شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#طالبان

طالبان از آمریکا باج گرفت؟ / معامله عجیب طالبان با آمریکا

آمریکا و طالبان در گفت وگوهای دوحه توافق کرده‌اند که که واشنگتن کمک بشردوستانه را ادامه داده و طالبان نیز رفت و آمد شهروندان خارجی به افغانستان را تسهیل کند.

به گزارش زنهار،  با پایان مذاکرات دو روزه میان هیات طالبان و آمریکا در دوحه، طرف‌ها توافق کرده‌اند که که واشنگتن کمک بشردوستانه را ادامه داده و طالبان نیز رفت و آمد شهروندان خارجی به افغانستان را تسهیل خواهد کرد.

محمدنعیم، سخنگوی طالبان در دفتر سیاسی دوحه روز دوشنبه، نوزدهم مهر، گفت که در جریان مذاکرات در دوحه، آمریکا علاوه بر ادامه کمک‌های انسان دوستانه، برای سایر نهادهای کمک رسان نیز تسهیلات را فراهم خواهد کرد.

به گفته وی، در مذاکرات تأکید شده است که کمک‌های بشردوستانه جدا از مسائل سیاسی صورت گیرد. 

طالبان در جریان این گفت‌وگوها تصریح کرده‌اند که در زمینه شفافیت کمک‌ها و رساندن آن به افراد مستحق، با نهادهای خیریه همکاری می‌کنند.

همچنین نعیم درباره تعهدات طرف طالبان نیز گفت: قرار است شده که طالبان رفت و آمد شهروندان خارجی به افغانستان را تسهیل کند.

به گفته وی، در جریان این نشست تلاش شده است که روابط دیپلماتیک به «حالت خوب» بازگردد و تأکید شده که این گونه مذاکرات در آینده نیز ادامه یابد.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا درباره جزئیات این توافق اطلاع‌رسانی نکرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، گفته که در جریان این دیدار، هیأت امریکایی بیش‌تر به نگرانی‌های تروریستی و عبور مصون افراد تمرکز کرده است.

پرایس همچنین افزوده که حقوق بشر، مشارکت معنادار زنان و دختران در جامعه و ارایه کمک‌های مستقیم بشردوستانه امریکا نیز بحث شده است.

وی این مذاکرات را «صادقانه»‌ و «حرفه‌ای» خوانده و گفته است که آمریکا طالبان را نه براساس گفته‌ها؛ بلکه مبتنی بر عمل طالبان درباره آنها قضاوت می‌کند.

مذاکرات میان دو طرف روز شنبه در دوحه آغاز شد و دو روز ادامه یافت و  این اولین دیدار هیأت‌های طالبان و امریکا پس از سقوط کابل است.

پیشتر، آمریکا گفته بود که به کمک‌های بشردوستانه‌ خود ادامه می‌دهد، اما این کار از طریق حکومت سرپرست طالبان صورت نخواهد گرفت.