شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست#حیات وحش#حیوانات

شیوع طاعون حیوانات در استان البرز؛ این طاعون به انسان منتقل می‌شود؟

محمد کرمی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران گفت: طاعون نشخوارگان کوچک تا ۱۰۰ درصد می تواند بین حیوانات تلفات دهد.

شیوع طاعون حیوانات در استان البرز؛ این طاعون به انسان منتقل می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، چندی است طاعون حیوانات در استان البرز شیوع پیدا کرده است که کارشناسان این امیدواری را می دهند این طاعون به انسان منتقل نمی شود اما طاعون حیوانات چقدر می تواند خطرناک باشد؟

متاسفانه در روزهای اخیر، محیط‌بانان منطقه شکار ممنوع طالقان در حین گشت و کنترل و سرکشی زیستگاه‌های حیات وحش، تعدادی لاشه مربوط به گونه کل و بز را مشاهده کردند و نتایج حاصل از بررسی‌ها، حکایت از تلفات حیات وحش در اثر شیوع مجدد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک داشت. گفته شد علاوه بر استان البرز، استان‌های همجوار نیز درگیر این بیماری شده‌اند. در این بین نگرانی ای بابت سرایت این بیماری به استان تهران وجود داشت که در این خصوص با کارشناسان این حوزه گفت‌وگو کردیم تا از جزئیات آن مطلع شویم.

طاعون حیوانات مختص فصل خاصی از سال نیست 

محمد کرمی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران گفت: طاعون نشخوارگان کوچک تا ۱۰۰ درصد می تواند بین حیوانات تلفات دهد.

او با بیان اینکه  مهم ترین عامل که حیات وحش دچار بیماری نشود موضوع پیشگیری است، افزود: نباید اجازه دهیم که انتقال عامل بیماری به حیات وحش صورت پذیرد. انتقال بیماری روش های مختلفی دارد که می تواند از دام آلوده، علوفه آلوده و... باشد.

کرمی ادامه داد: تاکنون مواردی از طاغون حیوانات در تهران نداشتیم و دامپزشکی ارزیابی هایی در فصول مختلف کوچ عشایر انجام داده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران تصریح کرد: طاعون حیوانات بیماری ای مشترک با انسان نیست و خطری ندارد و تنها برای حیات وحش می تواند خطرناک باشد. در گونه هایی مثل قوچ و میش میزان تلفات بیماری طاغون کمتری دارند و حیوان نسبت به این بیماری مقاوم تر است.

او با اشاره به اینکه طاعون حیوانات در فصل های مشخصی شایع نمی شود و در فواصل مختلف این بیماری را داشته ایم، گفت: معمولا زمانی که عامل بیماری وارد بدن حیوان می  شود، طاعون بروز پیدا می کند و در ادامه می توان گفت بیماری حادی است که علائم سریعا بروز پیدا می کند و تلفات آشکار می شود.

کرمی افزود: تنها راه مقابله با طاعون حیوانات در دامداری ها، واکسیناسیون است همچنین لازم است افرادی که دام تهیه می کنند از مراکز معتبر خریداری کنند چرا که چنین مکان هایی دام ها را واکسیناسیون می کنند. چنین دام هایی ممکن است بیماری هایی مانند تب مالت، تب برفگی و... داشته باشند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران گفت: در بسیاری از مواقع دام های آلوده به فروش می رسند چرا که قیمت آن هم ممکن است کمتر باشد و افرادی هم هستند که چنین دام هایی را خریداری می کنند.

او ادامه داد: تشخیص بیماری طاعون به این صورت است که حیوان بی حال می شود، معمولا آبریزش بینی و چشم دارد، تب می کند و بی اشتها می شود.

کرمی تصریح کرد: حیواناتی که طاعون می گیرند علائمی چون زخم های دهانی و لثه ای هم  دارند. این بیماری سال های گذشته در بیماری اتفاق افتاد.

واکسینه کردن دام ها در جهت اجرای طرح ملی لار 

همچنین سلوکانه، معاون سلامت دامپزشکی استان تهران گفت: طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری ویروسی واگیردار است که در دام هایی مانند سگ، گوسفند و.. ایجاد می شود.

او با بیان اینکه خوشبختانه در استان تهران چنین بیماری ای ملاحظه نشده است، افزود: بیماری ویروسی را با پوشش واکسیناسیون می توان کنترل کرد به همین دلیل با برنامه ریزی انجام شده توانستیم امسال ۷۰۰هزار جمعیت دام کوچک کوچک و بزرگ را واکسیناسیون کنیم.

سلوکانه ادامه داد: طرحی ملی لار داریم که در منطقه لار در فصل گرم تابستان اجرایی می شود که به دام های این منطقه واکسن های مختلفی تزریق می شود. در طرح لار ۲۳۰ هزار دام علیه طاعون واکسینه شدند.

او با اشاره به اینکه به طبع برنامه پایش طاعون را با توجه به گزارش های موجود تشدید می کنیم، ادامه داد: این بیماری با انسان مشترک نیست و به انسان منتقل نمی شود.

با این تفاسیر انگار بیماری های مانند طاعون حیوانات نمی تواند مواردی نگران کننده باشد؛ اما لازم است دامداران و افرادی که با گونه مختلف حیوانی سر و کار دارند موارد پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها را در دستور قرار دهند.