شهر خبر

بیانیه مشترک ۵ کشور غربی در حمایت از طرح خروج مزدوران خارجی

بیانیه مشترک ۵ کشور غربی در حمایت از طرح خروج مزدوران خارجی

سفارت پنج کشور در لیبی از طرح جامع خروج مزدوران و نظامیان خارجی از خاک لیبی استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه القدس العربی نوشت، سفارتخانه‌های فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و آمریکا در لیبی از طرح جامع خروج مزدوران و نظامیان خارجی از خاک لیبی که در پایان نشست های کمیته نظامی مشترک در ژنو تدوین شد، استقبال کردند.

این سفارتخانه ها با صدور بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند، آنها نیز همانند یان کوبیس، نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی از این طرح استقبال می کنند که با توافقنامه برقراری آتش بس که ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ به امضا رسیده، قطعنامه های ۲۵۷۰ و ۲۵۷۱ شورای امنیت، نتایج توافقنامه برقراری آتش بس و نتایج نشست برلین پیرامون لیبی همسو است.

در این بیانیه آمده است که قطعنامه ۲۵۷۰ از تمامی طرف‌ها در لیبی و خارج از آن خواسته است توافقنامه ۲۳ اکتبر را کامل اجرا کنند که شامل خروج همه نیروهای خارجی و مزدور از لیبی می‌شود.

این سفارتخانه ها از کمیته نظامی مشترک خواستند اجرای کامل توافقنامه آتش بس را قوت ببخشند. این طرح که در ژنو تصویب شده می‌تواند اساسی برای پس گیری حاکمیت لیبی، استقلال و تمامیت ارضی آن باشد.

در این بیانیه بر لزوم رایزنی و همکاری با شرکای ذیربط بین المللی به ویژه همسایگان لیبی در اجرای طرح خروج مزدوران و نظامیان خارجی تاکید شده است.

این سفارتخانه‌ها اعلام کردند، کشورشان به حمایت از مکانیزم نظارت بر آتش بس لیبی تحت رهبری کمیته نظامی مشترک متعهد هستند.

در بیانیه مذکور اعلام شده که به منظور اصلاح بخش امنیتی و تشکیل یک ساختار امنیتی جامع و پاسخگو تحت رهبری مدنی لیبی باید گروههای مسلح خلع سلاح و مجددا ادغام شوند.

در این بیانیه بر لزوم مبارزه با تروریسم در لیبی تاکید و از همه طرف ها خواسته شده از گروهها و افراد تروریست دوری کنند.

در بیانیه مذکور همچنین بر پایبندی به احترام و اجرای طرح تحریم تسلیحاتی به لیبی که در قطعنامه‌های ذیربط شورای امنیت بر آن تصریح شده است، تاکید شده است.

در پایان این بیانیه تاکید شده است که افراد یا نهادهایی که دست به اقداماتی می زنند که صلح، ثبات یا امنیت را در لیبی تهدید می کند یا موفقیت فرایند گذار سیاسی آن را مختل یا تضعیف می کند یا از چنین اقداماتی حمایت می کنند ممکن است توسط کمیته ای که طبق بند ۲۴ قطعنامه ۱۹۷۰ پیرامون ممنوعیت سفر و بلوکه کردن اموال تشکیل شده، شناسایی شوند.

همچنین هیئت سازمان ملل از همه طرف‌ها در این کشور خواست برای پیدا کردن راه حل‌هایی برای تمامی مشکلات، تداوم پایبندی به نقشه راهی که مجمع گفتگوی سیاسی لیبی تعیین کرده است، گفتگوی مستقیم و سازنده‌ای داشته باشند و به زمان تعیین شده برای برگزاری انتخابات مطابق با نقشه راهی که تدوین شده، احترام بگذارند.

در این بیانیه بر لزوم پرهیز از تشدید تنش و اجتناب از هر اقدامی که ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در برابر برگزاری انتخابات در ۲۴ سپتامبر سنگ اندازی کند، تاکید شده است.

در پی بروز اختلافات پیرامون اختیارات و قوانین انتخابات میان پارلمان لیبی از سویی و شورای عالی پارلمانی و مشورتی این کشور، دولت وحدت ملی لیبی و شورای ریاستی از سوی دیگر تنش‌ها در این کشور غنی از نفت بالا گرفته است.

انتهای پیام