شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#میلیارد دلاری#وزارت#بانک

اولویت بندی کشورها برای تحقق هدف صادرات ۳۵ میلیارد دلاری


اولویت بندی کشورها برای تحقق هدف صادرات 35 میلیارد دلاری

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به برنامه توسعه صادرات ٣٥ میلیارد دلاری از سوی دولت، خاطر نشان کرد: در این راستا بانک مرکزی، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت همه در یک راستا به دنبال تحقق این امر هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علیرضا پیمان پاک در نشست خبری امروز در خصوص تحولات اخیر منطقه و مشکلات پیش روی صادرات اظهار داشت: در رویکرد وزارت صمت و سازمان توسعه، پشتیبانی عملیاتی و توسعه صادرات از مهمترین مسایلی است که مد نظر داریم و در این راستا تعامل با تجار، تولید کننده و صادرکننده و البته رسانه ها مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور برنامه ای را به طور کلان درخصوص توسعه تجارت با کشورهای همسو با ایران مطرح کردند، گفت: انجام این برنامه به رونق تولید گره خورده است.
در حال حاضر کارخانه ها زیر ظرفیت در حال فعالیت هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: تورم این چند سال قدرت خرید مردم را کاهش داده و در کوتاه مدت نمی توان با اتکا به بازار داخلی رونق جدی ایجاد کرد، بنابراین باید به دنبال توسعه صادرات باشیم.

پیمان پاک با اشاره به اینکه باید به دنبال توسعه صادرات و افزایش منابع ارزی از  طریق توسعه صادرات غیر نفتی باشیم تاکید کرد:  برنامه هایی برای تسهیل واردات مواد اولیه و نهاده هایی که برای تولید نیاز داریم، تعیین شده و برای کشور های هدف اولویت بندی انجام شده است. برخی کشورها از جمله هند و چین اولویت اول ما هستند که دالان های تجاری برای آنها تعریف شده، کد کالا ها و حجم کالا ها و هر فاکتوری که لازم است تعیین شده است.

وی با بیان اینکه این کریدور اختصاصا برای کشور روسیه نیز ایجاد شده است، خاطر نشان کرد: الزامات لجستیکی، پولی و بانکی، توسعه بازارهای بین المللی، قراردادهای تجاری، اصلاح ساختار توسعه تجاری از جمله برنامه هایی است که پیگیری میکنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اصلاح سازوکار مجموعه سازمان توسعه تجارت، افزود: برخی کشورها اولویت بندی شده اند که صادرات به آنها انجام دهیم و طی دو الی سه هفته آینده این برنامه نهایی خواهد شد و بر اساس آن مشخص می شود که در افق 1404 چه میزان صادرات به این کشورها خواهیم داشت.

پیمان پاک تصریح کرد: موضوع قفقاز هم اتفاق جدیدی نیست  و همیشه ایران در فصل سرما برای صادرات در این بخش مشکلاتی دارد. دو راه برای حل این مشکل در نظر گرفته ایم، نخستین راه این است که از مسیر جایگزین آذربایجان یعنی مسیر ارمنستان استفاده کنیم که ارمنستان نیز خود پیگیر باز شدن این راه است و برای تکمیل مسیر نیز ایران اعلام امادگی کرده است.

وی با بیان اینکه تا یک ماه آینده درست می شود، ادامه داد: مسیر دوم مسیر دریایی و استفاده از کشتی های رو رو است. با این دو مسیری که تعیین شده کمک بزرگی به توسعه صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای cis و روسیه می شود.

وی افزود: همچنین با بانک های محلی کشورهای هدف نیز کار میکنیم که ال سی بر مبنای ارز کشور مقصد باز می شود و بانک مرکزی دولت قبل به این امر تمایل نداشت ولی در دولت جدید از این امر حمایت می شود.

انتهای پیام/