شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#فوتبال#انگلیس

آخرین تلاش عربستان برای دفن کارنامه ضد بشری

خرید باشگاه نیوکاسل آخرین تلاش عربستان برای دفن کارنامه ضد بشری

عربستان با خرید باشگاه فوتبال نیوکاسل انگلیس با وجود مخالفت‌های سازمان های حقوق بشری به دنبال بهبود وجه خود در جامعه جهانی است.

به گزارش مشرق، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان پس از ۱۸ ماه ناتوانی به علت مخالفت سازمان‌های حقوق بشری و برخی از گروه‌ها، باشگاه انگلیسی «نیوکاسل یونایتد» را خریداری کرد.

نزدیک ۳ سال پس از ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ، صحنه‌های جشن هزاران هوادار نیوکاسل نشان دهنده برخی جنبه‌های قدرت نرم بود که عربستان سعودی انتظار دارد پس از تصاحب  این باشگاه به حداکثر برسد.

پایگاه خبری الخلیج الجدید نوشت: با توجه به اینکه نیوکاسل یونایتد یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های انگلیسی است ، آنها پرشورترین طرفداران خود را در کشور دارند و در سال‌های اخیر مالکان قبلی متهم به عدم سرمایه گذاری و مسئول سالها عملکرد ضعیف شده‌اند.

با وجود این عملکرد ضعیف مسئولان این باشگاه، هواداران از  اخبار منتشر شده آوریل ۲۰۲۰ مبنی بر مشارکت صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان با این باشگاه هیجان زده شدند؛چراکه آن‌ها گمان می‌کنند این قرار داد ممکن است این تیم را به یک قدرت اروپایی تبدیل کند.

دو کشور قطر و عربستان در هفته‌های اخیر سعی در حل مشکلات چند ساله داشته‌اند و منابع نزدیک به این مذاکرات باور دارند که ممنوعیت چهارساله پخش شبکه «بین اسپورت » در عربستان از میان برداشته شده تا خرید ۳۰۰ میلیون پوندی نیوکاسل و پایان مالکیت ۱۴ ساله «مایک اشلی» بر این باشگاه نزدیک باشد.

اما حقیقت ناخوشایند ماجرا این است که ملاحظات تجاری بر سر مسائل سختی مانند مالکیت صندوق سرمایه گذاری عمومی بر هواپیماهایی که قاتلان خاشقجی را در سال ۲۰۱۸ به استانبول منتقل کردند، مطرح شده است.

شور و شوق استقبال از مالکان جدید سعودی در نیوکاسل یکی دیگر از نشانه‌های غفلت  از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی پس از ترور خاشقجی است و این برخلاف آنچه بود که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در خصوص رسیدگی به مسئولان نقض حقوق بشر در عربستان وعده داده بود.

انگیزه‌های واقعی عربستان سعودی از خرید باشگاه نیوکاسل

۲۰ تیم حاضر در لیگ برتر انگلیس در فصل شیوع ویروس کرونا ، فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ در مجموع یک میلیارد پوند از دست دادند و منچسترسیتی متعلق به ابوظبی سالانه تا ۱۰۰ میلیون پوند ضرر کرد.

بنابراین خرید تیم نمی‌تواند بازگشت سرمایه را برای عربستان تضمین کند. به احتمال زیاد عربستان سعودی خرید «نیوکاسل» را راهی برای به دست آوردن نفوذ و ارتقای شهرت خود می‌داند، به ویژه از آنجایی که این قرارداد مأموریت صندوق سرمایه گذاری عمومی، برای کمک به تنوع  اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی در عربستان نیست.

شاخص‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مالکان جدید از این قرارداد به عنوان ابزاری برای ایجاد قدرت نرم ، تغییر تصویر عربستان سعودی و سوء استفاده از علاقه عمومی به فوتبال برای رسیدن به مخاطبان جدید در سراسر جهان استفاده می‌کنند.

محمد بن سلمان که ریاست هیئت مدیره صندوق سرمایه‌گذاری عمومی را نیز بر عهده دارد ، اعتبار خود را به عنوان پادشاه بعدی با چشم انداز ۲۰۳۰ و این فرض که او به تنهایی می‌تواند اقتصاد و جامعه عربستان را متحول کند ، به خطر انداخته است.

ورزش ، سرگرمی و گردشگری در چشم انداز ۲۰۳۰ و پروژه‌های مرتبط با آن ، که توسط بن سلمان از سال ۲۰۱۷ اعلام شده (و اجرای آنها به صندوق سرمایه گذاری عمومی سپرده شده است) جایگاه برجسته‌ای را در چشم انداز ۲۰۳۰ اشغال کرده است.

پولشویی ورزشی عربستان

در زمان بن سلمان ، عربستان سعودی نیز در استفاده از قدرت فرهنگ و ورزش برای صیقل دادن به تصویر خود فعال تر شده است. گرندپری عربستان (مسابقه فرمول ۱) قرار است دسامبر آینده در پیست خیابان جده برگزار شود. علاقه روزافزون عربستان به میزبانی مسابقات ورزشی پر سر و صدا و جنجالی مورد انتقاد مداوم مدافعان حقوق بشر قرار گرفته و آنها این کشور را به «پولشویی ورزشی» متهم می‌کنند.

پولشویی مفهوم جدیدی نیست و تنها به عربستان مربوط نمی‌شود. همانطور که « هیتلر» از  بازی‌های المپیک ۱۹۳۶ در برلین برای نشان دادن چهره‌ای قوی و صلح آمیز در آلمان استفاده کرد. مالکیت فوتبال حرفه‌ای یا حمالت مالی از آنها همیشه وسیله‌ای برای افراد یا شرکت‌ها بوده که شرایط خود را بهبود ببخشند.

از آنجا که بازیهای لیگ برتر انگلیس در بیش از ۲۰۰ کشور جهان مشاهده می‌شود ، نیوکاسل می تواند نقش ملموسی در ارتقاء عربستان سعودی به مخاطبان جهانی ایفا کند و پرونده خاشقجی را به یک تاریخ گذشته تبدیل کند.

شاید بن سلمان امیدوار است که تبدیل عربستان به یک قدرت ورزشی بین‌المللی باعث شود که جهان پس از سالهای بسیار سخت ، به طور عادی با عربستان و رهبرانش ارتباط برقرار کند.

عربستان به دلیل انجام جنایت‌های فجیع در یمن و قتل روزنامه نگار منتقد سعودی چهره خود را در سطح بین‌المللی خدشه دار کرده و مبلغ هنگفتی در بخش ورزشی هزینه می‌کند تا چهره خود را بهبود ببخشد. در همین زمینه سعودی‌ها ۱۴۵ میلیون دلار برای یک قرارداد سه ساله با فدراسیون فوتبال اسپانیا و نیز ۱۵ میلیون دلار برای حضور در یک تورنمنت بین‌المللی گلف هزینه کرده‌اند.

قرارداد خرید باشگاه نیوکاسل  موجب انتقادهای بین‌المللی شد همانطور که «ساشا دشموخ» رئیس سازمان بین‌المللی حقوق بشری سازمان عفو بین‌الملل در انگلستان، تاکید کرد که شادی طرفداران نیوکاسل با اشک واقعی افرادی که در عربستان با بی عدالتی فراوان رو به رو شده‌اند، قابل مقایسه است.

نهادهای حقوق بشری اذعان کردند: فعالان حقوق مدنی در عربستان سعودی، سرکوب شده‌اند و هر فردی که به انتقاد از آل سعود بپردازد، تبعید، بازداشت یا تهدید می‌شود.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر، با خرید رسانه‌ها و باشگاه‌های فوتبال محبوب در کشورهای آمریکایی و اروپایی، تلاش کرده است وجهه خود را به عنوان حامی تروریسم، مرکز ترویج افراط گرایی و اندیشه‌های تکفیری، رژیم سرکوبگر در جامعه بین‌المللی بهبود بخشد.

منبع: تسنیم