شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#سیاست خارجی

با توجه به برخی تحولات عنوان شد؛

هشدار جوزپ بورل نسبت به تضعیف اتحادیه اروپا

هشدار جوزپ بورل نسبت به تضعیف اتحادیه اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به تضعیف موقعیت این اتحادیه در صحنه جهانی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به تضعیف موقعیت این اتحادیه در صحنه جهانی هشدار داد.

بورل در این ارتباط گفته است که نگران از دست دادن نقش اتحادیه اروپا به عنوان بازیگر کامل در عرصه جهانی و تبدیل شدن از یک نهاد سیاسی به یک ابزار است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: اروپایی‌ها به طور فزاینده‌ای با خطر تبدیل شدن به یک ابزار به جای بازیگر در امور بین‌المللی مواجه بوده و به جای شکل دهی حوادث، به واکنش به تصمیمات دیگران می‌پردازند.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حال حاضر دو گرایش در جهان وجود دارد که اروپا را تحت تأثیر قرار می‌دهد که نخست، سیاست‌های آمریکا و متحدانش برای مهار چین و دوم، پویایی چند قطبی بازیگرانی نظیر روسیه است که سعی در گسترش حوزه نفوذ خود دارند و چنین اقداماتی اغلب باعث محدود شدن منافع اتحادیه اروپا همانطور که در سوریه، لیبی و مالی روی داد، شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین سران این اتحادیه را فراخواند تا از تشکیل نیروهای مسلح خود حمایت کنند که این نیروهای مسلح در رقابت با ناتو نبوده بلکه مکمل این ائتلاف خواهند بود.

با تشکیل ائتلاف جدید امنیتی بین انگلیس، آمریکا و استرالیا زمزمه تشکیل ارتش مستقل اروپا تقویت شده است. اما با توجه به اختلاف نظرها و رقابت‌های درون اتحادیه اروپا و همچنین پرهیز از برانگیختن حساسیت آمریکا تحقق این امر بی دردسر نخواهد بود.

از زمان بر سرکار آمدن دونالد ترامپ و تحقیر ناتو این فکر قدیمی که اتحادیه اروپا نیاز به یک ارتش نیز دارد بین اعضای آن قوت گرفته است. رفتن ترامپ و آمدن بایدن نیز با وجود امیدهایی که در دل اروپایی‌ها زنده کرد در نهایت نتیجه‌ای نبخشید. گفتگوی بایدن با پوتین بدون حضور نماینده ای از اروپا، خروج آمریکا از افغانستان بدون مشورت با اروپا و اعضای ناتو و سرانجام ضربه آخر یعنی تشکیل پیمان کشورهای انگلیسی زبان آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به آکوس دیگر حجت را بر اتحادیه اروپا تمام کرد که نمی‌توان به آمریکا به عنوان یک متحد استراتژیک تکیه کرد.

اروپایی‌ها که با داستان برگزیت یا خروج انگلیس از این اتحادیه تکلیفشان با این کشور معلوم شده بود، اکنون خود را در برابر یک ائتلاف نظامی و امنیتی دیگر می‌بینند که انگلیس عضوی از آن است.