شهر خبر

(ویدئو) واکنش وزارت خارجه به جنجال اخیر سخنان ظریف

سخنگوی وزارت خارجه از محمد جواد ظریف وزیر خارجه پیشین کشور درباره انتقادات دفاع کرد.
پ

فرارو- سعیدخطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه از برداشت‌های اشتباه ازسخنان ظریف انتقاد کرد. 

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه دولت یازدهم و دوازده در جدال‌های داخلی بر سربرجام در مجلس گفته بود کلمه تعلیق در برجام وجود ندارد، اظهار نظری که درست نبوده است.

حالا او اخیرا اعلام کرده است که اشتباه کرده وکلمه «تعلیق» در ضمائم برجام ونه خود برجام وجود دارد. این تائید ظریف با انتقادشدید اصولگرایان همراه بود. آنها ظریف را متهم به«دروغگویی» کردند. برخی نیز ادعای قدیمی نخواندن برجام از سوی او را مطرح کردند. عده‌ای هم معتقدند ظریف باید محاکمه شود.

اما امروز سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات اخیر ظریف  و برداشت‌ها و واکنش‌ها به آن گفت: «همه را دعوت می‌کنم به عدم انتخاب گزینشی از نکاتی که گفته می‌شود. وزارت خارجه وزارتخانه تخصصی است. ظریف در مقام وزیر خارجه چند باری این موضوع را توضیح داد. برداشتی که الان ارائه کردید برداشت دقیقی از فرمایشات ایشان نیست. آنچه مسلم است این است که در ادامه مسیر باید از این فضاسازی‌ها عبور و اجازه دهیم دولت جدید در مسیر خودش گفت‌وگوهای وین را پیش ببرد.»

ظریف چه گفته بود؟ 

چند روز پیش ظریف در اتاق گفتگو کلاب‌هاوس  درباره ماجرا گفت: «من در مجلس گفتم، کلمه «تعلیق» در برجام نیست، اشتباه از من بود؛ البته این دلیل بر این نیست که برجام را نخواندم، واقعیت این است که به کسانی که ضمائم را مذاکره می کردند، دستورالعمل داده بودیم که از بعضی عبارات استفاده نشود، در لحظات آخر اما که یکی از ضمیمه های برجام داشت مذاکره میشد، نماینده اروپا گفته بود که ما تحریم های ایران را لیفت و لغو می کنیم، اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگه ای هستند را نمی توانیم «لیفت» بکنیم البته تا زمانیکه کل تمام تحریم ها مثل تحریم نظامی و غیره که براساس قطعنامه شورای امنیت بودن برداشته شود، لذا این را الان ساسپند (تعلیق) میکنیم و بعد آنوقت لیفت (لغو) میکنیم.»

او افزود: "لذا این بحث تعلیق به امریکا هیچ ربطی نداشت و به تحریم های اروپا ارتباط داشت. آن هم نه درمورد تحریم های کنونی، بلکه در مورد تحریم هایی که قرار بود بعدا برداشته بشود. چهاربار یا سه بار کلمه ساسپند در ضمیمه استفاده شده بود. این را مذاکره کننده ما که داشت ریز اینها رو بحث میکردو در لحظات اخر اضافه شده بود، به ما اطلاع نداده بود. اما دوستان آمدند از این ذره استفاده کردند و گفتند ظریف برجام را نخواند که ظلم بزرگی به واقعیت و حقیقت نبود، اگر از غربی ای بپرسید حتما می گویند این دروغ است."

ظریف تاکید کرد که این موضوع در ضمائم برجود وجود دارد و نه در خود برجام.