شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#عربستان سعودی#سیاه#حقوق بشر

انتقاد سازمان دیده بان حقوق بشر از کارنامه سیاه حقوق بشری عربستان


انتقاد سازمان دیده بان حقوق بشر از کارنامه سیاه حقوق بشری عربستان

سازمان دیده بان حقوق بشر ضمن انتقاد از کارنامه سیاه حقوق بشری، برنامه‌های عربستان سعودی برای ترمیم نقض‌های حقوق بشری را برجسته می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سازمان دیده بان حقوق بشر برنامه‌های عربستان سعودی را برای بهبود سوابق نقض حقوق بشر با سرمایه گذاری در ورزش و میزبانی رویدادهای بین المللی برجسته کرد.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: سه سال پیش در همین ماه «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی توسط عوامل سعودی کشته شد. «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی این سالگرد تلخ را با استفاده از صندوق ثروت عربستان سعودی که ریاست آن را برای خرید باشگاه فوتبال لیگ برتر انگلیس نیوکاسل یونایتد به مبلغ 300 میلیون پوند آغاز کرد، جشن گرفت.

وب سایت سعودی لیکس به نقل از سازمان دیده بان حقوق بشر نوشت: در حالی که بسیاری از هواداران نیوکاسل از این خبر خوشحال می‌شوند، فعالان حقوق زنان و زندانیان سیاسی در زندان‌های عربستان به تنگ آمده‌اند.

میزبانی رویدادهای مهم ورزشی بخش عمده‌ای از استراتژی «شستشوی ورزشی» عربستان سعودی است که تلاشی برای منحرف کردن افکار عمومی از نقض فاحش حقوق بشر است.

خرید باشگاه در لیگ برتر شاید مهمترین تلاش رهبران سعودی برای از بین بردن سابقه وحشتناک حقوق بشر آنها باشد.

گزارش‌های سازمان دیده بان حقوق بشر جنبه تاریک عربستان را با نقض گسترده حقوق بشر از جمله بازداشت گسترده سرکوب مخالفان، آزادی بیان، نظارت، هک و زندانی کردن برجسته‌ترین مدافعان حقوق زنان در این کشور نشان می‌دهد.

این سازمان حقوق بشری مدتهاست از لیگ برتر می‌خواهد که سوابق حقوق بشری را در نظر گرفته و هنگام ارزیابی خریداران احتمالی باشگاه‌های فوتبال، سیاست جامع حقوق بشر را اتخاذ کند.

برای کسانی که فوتبال را «بازی زیبا» می‌نامند، خرید باشگاه نیوکاسل از سوی عربستان یک زنگ خطر است. هواداران، ورزشکاران و روزنامه‌نگاران که نمی‌خواهند ورزش‌ها و باشگاه‌های مورد علاقه خود را با نقض حقوق بشر آلوده کنند، باید از لیگ برتر و فدراسیون خواستار اتخاذ و اجرای سیاست حقوق بشر شوند.

منابع خبری روز پنجشنبه گزارش دادند، صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی باشگاه فوتبال نیوکاسل انگلیس را خریده که رقم قرارداد خرید این باشگاه از سوی صندوق سرمایه گذاری عربستان حدود 300 میلیون پوند است.

انتهای پیام