به گزارش برنا، «فریده خلف» با جزئیات بی‌سابقه‌ای دنیای خود را توصیف می کند: در نوزده سالگی ، او در خانه با برادران و پدر و مادرش زندگی می کرد ، تحصیلات خود را تمام کرد و چشم به راه معلم ریاضی بود که جهنم اتفاق افتاد. وی که در بازار فروشندگان برده در سوریه نگهداری می شد و به چندین سرباز داعشی فروخته شد ، سرسختانه از هر لحظه مقاومت خود سخن می گوید. سرانجام فریده را به یک اردوگاه آموزشی داعش در میان صحرا می آورند ، جایی که او برای خود و پنج دختر دیگر نقشه فرار طراحی می کند.

کتاب «دختری که از زندان داعش گریخت» که یک روایت خود نوشت از زندگی در اسارت و پرواز شجاعانه به سوی آزادی است ، شجاعت ، مقاومت و امید او در برابر خشونت غیرقابل تصور را به تصویر می کشد.

روایتی خیره کننده و دلخراش توسط یک دختر نوجوان که توسط داعش ربوده و به عنوان برده جنسی فروخته شد. "فریده خلف" به دلیل مقاومت و نقش رهبرانه ی خود در نجات دختران دیگر از سرنوشت وحشتناک مورد انتظار آن ها ، توسط داعش مورد ضرب و شتم قرار می گیرد. هنگامی که فریده فرار می کند ، جرات بیشتری برای او لازم است تا داستان خود را برای روزنامه نگار آلمانی آندره آ هافمن بخواند. همه باید این مطلب را بخوانند تا به قلب فاجعه جهان عرب و تحریف اسلام توسط داعش واقف شوند. "دختری که از زندان داعش گریخت" که به زیبایی با صدای افکار یک دختر نوجوان نوشته شده ، درک بیشتری از آنچه اتفاق می افتد را نسبت به رساله های سیاسی در این زمینه به دست می دهد.

احمد رشید، نویسنده کتاب «طالبان» درباره کتاب دختری که از زندان داعش گریخت» نوشته است: روایتی تکان دهنده از دختر جوان ایزدی که از کاشانه‌اش در کوچوی عراق دزدیده شد و به عنوان برده جنسی توسط داعش فروخته شد. فریده خلف جنگید و به خاطر مقاومت و نقش رهبری‌اش برای نجات دختران دیگر از سرنوشت دهشتناکی که انتظارشان را می‌کشید، به‌دست داعش شکنجه شد. پس از فرار، به جسارت بیشتری نیاز بود تا داستان را برای آندریا هافمن، خبرنگار آلمانی روایت کند.

فرانک هاینریش، سخنگوی کمیته حقوق بشر پارلمان آلمان نیز درباره این کتاب نوشته است: آستانه تحمل انسان تا کجاست؟ فربیده خلف، ریشه کن شده، تجاوز شده و با روانی پرآشوب، به مقابله با پیامدهای خشونت داعش ادامه می‌دهد. با این حال خاطرات این دختر ایزدی پر از امید است. او دل شیر دارد و خوشبختانه ایمانش آن‌قدر قوی است که به او در تحمل همه بحران‌ها کمک کند. داستان خارق العاده او هر انسانی را به ساکت نماندن و تسلیم نشدن ترغیب می‌کند.