شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت

دولت قوی و لزوم فعال‌سازی مرکز بررسی‌ها

سرویس دیدگاه مشرق - دکتر محمد صادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران طی یادداشتی درباره الزامات دولت قوی از جمله تحول در حوزه پژوهش و مرکز بررسی‌ها نوشت:


۱) مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری از جمله دستگاههایی است که از ابتدای تشکیل تا به امروز به جز جذب بودجه های قابل توجه و ارائه متونی غیرکاربردی و عمدتا نظری، کار چشمگیری انجام نداده و گرهی از مشکلات کشور را باز نکرده است و شاید به همین علت به چشم آقای رئیسی نیامده و هنوز امنیتی ترین مهره اصلاحات ریاست آن را بر عهده دارد. این مرکز تا امروز پاتوق امنیتی های اصلاحات بوده تا با خیال راحت در آن بنشینند و از بودجه های آن برای پیشبرد جنگ روانی قدرت طلبانه و بازیهای سیاسی کارانه استفاده کنند.

۲) اما این مجموعه می تواند و باید چراغ راه  "دولت قوی" باشد و محل پیوند متخصصین انقلابی دانشگاه با هسته مرکزی دولت قرار گیرد.

۳) دولت رئیسی در سالهای پیش رو با انبوهی از کارهای برزمین مانده دولتهای قبل و مشکلات جدید روبرو خواهد شد ( ادامه خشکسالی و بیکاری و مهاجرت  ناشی از آن و تبعات امنیتی اجتماعی آنها ، فتنه انگیزیها و شورشهای قومیتی  هدایت شده از خارج مرزها ، ایجاد تنشهای پی در پی با همسایگان بواسطه دخالت قدرتهای فرامنطقه ای و...) که هدف تمامی آنها متوقف کردن این دولت در مسیر خدمت رسانی و حل معضلات مردم است.

۴) شناخت و رصد این رویدادها و ارائه راهکار برای مهار این حرکات از جمله وظایف مرکز "بررسیها" است و  به همین علت شایسته است رئیس جمهور بدون تعلل و در اولین فرصت ممکن با انتصاب فردی چیره دست در پژوهشهای کاربردی و میدانی و صاحب دغدغه ها و انگیزه های انقلابی به مدیریت این مرکز ، آن را به کانونی فعال برای طراحی و انجام پژوهشهای ریشه ای ( مانند آمایش جمعیت ، مهار بحران آب ، مدیریت مطالبات قومیتی ، فعالسازی دیپلماسی اقتصادی ، سیاستگذاری کلان اشتغال و ...) تبدیل کند و با تهیه و ارائه گزارشها و پیشنهادات کاربردی، رئیس جمهور را در شناخت دقیق مسائل و هماهنگی دولت برای غلبه بر آنها یاری دهد.

۵ ) مدیر دولت قوی به مرکزی قوی برای مشاوره و شناخت مسائل کلان کشور نیاز دارد و چرا این مجموعه " مرکز بررسیهای  راهبردی ریاست جمهوری " نباشد؟