به گزارش برنا؛  احمد حاجبی، مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: سال هاست در کشور هفته برای سلامت روان فعالیت‌های مضاعفی را انجام می‌دهیم.

او با بیان اینکه  در حال حاضر تقریبا نزدیک به یک میلیارد نفر در دنیا از اختلال روانی رنج می‌برند، افزود: اکنون افسردگی به عنوان یکی از علل اصلی بار بیماری‌ها در جهان مطرح است و سهم عمده‌ای را از بار بیماری‌ها به خودش اختصاص داده است.

حاجبی ادامه داد: در سطح جهان از هر هفت کودک و نوجوان سنین 10تا 19 سال یک نفر دچار اختلال روانی است که معمولا نیمی از این اختلالات در سن 14سالگی آغاز می‌شود.

او با اشاره به اینکه بیشتر اختلالات روانی در سنین نوجوانی آغاز می‌شود و این بسیار اهمیت دارد، افزود: آمارهای ما نشان می‌دهد که افرادی که به اختلالات شدید روان‌پزشکی مبتلا هستند، ممکن است بین 10تا 20 سال به دلیل ابتلا به این اختلال روان‌پزشکی عمرشان کمتر شود.

حاجبی ادامه داد: در تمام این سال‌ها یکی از مهمترین اهداف ما در افزایش سواد سلامت روان در عموم جامعه و مبارزه با انگ ناشی از مشکلات روان‌پزشکی است.

او با اشاره به اینکه  این هفته فرصت مناسبی است که بیش از پیش به حوزه سلامت بپردازیم و در تمام سالیانی که این بحث مطرح بوده است و هدف ما نابرابری عدالت و انگ سلامت روان است، افزود: امیدواریم سال 1400 سالی باشد که لایحه حمایت از بیماران دارای اختلال شدید روانی به سرانجام برسد هر چند نواقصی دارد که باید طی زمان تکامل پیدا کند.

حاجبی بیان کرد: سال های قبل شیوع بیماری کرونا 23.4 درصد را گزارش می کردیم در اواخر سال 99 این میزان به 29.7 درصد رسید همچنین در مطالعه  ارزیابی شد که 14.9 درصد کسانی که در مبتلا شرکت کردند به کرونا نیز مبتلا بودند و نشان می داد.

او با اشاره به اینکه همه جای دنیا کرونا باعث افزایش اختلال روانی شده است، ادامه داد: در کرونا عوامل بیولوژیکی موثر است همچنین فوت ها و استرس ها و عدم برگزاری مراسم سوگ مردم باعث شد اختلالات روانی ایجاد شود.

او در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص لزوم غربالگری سلامت روان دانش آموزان گفت: غربالگری دانش آموزان باید توسط وزارت آموزش و پرورش سیاست گذاری شود و وزارت بهداشت تنها می تواند پشتیبانی کند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: اگر مسائل و معضلاتی روبه رو هستیم خاص کشور ماست تمام مسائل و مشکلات کشور ما در دنیا تجربه شده است.

حاجبی افزود: ما می دانیم در طی این دوران دانش آموزان فعالیت فیزیکی و بین فردی نداشتند و خانواده ها محبوراند در خانه فرزندان را مدیریت کنند و ممکن است دانش آموزان مسائل رفتاری پیدا کردند اما غربالگری مستلزم بازگشایی مدراس است و جلساتی با وزارت آموزش و پرورش داشتیم که چطور مداخلاتی دراین زمینه داشته باشیم.

او با بیان اینکه ما معمولا در کشور در ارتباط با سلامت روانپزشکی  و مزیت دارو ها وضعیت بدی نداریم اما در مقاطع ایبا کمبود مواد اولیه دارو ها مواجه شدیم، افزود: مهم ترین مسائل در دوران پسا کرونا حوزه سلامت روان است همچنین در حال حاضر کسی که از کرونا بهبود پیدا می کند دوران پسا کرونای خود را طی می کند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: ما به هیچ وجه منتظر نیستیم کرونا تمام شود تا اقدامات خود را آغاز کنیم ما از سال 99، مداخلات روانی را آغاز کردیم.

حاجبی افزود: لایگ کووید بزرگترین مشکلش سلامت روان است که به طور مشخص می توان از افسردگی و اضطراب یاد کرد.

انتهای پیام/