شهر خبر

برخی اختلالات بینایی در کودکی به سادگی رفع می‌شود

هر ساله برای آگاه‌سازی بیش‌ تر درباره‌ نابینایی و اختلالات بینایی، دومین پنج‌شنبه‌ ماه اکتبر به‌عنوان روز جهانی بینایی (WSD) نام‌گذاری می‌شود.

برخی اختلالات بینایی در کودکی به سادگی رفع می‌شود

 امسال نیز ۱۰ اکتبر مصادف با ۱۸ مهرماه روز جهانی بینایی مهمترین روز مشاوره  و ارتباطاتدر تقویم سلامت چشم نام‌گذاری شده است.

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان همدان  با بیان اینکه برای سنجش بینایی کودکان مجموعه بهزیستی پایگاه فعال دارد، گفت:سنجش بینایی کودکان باید مورد توجه خانواده‌ها باشد چرا که برخی اختلالات بینایی در مراحل اولیه زندگی رفع می‌شود.

بهروز حاتمی اظهارکرد: برخی اختلالات بینایی در دوران کودکی رفع می‌شود که از جمله آن می‌توان به فعال کردن چشم تنبل اشاره کرد. همچنین برخی موارد اختلال بینایی با تجویز عینک مرتفع می‌شود و اگر نسبت به رفع اختلالات بینایی در کودکی اقدام نشود ممکن است فرصت طلایی در این دوران از دست برود.

حاتمی با بیان اینکه ۹ پایگاه دائمی فعال در استان همدان برای انجام بینایی سنجی کودکان سه تاشش سال وجود دارد، تصریح کرد: سالانه میزان مراجعه خانواده‌ها از آبان ماه شروع می‌شود در حالیکه این پایگاه‌ها به صورت دائمی در حال ارائه خدمات هستند.

این کارشناس مسئول با بیان اینکه پایگاه‌های سنجش بینایی ویژه کودکان از دهه ۷۰ راه‌اندازی شده است، گفت: سالانه خانواده‌ها کودکان خود را راهی این پایگاه‌ها می‌کنند و کودکی که مراجعه می‌کند به صورت سه سال متوالی پیگیر وضعیت بینایی وی هستیم چرا که بینایی کودکان با رشد کودک در حال تکامل است.

وی  با اشاره به اینکه در صورتی‌که کودکی مشکلات بینایی از جمله نیاز به جراحی‌های خاص داشته باشد به سطوح بالاتر چشم پزشکی ارجاع داده می‌شود، خاطرنشان کرد: معاینه بینایی کودکان در پایگاه‌ها با استفاده از دستگاه‌ها و E چارت است که کودکانی که همراهی نداشته باشند به اپتومتریست ارجاع داده می‌شوند.

 

منبع: ايسنا