شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#نخست وزیر

شکست حزب حاکم در انتخابات پارلمانی جمهوری چک


شکست حزب حاکم در انتخابات پارلمانی جمهوری چک

حزب حاکم آندره بابیش، نخست وزیر جمهوری چک در انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور شکست خورده و نتیجه را به اپوزیسیون واگذار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه تاگس اشپیگل، روزهای شنبه و یکشنبه در جمهوری چک انتخابات پارلمانی مجدد برگزار شد.

بعد از شمارش همه آراء انتخاباتی حزب ANO نخست وزیر این کشور اکثریت را در پارلمان از دست داده و نتیجه را به مخالفان واگذار کرد.

دو ائتلاف لیبرال و محافظه کار اپوزیسیون هم در این انتحابات اکثریت نمایندگان پارلمان را به دست آوردند. این ائتلاف مشترکا 108 کرسی از 200 کرسی پارلمان را به دست آوردند.

پتر فیالا رهبر ائتلاف راست میانه با استقبال از نتایج انتخابات از مردم تشکر کرد و رای آنها را «نشانی از تغییر» خواند. ایوان بارتوس، رهبر ائتلاف مرکزگرای PirStan هم گفته که به زودی مذاکرات با فیالا را برای تشکیل دولت جدید در جمهوری چک آغاز خواهد کرد.

نتایج نهایی انتخابات نشان داد که ائتلاف راست میانه 27.6 درصد آراء و ائتلاف لیبرال و مرکز گرای دزدان دریایی و سرگردها هم توانستند 15.5 درصد آراء را بدست آورند.

حزب ANO نخست وزیر چک هم در رقابتی تنگاتنگ با اپوزیسیون توانست 27.3 درصد آراء را کسب کند.

حالا شرایط سختی برای تشکیل دولت در جمهوری چک ایجاد شده است. رئیس جمهور چک قبلا همیشه اعلام می کرد که فرمان تشکیل دولت را به یک ائتلاف انتخاباتی نمی دهد بلکه به قوی ترین حزب خواهد داد.

دو ائتلاف راست میانه و مرکز گرا از قبل اعلام کرده بودند که برای جلوگیری از تکرار دولت بابیش با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

بابیش که نام او در اسناد پاندورا هم دیده می‌شود در هفته‌های اخیر فشار و انتقادات بسیاری را متحمل شده است. بر اساس افشاگری «اسناد پاندورا» آقای بابیش، میلیاردر پوپولیست اهل چک در سال 2009 میلادی مبلغ 22 میلیون دلار را صرف خرید 16 ملک در جنوب فرانسه از جمله یک قصر کرده و این دارایی‌ها را در اظهارنامه‌های مالیاتی خود اعلام نکرده است.

بابیش داشتن ملک در فرانسه و ارتکاب هرگونه تخلف در موضوع دارایی‌هایش را رد و ادعا کرده که افشاگری اخیر با هدف آسیب رساندن به او در انتخابات انجام شده است.

او که سیاست‌هایش مخالف اتحادیه اروپا بوده بر لزوم مهاجرستیزی تاکید داشته و وعده داده اجازه نخواهد داد مهاجران بیشتری وارد این کشور شوند. این در حالیست که مخالفین او سیاست‌های همگرایانه‌تری با اتحادیه اروپا دارند و از این منظر در جبهه مخالف آندره بابیش تعریف می‌شوند.

بابیش 67 ساله در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که دستمزدها و حقوق بازنشستگان در بخش دولتی را افزایش خواهد داد. وی همچنین متعهد شده بود که واگذاری اختیارات به اتحادیه اروپا جلوگیری خواهد کرد.

به نظر می‌رسد شرایط برای ادامه حضور بابیش در قدرت بسیار دشوار شده و احتمالا جمهوری چک بعد از حضور 4 ساله این میلیاردر پوپولیست، دولتی جدید با رویکردی نزدیک به اتحادیه اروپا تجربه خواهد کرد.

ایوان بارتوس، رهبر ائتلاف مرکزگرای PirStan نتیجه انتخابات را پایان دوران حاکمیت بابیش دانسته است.

وی تاکید کرد که احزاب دموکراتیک نشان داده اند که دوران هرج و مرج به زودی به پایان رسیده و این موفقیتی بزرگ است.

انتهای پیام/