شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استرالیا#نخست وزیر#چین

چین اظهارات نخست وزیر سابق استرالیا در تایوان را محکوم کرد

چین اظهارات نخست وزیر سابق استرالیا در تایوان را محکوم کرد
تونی ابوت

پس از آنکه نخست وزیر سابق استرالیا فشارهای چین علیه تایوان را محکوم کرد، سفیر چین در استرالیا وی را سیاستمداری "رقت‌انگیز" خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تونی ابوت، نخست وزیر سابق استرالیا در هفته گذشته طی سفری غیر رسمی و شخصی به تایوان، که چین آن را متعلق به خود می‌داند، با تسای اینگ-ون، رییس جمهور تایوان دیدار کرده و در مجمعی امنیتی گفته بود که چین ممکن است به خاطر کند شدن اقتصادش و اوضاع مالی نامساعدش، از کوره در برود.

سفیر چین در کانبرا، پایتخت استرالیا طی بیانیه‌ای مختصر در وبسایت این سفارت، با اکراه و با خوار شمردن ابوت، در این باره گفت: تونی ابوت سیاستمداری شکست خورده و رقت‌انگیز است. عملکرد شنیع و دیوانه‌وار او در تایوان کاملا نشانگر تمایلات زننده و چین-ستیز وی است؛ این‌ نظرات صرفا او را بی اعتبارتر از قبل می‌کند.

سفر ابوت به تایوان پس از آن صورت گرفت که از یکم اکتبر به مدت چهار روز، نیروی هوایی چین هجومی گسترده به منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان را آغاز کرد.

استرالیا هم مانند اکثر کشورها رابطه رسمی‌ای با تایوان ندارد، اما در ابراز نگرانی درباره فشارهای چین، خصوصا فشارهای نظامی، به متحد خود، آمریکا پیوسته است.

تایوان خود را کشوری مستقل دانسته و اعلام کرده که در صورت حمله چین، از خود دفاع خواهد کرد.

انتهای پیام