شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#عراق#بغداد#بروز#منابع#رای گیری

فضای امن حاکم بر انتخابات عراق و پرواز« اف ۱۶» بر فراز بغداد


فضای امن حاکم بر انتخابات عراق و پرواز« اف 16» بر فراز بغداد

منابع عراقی از فضای امن حاکم بر انتخابات خبر دادند و به بروز برخی مشکلات فنی دستگاه‌ها در مراکز رای گیری اشاره کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری واع عراق، سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، تأکید کرد که هیچ مورد منع آمدوشد در عراق در روز انتخابات وجود ندارد و مردم به صورت طبیعی تردد می‌کنند.

او در کنفرانسی مطبوعاتی همزمان با اجرای انتخابات در عراق تأکید کرد که نیروی هوایی عراق در روند تأمین امنیت کشور مشارکت دارد.

وی افزود که نیروهای مسلح کشور به صورت بی طرفانه در حال تلاش برای تأمین امنیت انتخابات هستند و با هر گونه ناامنی و تخلف با قاطعیت برخورد خواهند کرد.

سخنگوی پلیس فدرال عراق نیز تأکید کرد که روند انتخابات در وضعیتی کاملا روان انجام می‌شود و نقشه امنیتی انتخابات بدون هیچ گونه مشکلی در حال اجراست.

از سوی دیگر، «حمید الشطری»، معاون دستگاه امنیت ملی عراق، خبر داد که وضعیت امنیتی بسیار خوب پیش می‌رود و افزود که شاهد تخلفات بزرگی در روند اجرای انتخابات نیستیم.

وی افزود که در چند مورد، چند شهروند که در کنار مرکز رأی‌گیری دست به تبلیغات برای یک نامزد زدند، بازداشت و به دستگاه قضائی معرفی شده‌اند.

او گفت که فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور داده که نیروهای امنیتی در هشیاری کامل به فعالیت خود برای تأمین امنیت انتخابات ادامه دهند.

همزمان «مصطفی الکاظمی»، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، با حضور در ستاد عملیات مشترک عراق بر روند امنیتی اجرای انتخابات نظارت کرد.

براساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، وی روند امنیتی اجرای انتخابات در عراق و استان‌ها را زیر نظر دارد و دستوراتی نیز در این باره صادر کرده است.

«عثمان الغانمی»، وزیر کشور عراق، نیز پس از انداختن رأی خود در صندوق، به خبرنگاران گفت که روند اجرای انتخابات بدون مشکل جریان دارد و افزود که نیروهای سیاسی به قوانین مربوط به تبلیغات انتخابات پایبند هستند.

او گفت که در برخی نقاط مواردی از ایجاد محدودیت برای رسیدن شهروندان به مراکز رأی‌گیری گزارش شده بود که فورا دستورات لازم صادر و موانع برطرف شد.

همزمان جنگنده های اف16 عراق برای پوشش امن انتخابات به گشت زنی در آسمان بغداد پرداختند.

این اولین انتخابات عراق است که در آن منع آمدوشد در زمان رأی گیری برقرار نشده است.

وزیر کشور عراق افزود که نقشه امنیتی انتخابات به نحوی تنظیم شده که ضامن آزادی رأی و جلوگیری از هرگونه اقدام تروریستی باشد.

از سوی دیگر «جلیل عدنان» رئیس کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد که مشارکت مردمی با افزایش همراه خواهد بود.

وی افزود: روند انتخابات طبق برنامه پیش می‌رود و امیدواریم که مشارکت مردمی گسترده و پرشوری را شاهد باشیم. نتایج انتخابات عادلانه و شفاف است و طی 24 ساعت اعلام خواهد شد.

رئیس شورای کمیساریا تاکید کرد: همه دستگاه‌ها فعال هستند وهرگونه مشکل فنی را رفع می‌کنیم.

این درحالی است که برخی رای دهندگان در استان الانبار نسبت به از کار افتادن دستگاه‌ها شاکی هستند.

«محمد الدلیمی» یکی از رای دهندگان گفت: ده‌ها رای دهنده از رای دادن به علت کارنکردن دستگاه‌ها محروم شده‌اند. طرف‌های مربوطه هم توان درست کردن و راه انداختن دستگاه را ندارند و این افراد با وجود اینکه مدتها در صف رای گیری بودند از رای دادن منصرف شدند.

در «المسیب» در استان بابل هم نارضایتی از بابت عدم تاخیر مراکز رای گیری وجود داشت.

این در حالی است که در کرکوک استقبال خوبی از انتخابات شد و روند رای گیری بدون مشکل ادامه دارد.

در دیالی استقبال متوسط گزارش شده است و میزان حضور در مناطق روستایی از شهرها بیشتر است.

در سلیمانیه مشکلات فنی و تاخیر در فعالیت مراکز رای گیری طی ساعات اولیه گزارش شده است.

جشن و نور افشانی در بغداد پس از پایان انتخابات

شهرداری بغداد از مراسم جشن و نورافشاانی به محض پایان زمان رای گیری خبر داد.

انتهای پیام/