموده شده اند که هنوز هیچکدام از آنها نتیجه نداده است. روزنامه آکشام به عنوان یکی از مهم ترین روزنامه های تحت امر اتاق فکر حزب حاکم ترکیه، مصاحبه‌ای با اندی کیم سیاستمدار دموکرات و عضو کنگره آمریکا انجام داده است. این سیاستمدار کره‌ای تبار، دارای سابقه امنیتی، عضو کمیته روابط خارجی و نیروهای مسلح سنا است و یکی از افرادی است که در صدور مجوزهای صادرات محصولات صنایع دفاعی کنگره آمریکا نقش دارد.

کنگره آمریکا موضوع اقدام ترکیه برای خرید اس 400 از روسیه را به عنوان یک مشکل طولانی مدت قلمداد می کند. نظر کنگره در حال حاضر چیست و نظر شما چیست؟

من معتقدم که مساله فقط دیدگاه کنگره نیست و بسیاری از مردم آمریکا نگران اس 400 هستند. این فقط مربوط به یک سامانه موشکی عادی نیست. موضوع درباره آینده روابط آمریکا و ترکیه است. من قبلاً به عنوان دیپلمات کار کرده ام. می فهمم که دو مشکل جدی داشته ایم. اول، نگرانی آمریکا در مورد اس 400 و دوم، نگرانی ترکیه در مورد اقدامات آمریکا در سوریه. به عنوان فردی که از نزدیک با ترکیه سر و کار داشته ام، معتقدم که چنین چالش هایی قابل غلبه است و ما می توانیم راه هایی بیابیم برای تقویت روابط خود و بازسازی بخشی از اعتمادی که در چند سال گذشته از بین رفته است.

ترکیه می خواست پاتریوت را از ایالات متحده بخرد، اما ایالات متحده آن را نفروخت. آیا طبیعی نیست که ترکیه به دنبال گزینه های دیگر باشد؟

امید ما این است که به جای چنین خریدهایی (اس400) ممکن است نوعی سیستم تسلیحاتی را از درون اتحاد ناتو به ترکیه ارائه دهیم. من می دانم که ترکیه سعی کرد پاتریوت را خریداری کند. اما ظاهرا قمیت را معقول نمی دانستند.

چرا آمریکا سامانه موشکی پاتریوت را به ترکیه نفروخت؟

من از جزئیات این روند چانه زنی اطلاعی ندارم. این مذاکرات و دیدارها، محرمانه بوده اند. اما حتماً آن را بررسی خواهم کرد. ما متحد هستیم. امیدوارم بتوانیم از هر نظر متحد و شریک قوی تری باشیم. من فکر می کنم این مشکلاتی که ما در حال حاضر با آن روبرو هستیم واقعاً قابل حل است. من نمی خواهم روابط بین کشورهای ما به دلیل نگرانی از اس 400 یا آنچه ایالات متحده در سوریه انجام می دهد، قفل شود. اینها مواردی است که باید بتوانیم به آنها بپردازیم.

بسیاری از سیاستمداران ایالات متحده در حال حاضر برای توصیف ترکیه، فقط از واژه متفق، استفاده می کنند. آیا فکر می کنید ترکیه برای آمریکا فقط یک متفق است یا چیزی فراتر از آن؟

من قاطعانه معتقدم که رابطه خاصی بین ملت های ما وجود دارد و باید به همین شکل ادامه یابد. من به شدت از هر تلاشی که می توانیم برای تقویت این امر انجام دهیم، حمایت می کنم. من فکر می کنم ترکیه می تواند و باید، نقش منطقه ای واقعا مهمی را ایفا کند و شخصا مزایای آینده آن را، از هم اکنون می بینم. اما در افق و چشم انداز روابط، شاهد بروز برخی از چالش ها و تفاوت ها هستیم. تعامل دیپلماتیک عمیق تر می تواند بسیاری از این موارد را برطرف کند. در کنگره در دفتر خود با مقامات ترک دیدار کردم. در صحبت های خود، چالش ها را مطرح کردیم، در مورد همه کارهای مهم و سایر کارهای دیگری که با هم انجام می دهیم صحبت کردیم. تصور می کنم، یکی از مشکلات این است که گاهی اوقات بیش از حد بر تفاوت ها تمرکز می کنیم. این رد حایل است که به جای تاکید بر تفاوت واختلاف، می توانیم در مورد مزایای همکاری صحبت کنیم.

آیا روابط ترکیه با روسیه، موجب نگرش منفی آمریکا شده است؟

من فکر می کنم که مساله اس 400 و همچنین مساله اف 35 بر کل نگرش دو کشور نسبت به یکدیگر تأثیر منفی می گذارد.بر این باورم که راه های دیگری وجود دارد که ما می توانیم تعهد خود را به یکدیگر نشان دهیم. اشتباه است و یک نگرش مشکل ساز است اگر همه روابط دوجانبه خود را به اختلاف بر سر معاملات تسلیحاتی مرتبط کنیم.

ترکیه علاوه بر همکاری و شرکات در تولید جنگنده اف 35 هزینه خرید آن را نیز پرداخت کرد. آیا کاری برای بازگرداندن ترکیه به خط تولید و تحویل اف 35 وجود دارد؟

این سوالی است که ما باید در برابر دولت بایدن و وزارت دفاع مطرح کنیم. با این حال، خوشحالم که سعی می کنم در این موضوع شرکت کنم، نقش مفیدی ایفا کنم و کار را به درستی انجام دهم.

جهان در مورد پهپادهای ترکیه صحبت می کند، آیا این مباحث را دنبال می کنید؟

ترکیه توانمندی های خود را افزایش داده است. این چیزی است که اتحاد ناتو را بیشتر کرده و توانایی های ما را تقویت می کند. مهم این است که ما روی این نوآوری سرمایه گذاری کنیم و خوشحالم که ترکیه این کار را کرده است.

آیا موضوعات جدیدی درباره ترکیه در دستور کار کنگره قرار دارد؟

من امیدوارم که بتوانیم سیگنال ها، تعامل و اقدامات قوی در کنگره ارائه دهیم که اهمیت روابط ترکیه و آمریکا را نشان دهد. برخی از اعضای کنگره نیز از وضعیت فعلی روابط واشنگتن – آنکارا انتقاد دارند و معتقدند که این شکل از رابطه، خسارت می آفریند. من فکر می کنم اگر بتوانیم با هم کار کنیم، انگیزه باری حفظ منافع متقابل داریم. به خصوص وقتی صحبت از پویایی منطقه در خاورمیانه و آسیای مرکزی می شود. من خوشحالم که توانستم چند بار به ترکیه بیایم. به همین دلیل من با یک ارتباط شخصی به موضوع نگاه می کنم. ما باید مزایایی را که روابط آمریکا و ترکیه می تواند برای ملت های ما به ارمغان بیاورد درک کنیم. به همین دلیل امیدوارم کسی باشم که بتواند به پلی بین دو کشور تبدیل شود. بله انکار نمی کنم که ما درگیر برخی از مشکلات، اختلافات و نومیدی ها هستیم. اما اجازه ندهیم رابطه خود را با یکدیگر، فقط بر اساس این اختلافات تعریف کنیم. بین ملت های ما موارد مثبت مشترکی وجود دارد.

آیا تصمیم برای خروج آمریکا از افغانستان، یک تصمیم به جا و صحیح بود؟

من 10 سال پیش در اوج جنگ در افغانستان خدمت کردم. مشکلات را با چشم خودم دیدم. ما به مدت 20 سال به دنبال اهدافی بودیم که نتوانستیم انجام دهیم. تداوم حضور، چیزی را تغییر نمی داد. بنابراین، تصمیم خروج از افغانستان صحیح بود. اما من شخصا از نحوه انجام این تصمیم، ناراحت شدم.

به نظر شما آیا آمریکا باید نیروهای خود را از سوریه و عراق خارج کند؟

ما باید ببینیم هنوز در این مناطق تهدید وجود دارد و در چه سطحی است. ما هنوز نگران داعش و دیگر گروه های متخاصم در عراق و سوریه هستیم. فکر نمی کنم الان در شرایطی باشیم که بتوانیم فعلاً از آنجا خارج شویم. اما در عین حال، این مسیر فکری را دنبال می کنیم که قرار نیست آمریکا برای همیشه در آنجا بماند.

در مناطقی مانند سوریه و عراق، چرا ایالات متحده به جای همکاری با ترکیه با گروه های مرتبط با تروریسم پ.ک.ک همکاری می کند؟

ما قبلاً حملات پ ک ک را در ترکیه دیده ایم. اما در مورد میزان ارتباط و نزدیکی نیروهای سوریه با پ ک ک اختلاف نظر وجود دارد. من موافقم که این یک اختلاف نظر بزرگ بین وانشگتن و آنکارا است. مواردی وجود دارد که ایالات متحده در سوریه انجام داده و باعث ناراحتی ترکیه شده و متقابلا، برخی اقدامات ترکیه نیز، آمریکا را ناامید کرده است. اما امیدوارم بتوانیم راهی برای ایجاد رابطه سازنده تر با ترکیه بیابیم.

منبع: روزنامه آکشام

انتهای پیام/