به گزارش برنا به نقل از  بلومبرگ، مؤسسه اعتبارسنجی مودیز اعلام کرد که شرکت‌های حفاری نفت باید بودجه حفاری را ۵۴ درصد افزایش دهند و آن را به بیش از نیم تریلیون دلار برسانند تا از کمبود قابل توجه عرضه در چند سال آینده جلوگیری شود.

این مؤسسه در گزارشی اعلام کرد: شرکت‌های حفاری نفت خام و گاز طبیعی که با سقوط بی‌سابقه تقاضا در سال گذشته میلادی فعالیت خود را متوقف کرده بودند با وجود رشد اخیر قیمت‌ها و احیای بازار، فعالیت‌های حفاری خود را آنچنان بیشتر نکردند. در حالی که قیمت نفت خام بین‌المللی و گاز آمریکا به ترتیب بیش از ۵۰ و ۱۲۰ درصد در سال جاری میلادی افزایش یافته است، پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های حفاری تنها ۸ درصد در سطح جهان افزایش یابد.

تحلیلگران مودی در این گزارش نوشتند: این مقدار برای جایگزینی آنچه در سال ۲۰۲۲  تولید می‌شود بسیار ناچیز است و زمینه را برای سناریوهای محدودیت بیشتر عرضه فراهم می کند. هرگونه فشاری از این دست بر بحران‌های کنونی می‌افزاید و اقتصادهای آسیایی و اروپایی را درگیر تلاش برای افزایش ذخیره‌سازی سوخت با نزدیک شدن به زمستان کرده و سبب افزایش تقریبا روزانه بی‌سابقه قیمت‌ها شده است.

مودیز با استناد به برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی افزود: شرکت‌های نفت و گاز ۳۵۲ میلیارد دلار برای حفاری و فعالیت‌های مرتبط هزینه خواهند کرد. اگر آنها این رقم را به ۵۴۲ میلیارد دلار توصیه‌شده توسط این مؤسسه اعتبارسنجی برسانند، بالاترین رقم از سال ۲۰۱۵ در جهان خواهد بود.