شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بابت

قرائتی: بزرگ‌ترین آیه قرآن برای پیشگیری از سوءظن است


قرائتی: بزرگ‌ترین آیه قرآن برای پیشگیری از سوءظن است

خداوند در بزرگ‌ترین آیه قرآن امر می‌کند هرچه داد و ستد کردید،‌ بنویسید و بابت آن شاهد بگیرید تا دچار سوءظن نشوید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه سمت خدا در سخنانی با موضوع تبعات سوءظن گفت: سه رقم سوءظن داریم: سوءظن به خدا و وعده‌های خدا، نسبت به دیگران و نسبت به خود. درباره سوءظن به خدا باید بدانیم که خداوند در آیات متعددی می‌فرماید خداوند از وعده خود تخلف نمی‌کند. یا زمانی که از وعده ظهور سخن می‌گوید، می‌فرماید «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْض‏ ...»؛ یعنی خداوند وعده داده به اهل ایمان از شما و آنها که عمل صالح انجام دادند،‌ ایشان را در زمین خلیفه قرار می‌دهد. در آیه‌ای دیگر می‌فرماید «وَ لَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ»؛ یعنی خداوند هرگز خلف وعده نمی‌کند. عده‌ای از مؤمنان به خدا سوءظن دارند. مدام می‌گویند از کجا (روزی) می‌رسد؟ چرا نرسید؟ چگونه می‌رسد؟ یا مثلاً‌ تمام فرزندان شما دخترند، اگر پسر می‌خواهی بگو هرچه خدا می‌خواهد. نگو چون پسر دارم،‌ حالا دختر می‌خواهم و چون دختر دارم، حتماً باید پسر داشته باشم. ما درعمرمان صدها و هزار بار پشیمان شدیم. از کجا می‌دانیم آنچه به ما می‌رسد، سبب پشیمانی ما نمی‌شود؟ خداوند می‌فرماید «عَسى‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُم...»؛ یعنی بسا چیزى را خوش نمى‌‏دارید و آن براى شما خوب است و بسا چیزى را دوست مى‏‌دارید و آن براى شما بد است‏.

وی افزود: دستورات قرآن برای جلوگیری از سوء ظن است. یکی از این موارد،‌ درباره آیه 282 سوره بقره یعنی بزرگ‌ترین آیه قرآن است. این فراز به آیه دِین شهرت دارد و درباره اقتصاد و اسناد تجاری و داد و ستد و شفافیت مالی است. خداوند در این آیه امر می‌کند هرچه داد و ستد کردید،‌ بنویسید و بابت آن شاهد بگیرید تا دچار سوءظن نشوید. عبارتش این است: «وَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَرْتابُوا» یعنی (این دستورات) براى اینکه دچار شک نشوید [به احتیاط] نزدیک‌تر است‏. نکته جالب اینجاست که این آیه پاسخ به کسانی است که می‌گویند دین از سیاست جداست. باید گفت پس چرا بزرگ‌ترین آیه قرآن درباره اقتصاد، اسناد تجاری و داد و ستد است؟

حجت الاسلام قرائتی درباره سوءظن به مردم گفت: اکثر طلاق‌ها و بسیاری از غیبت‌ها به خاطر سوءظن است. حتی غیبت هم اینگونه است؛ من از آنجایی که به شما خوشبین نیستم،‌ مدام عیب‌هایت را نقل می‌کنم.

قرآن ,

انتهای‌پیام/