کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره جزئیات طرح قرنطینه هوشمند، گفت: جزئیات زیادی هنوز از ساز و کار دقیق طرح قرنطینه هوشمند در دست نیست اما دستورالعمل های لازم برای محدودیت هوشمند از لحاظ کارشناسی تهیه و به وزارت کشور ابلاغ شده است تا برای اجرایی آن تصمیم نهایی گرفته شود.

او با اشاره به اینکه موضوع قرنطینه هوشمند هفته آینده در ستاد ملی مبارزه بررسی و در صورت تایید این ستاد برای اجرا ابلاغ می‌شود، افزود: همچنین سامانه هایی توسط وزارت کشور تهیه و در قزوین، کردستان و آذربایجان غربی به صورت پایلوت فعال شده است تا بررسی کنند چه قدر این سامانه ها نتیجه بخش هستند همچنین سامانه ماسک وزارت بهداشت نیز وجود دارد، این دو سامانه در اختیار مردم است تا در حوزه مدیریت کرونا کمک کننده باشند.

حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در طرح قرنطینه هوشمند بحث لغو محدودیت ها مدنظر است؟ بیان کرد: بله. محدودیت های فعلی لغو می شود تا با استفاده این سامانه و همکاری مردم، کمترین آسیب به جامعه وارد شود همچنین در بحث قرنطینه هوشمند این موضوع مدنظر است که وقتی درگیر موج جدیدی از این ویروس می شویم مجبور به اعمال محدودیت و تعطیلی مراکز نباشیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: روز گذشته سامانه در استان قزوین، کردستان و آذربایجان غربی آغاز به کار کرده است امروز نیز جلسه با استانداران برگزار شد تا بررسی کنند سامانه نتیجه بخش بوده است یا خیر اما هنوز به صورت دقیق نتیجه بخشی سامانه قرنطینه هوشمند مشخص نیست.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این سامانه قرنطینه هوشمند نتیجه بخش خواهد بود؟ تصریح کرد: به عنوان یک مسئول حوزه سلامت می گویم، سامانه قرنطینه هوشمند یک طرف موضوع است و در طرف دیگر همکاری مردم را نیاز دارد اگر مردم مسئولیت اجتماعی نداشته باشند کار به جایی نمی رسد ما وظیفه داریم دستورالعمل بگذاریم و راه ارائه دهیم اما دستورالعمل وقتی موفق خواهد بود که تمامی مردم پای کار باشند.

حیدری با بیان اینکه سامانه قرنطینه هوشمند تدبیر خوبی است، اضافه کرد: قصد داریم با قرنطینه هوشمند محدودیت ها را برداریم و می خواهیم همه تعطیلی ها لغو شود اگر مردم پای کار نباشند نتیجه بخش نخواهد بود، این سامانه به صورتی طراحی شده است که افراد بتوانند به مراکز تجمعی حضور پیدا کنند اما این در صورتی خواهد بود که خود فرد ایمن و سالم و محیطی که می‌خواهد وارد شود نیز ایمن و سالم باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: محدودیت ها به صورتی اعمال می شود، افرادی که مبتلا به کرونا هستند وارد مکان های عمومی نشده و قرنطینه شده باشد.

او با اشاره به اینکه محور اصلی این سامانه براساس کدملی است، بیان کرد: قسمتی از این سامانه مربوط به خوداظهاری افراد است و درصورتی که تست کرونایشان مثبت شد در سامانه ثبت ‌کنند تا در محیط کار حضور پیدا نکنند.

انتهای پیام/۴