شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اقتصاد ایران#بدهی#بانک‌ها

اقتصاد ایران توسط این نهاد قدرتمند به گروگان گرفته شده است

اقتصاد ایران توسط این نهاد قدرتمند به گروگان گرفته شده است

یک اقتصاددان با بیان اینکه بانک‌های خصوصی‌ها از سال ۱۳۸۰ تا امروز تورم‌های سنگین را به کشور و مردم تحمیل کردند، گفت: متاسفانه در کشور ما پول به بانک‌ها تزریق می‌شود و آنها با خرید دارایی موجود، عامل گرانی هستند، در حالی که باید به کارآفرینان پول بدهیم تا تولید و اقتصاد رشد کند و باعث تورم هم نمی‌شود.

به گزارش تحریریه، عطا بهرامی کارشناس مسائل اقتصادی در مورد افزایش نرخ تورم در سال‌جاری اظهار کرد: جدیدا اعلام شد که نرخ تورم در پایان مرداد امسال در بانک مرکزی به ۵۸ درصد رسید که از ابتدای انقلاب تاکنون سابقه نداشته است. دو ماه بعد زمانی که عبدالناصر همتی در سال ۹۷ رئیس بانک مرکزی دولت روحانی شد، انتشار آمارهای اقتصادی و تورم توسط این بانک متوقف شد.
 
 
همتی، بانک مرکزی را به یک بنگاه سیاسی تبدیل کرد/ افزایش ۲۰۷ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی در یک سال
 
وی با بیان اینکه همتی در دوران ریاستش، بانک مرکزی را به یک بنگاه سیاسی تبدیل کرده بود، افزود: نمونه آن را به سختی می توان در تاریخ انقلاب و تاریح بانک مرکزی یافت. آمارها در زمان او سانسور می‌شد. و کلاً اعتقادی به پاسخگویی نداشتند و که در دروه هشت ساله روحانی مشاهده کردیم.
 
بهرامی اضافه کرد: حجم نقدینگی در پایان مردادماه امسال به بیش از ۳۹۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده که بدهی دولت به بانک مرکزی از مرداد ماه سال گذشته تا مرداد امسال رشد ۲۰۷ درصدی داشته است که اصلی‌ترین عامل افزایش رشد نقدینگی در کشور است.
 
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بدترین دوران بانک مرکزی در زمان همتی رخ داد؛ گفت: امروز آثار آن را در زندگی مردم و اقتصاد ایران می‌بینیم و این آثار همچنان ادامه دارد. او حتی در کار دیگر دستگاه ها دخالت می‌کرد که یک فاجعه درست کردند.
 
 
روحانی با بحران سازی، اقتصاد ایران را به دهه هفتاد برد/ علت تورم چیست؟
 
بهرامی بیان کرد: تیم اقتصادی دولت قبل دارای علم اقتصاد نبودند و فقط یکسری افراد سیاسی بودند که حتی دانشگاه‌های کشور را هم قرق کرده‌اند. اقتصاد ایران و معیشت مردم در دوره ۸ ساله روحانی به دوره تعدیل اقتصاد و سال ۷۴ برگشت.
 
وی در مورد ریشه تورم در اقتصاد ایران، افزود: تا سال ۱۳۸۰ دلیل تورم، بودجه ریزی دولت بود که نفتی بسته می‌شد و به بی‌کیفیت‌ترین شکل ممکن نقدینگی برای اداره کشور خلق می‌شد که تورم سنگینی در نیمه اول دهه هفتاد در کشور داشتیم؛ علت هم اجرای سیاست های تعدیل اقتصادی صندوق بین المللی پول بود؛ همین افرادی که در دولت روحانی حضور داشتند، نسخه بد و بخش مضرر سیاست‌های تعدیل را اجرا کردند که منجر به تورم آن شد.
 
این اقتصاددان ادامه داد: از سال ۱۳۸۰ به بعد دلیل تورم در اقتصاد ایران با تولد بانک‌های خصوصی تغییر کرد. این بانک‌ها میدان دار تورم در کشور شدند و کسری خود را با برداشت‌های مکرر از بانک مرکزی تامین کردند که این موضوع باعث تورم‌های سنگین شده است.
 
بهرامی گفت: دولت آقای روحانی عملکرد در خیلی از بخش‌ها بحران ایجاد کرد و اقتصاد واقعی و ساختار پولی کشور را متلاشی کرد. دولت او اختیارات مطلقی به بانک‌های خصوصی داد و باعث شد اقتصاد ایران به واسطه نظام بانکی کروگان گرفته شود. 
 
 
بانکی با ۲۰۰ شبعه و ۱۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشه/ فقط سه بانک کشور نسبت کفایت سرمایه استاندار دارند
 
او اضافه کرد: یکی از بانک‌های خصوصی ۳ الی ۴ هزار میلیارد تومان ذخیره قانونی خود را به بانک مرکزی نداده بود و ۲ سال وقت خواست؛ کجای دنیا، نظام بانکی این مدلی اداره می‌شود که بانک هرکار بخواهد انجام دهند؟.
 
بهرامی اضافه کرد: امروز بانکی در کشور داریم که حدود ۲۰۰ شبعه دارد؛ اما دارای ۱۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشه است و ماده ۱۴۱ قانون تجارت شامل آن می شود ولی همچنان فعالیت می‌کند.
 
این کارشناس با بیان اینکه فقط سه بانک کشور کفایت سرمایه براساس استاندار جهانی دارند و نسبت کفایت سرمایه مابقی بانک‌ها استاندارد نیستند، گفت: فعالیت بانک‌های خصوصی از دولت اصلاحات آغاز شد؛ دوره احمدی نژاد ادامه پیدا کرد و در زمان روحانی بحران  ساز شده است.
 
بهرامی اظهار کرد: در دوره احمدی نژاد به دلیل عملکرد بخش واقعی اقتصاد باعث شد اثر فعالیت این بانک‌ها و سیاست گذاری غلط خود را نشان ندهد اما در دوره روحانی، با خاموش شدن بخش واقعی اقتصاد معلوم شد که نظام بانکی چه می‌تواند انجام دهد.
 
به گفته وی، روحانی بخش مدیریتی کشور را هم ویرانگری کرد؛ یعنی هر کار درستی را متوقف و عکس آن را انجام داد. واقعاً به ندرت می‌توان جایی را پیدا کرد که آسیب ندیده باشند؛ از محیط زیست و فضای کسب و کار گرفته تا وزارتخانه‌ها و فقط بخش نامه صادر می‌کرد.
 
 
بانک مرکزی دولت رئیسی قانون را اجرا کند/ اگر موضوع تورم را حل نکنیم؛ مشکلات همچنان خواهند بود
 
 
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر آیت الله رئیسی می‌خواهد به سرنوشت دولت روحانی دچار نشود و اقدامی انجام دهد، باید بانک مرکزی و بانک‌ها به قانون عمل کند و قانون اعمال شود.
 
بهرانی با بیان اینکه اگر موضوع تورم را حل نکنیم؛ سایر موارد همچنان دچار ایراد خواهد بود، گفت: عامل تورم مردم نیستند و تورم یک پدیده پولی است؛ نوع تزریق نقدینگی به اقتصاد تعیین کننده است که به تورم منجر می‌شود یا نه؛ متاسفانه نقدینگی در ایران به بدترین شکل ممکن تزریق به اقتصاد می‌شود.
 
 
چرا افزایش حجم پول در آمریکا تورم را افزایش نداد؟/ در ایران پول را با بانک می‌دهند نه کارآفرین!
 
وی ادامه داد: چند اشتباه در اقتصاد ایران وجود دارد که یک موضوع ایجاد تصویری غلط از حجم پول در اقتصاد است؛ آمریکا ۸۰ الی ۹۰ درصد به حجم پایه پولی اضافه کرد ولی تورم ۴ درصد شده اما در ایران همین میزان تورم ۱۰۰ درصدی از خود به جا گذاشت.
 
این اقتصاددان افزود: متاسفانه پول به بانک‌ها تزریق می‌شود و آنها دارایی موجود را می‌خرند که عامل گرانی است؛ ولی باید پول به کارآفرینان داده شود تا بخش واقعی و تولید را اضافه کند که باعث تورم هم نمی‌شود؛ از سال ۱۹۹۰ تا امروز چقدر پول به اقتصاد تزریق شده است ولی رشد نرخ تورم حدود نیم درصد و گاهی هم منفی بوده است اما در ایران پول را در اخیار بانک می‌گذارند تا درایی موجود را بخرد.

منبع: دانا

پایان/