شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#فساد مالی

اسناد پاندورا و افشای ابعاد تازه‌ای از بحران آفرینی مرد شماره یک آمریکا در لبنان


اسناد پاندورا و افشای ابعاد تازه‌ای از بحران آفرینی مرد شماره یک آمریکا در لبنان

افشاگری‌های اسناد پاندورا و رسانه‌های سوئیس از فساد مالی ریاض سلامه تنها بخش کوچکی از غارت اموال لبنان به دست مرد شماره یک آمریکا را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در حالیکه لبنان از بدترین بحران اقتصادی و مالی در تاریخ این کشور رنج میبرد، روز به روز شواهد بیشتری از نقش مهره های غربی -آمریکایی در این بحران آشکار میشود. یکی از این مهره ها «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان است که به مرد شماره یک واشنگتن در این کشور شهرت دارد.

ریاض سلامه در واقع تبدیل به ماشین جنگی آمریکا علیه اقتصاد لبنان شده و در کنار آمریکایی‌ها برای شکستن اراده ملی مردم لبنان و تسلیم کردن آنها در برابر تصمیمات سیاسی واشنگتن و تل آویو تلاش می‌کند و نکته تاسف آور آنجاست که هیچکس او را مورد بازخواست قرار نمی‌دهد.

ریاض سلامه در تمام سال‌های فعالیت خود به عنوان رئیس بانک مرکزی لبنان منافع ملی این کشور را به شبکه گسترده‌ای از شرکتها و منابع مالی خود در خارج از لبنان تزریق کرد. نتایج تحقیقاتی که سوئیس درباره فعالیت‌های مالی ریاض سلامه انجام داده ، جای هیچ تردیدی را در زمینه غارت اموال عمومی لبنان توسط این مرد باقی نمی‌گذارد.

در شرایط کنونی با ورود احتمالی صندوق بین المللی پول به لبنان، ریاض سلامه به مهمترین چهره در این معادله جدید تبدیل خواهد شد که هدف وی متوقف کردن پیروزی گسترده حزب الله در شکست تحریم‌های آمریکا ضد لبنان است که (حزب الله) با ورود سوخت ایران زندگی را به شریانهای اقتصادی لبنان برگرداند.

در همین چارچوب اخیراً ریاض سلامه تصمیم خود را برای خصوصی سازی بانکها اعلام کرده بود تا به این ترتیب بانکها و بازار مالی لبنان به شکل مستقیم در اختیار آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قرار بگیرد و بدتر از همه این است که رئیس بانک مرکزی لبنان در مذاکرات این کشور با صندوق بین المللی پول، علیه لبنان خواهد بود.

در زمینه فساد مالی گسترده رئیس بانک مرکزی لبنان در این کشور، وبسایت خبری العهد در مقاله‌ای به اسناد پاندورا که چند روز قبل افشا شده و از فساد مالی حاکمان در سراسر جهان برداشت اشاره و اعلام کرد، نام ریاض سلامه به همراه برادرش «رجا» و فرزند اولش «نادی» در سلسله رسوایی‌های مالی مشکوک آمده است.

ریاض سلامه علاقه زیادی به شهرت دارد و همواره می‌خواهد در کانون توجهات باشد؛ اما این توجهات طی سالهای گذشته به شکل کاملاً منفی به سمت او معطوف شده؛ جایی که تحقیقات گسترده‌ای درباره اقدامات مالی مشکوک وی در سوئیس و فرانسه و لبنان آغاز شده است.

نیروهای پلیس در سوئیس و فرانسه مجموعه‌ای از تحقیقات ماراتنی را علیه رئیس بانک مرکزی لبنان آغاز کرده‌اند و در همین راستا اخیراً دادستانی فرانسه وی را متهم کرد که از طریق یک چمدان قصد قاچاق مبلغ زیادی پول داشته  و همچنین تحقیقات گسترده‌ای در سراسر اروپا درباره ثروت ریاض سلامه در حال انجام است.

دادستانی عمومی سوئیس نیز طی نامه‌ای به مقامات قضایی لبنان از آنها خواست تا تحقیقات خود را علیه ریاض سلامه و برادر و چند تن از نزدیکان دیگر وی درباره انتقال غیرقانونی 300 میلیون دلار پول از لبنان به سوئیس انجام دهند؛ در حالی که بازرسان معتقدند انتقال این پول ضمن فعالیت‌های پولشویی ریاض سلامه و نزدیکان وی است.

البته پیش از افشای اسناد پاندورا، فساد مالی ریاض سلامه در لبنان بر کسی پوشیده نبود و این اسناد تنها تصویر فاسد رئیس بانک مرکزی لبنان در غارت اموال عمومی این کشور را یادآوری کرد. از جمله شرکتهای متعلق به ریاض سلامه که نام آنها در اسناد پاندورا آمده ، شرکتهای AMANIOR و FORRY Associates Limited و Toscana هستند که رئیس بانک مرکزی لبنان از طریق آنها حدود 300 میلیون دلار پول برای برادر و پسرش در مبادله کمیسیون فروش اوراق قرضه یوروباند، حواله کرده است. این امر به معنای نقض آشکار قانون و سوء استفاده از قدرت است و به عبارت ساده تر در قالب دزدی تعریف میشود.

علاوه بر آن همزمان با بحران اقتصادی لبنان که از سال 2009 آغاز شده و بانک جهانی آن را جدی‌ترین بحران پولی قرن بیستم توصیف کرد که ضررهای هنگفتی برای سپرده گذاران لبنانی به همراه داشته است، شرکتهای متعلق به ریاض سلامه از سال 1993 ده‌ها میلیون دلار تسهیلات اعتباری در اوج بحران لبنان دریافت کرده اند.

پرونده‌های فساد رئیس بانک مرکزی لبنان بسیار پیچیده است و امکان محاکمه وی صرفا در این کشور وجود ندارد؛ چرا که این پرونده‌ها در اروپا در دادستانی کشورهایی همچون فرانسه و سوئیس نیز در جریان است و ریاض سلامه باید با همه این طرفها بجنگد.

افزون بر آن روزنامه سوئیسی« Le Temps» هفته گذشته افشا کرد، اطلاعاتی وجود داشت که می‌توانست جلوی بحران فاجعه بار لبنان را که از سال 2020 شدت گرفته و بدترین بحران لبنان از زمان جنگ داخلی این کشور از سال 1975 تا سال 1990 محسوب می شود را بگیرد؛ اما ریاض سلامه این اطلاعات را از بین برد.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی لبنان و «ریاض سلامه» رئیس آن 14 صفحه از گزارش صندوق بین‌المللی پول را در سال 2016 حذف کردند.

این روزنامه با اشاره به فاجعه‌ای که سه سال بعد از این اتفاق در لبنان به وجود آمد اعلام کرد، به سندی درباره دیدار تیمی از صندوق بین‌المللی پول به ریاست «الفارو بیرس» نماینده این صندوق با رئیس بانک مرکزی لبنان و شماری از مسئولان دیگر در بانک مرکزی در 9 آوریل 2016 پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، نماینده صندوق بین‌المللی پول در آن زمان در گفتگو با ریاض سلامه تاکید کرد که شما در لبه پرتگاه هستید و گزارش تهیه شده توسط برنامه ارزیابی بخش مالی در صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که کسری خالص بانک مرکزی به 4.7 میلیارد دلار یعنی 10 درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد.

نماینده صندوق بین‌المللی پول همچنین گفته بود که بانک‌های داخلی توانایی تامین نقدینگی لازم برای مواجهه با بحران احتمالی را ندارند. اما ریاض سلامه و برخی از مسئولان بانک مرکزی در سال 2016 اطلاعات کلیدی گزارش صندوق بین‌المللی پول که نسبت به بروز فاجعه در لبنان در پی فعالیت‌های بانک مرکزی هشدار می‌داد را پاک کردند. در حالیکه این اطلاعات ممکن بود موجب محدود شدن بحران فاجعه بار لبنان از ابتدای سال 2020 شود.

انتهای پیام/