شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#قانون اساسی#لهستان

راهپیمایی مردم لهستان در حمایت از عضویت در اتحادیه اروپا

راهپیمایی مردم لهستان در حمایت از عضویت در اتحادیه اروپا

پس از حکم دادگاهی در لهستان مبنی بر عدم تطابق بخشی از قوانین اتحادیه اروپا با قانون اساسی این کشور و ایجاد نگرانی درباره اینکه لهستان در نهایت باید این اتحادیه را ترک کند، بیش از ۱۰۰ هزار تن از مردم لهستان در حمایت از عضویت در اتحادیه اروپا دست به اعتراض زدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سیاستمداران اروپایی نارضایتی خود را از این حکم که از سوی دادگاه قانون اساسی لهستان در روز پنجشنبه صادر شد، ابراز داشته و گفتند که این حکم، بر خلاف قوانین اتحادیه اروپاست.

به گفته سازمان دهندگان این راهپیمایی، اعتراضات در بیش از ۱۰۰ شهر و منطقه در سراسر لهستان و چندین شهر در خارج از کشور برگزار شد و ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن هم در ورشو، پایتخت این کشور دست به اعتراض زدند و پرچم‌های اتحادیه اروپا و لهستان را به دست داشته و شعار "ما می‌مانیم" سر می‌دادند.

دونالد تاسک، رئیس سابق شورای اروپایی و رهبر اپوزیسیون "پلتفورم مدنی" لهستان نیز گفته که سیاست‌های حزب حاکم کشور باعث به خطر افتادن آینده لهستان در اروپا می‌شود.

وی گفت: می‌دانیم چرا آنها می‌خواهند اتحادیه اروپا را ترک کنند. آنها می‌توانند قوانین دموکراتیک را با مصونیت قضایی نقض کنند.

این در حالیست که حزب حاکم لهستان گفته که طرحی برای "پولگزیت" یا "خروج لهستان از اتحادیه اروپا" ندارد.

دولت‌های جناح راستی لهستان و مجارستان با کمیسیون اروپایی درباره بسیاری از مسائل از جمله حقوق همجنس‌گرایان و استقلال قضایی مخالف هستند.

در همین حال، نخست وزیر لهستان با استقبال از حکم روز پنجشنبه دادگاه قانون اساسی گفت، با هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به درستی و احترام رفتار شود و اتحادیه اروپا نباید تشکلی از کشورهایی باشد که برابرترند.

انتهای پیام