شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#امارات

تحرکات امارات در یمن چگونه به اختلافات ریاض-ابوظبی دامن می زند؟


تحرکات امارات در یمن چگونه به اختلافات ریاض-ابوظبی دامن می زند؟

تحرکات اخیر امارات در یمن روابط متشنج ابوظبی و ریاض را وارد مرحله تازه‌ای از تنشها کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، افزایش مداخله امارات در جنوب یمن و جزیره « سقطری» و ادعاهای مکرر این کشور مبنی بر خروج نظامی از یمن کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است و این امر هم‌پیمان قدیمی خود یعنی عربستان سعودی را در شرایطی که تنش‌ها و اختلافات میان دو کشور در حال افزایش است، به چالش می‌کشد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری الخلیج الجدید، با وجود جنگ ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان و پیامدهای فاجعه بار این جنگ بر یمنی‌ها، بار دیگر یمن در انتهای لیست جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

فوریه گذشته «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا وعده داد که به جنگ یمن پایان می‌دهد و مانع فروش تسلیحات به عربستان می‌شود ، اما از آن زمان واشنگتن نتوانسته اقدامی در راستای پایان دادن به جنگ انجام دهد. اگرچه واشنگتن تا حدی به عربستان سعودی فشار آورد ، اما سفرهای مکرر مقامات آمریکایی به خلیج فارس نتوانست نفوذ امارات متحده عربی در یمن را کاهش دهد.

افزایش مداخله امارات در  یمن

امارات متحده عربی به طور کامل با دولت مستعفی یمن هماهنگ نیست. در 6 سپتامبر گزارش شد که هواپیماهای جنگی اماراتی پس از اعتراضات مردمی علیه حمل تجهیزات نظامی اماراتی به شورای انتقالی جنوب ، بر فراز استان جنوبی «شبوه» پرواز می‌کردند.

علیرغم توافقنامه ریاض از ژانویه 2020 ، تنش‌ها بین نیروهای شورای انتقالی جنوب و نیروهای دولت مستعفی یمن در اطراف استان غنی از نفت شبوه افزایش یافته است.

ناظران و کارشناسان معتقدند که ابوظبی و شورای انتقالی جنوب شبوه را به دلیل داشتن منابع طبیعی به عنوان یکی از اجزای مهم ایالت جنوبی یمن می‌دانند.

سایت «میدل ایست آی» اعلام کرد که شورای انتقالی جنوب بار دیگر از گروه « اخوان المسلمین» که با دولت مستعفی یمن متحد است، به عنوان مانع اصلی در استان شبوه انتقاد کرده‌اند و مدعی شدند که این گروه می‌خواهند از دارایی‌های این استان استفاده کنند.در واقع شورای انتقالی جنوب تحت حمایت امارات خصومت شدیدی با اخوان المسلمین دارد و آشتی بر سر استان شبوه یک چالش بزرگ خواهد بود.

تسلط امارات بر دریای سرخ

کنترل جزیره سقطری یمن عامل اصلی پیگیری ابوظبی برای کنترل دریای سرخ و «باب المندب» است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که کشتی‌های اماراتی در حال حمل سلاح به این جزیره هستند و ساکنان سقطری و تحلیلگران یمنی می‌گویند امارات متحده عربی در تلاش است از این جزیره به عنوان پایگاهی برای پروژه‌های ژئوپلیتیک در شاخ آفریقا و باب المندب استفاده کند.

با این حال ، به نظر می‌رسد امارات متحده عربی تنها به دنبال سقطری نیست، در ماه مه ، مقامات یمنی زنگ خطر حضور پایگاه مشکوک نظامی جدید در جزیره «میون» را که از نظر استراتژیکی در خلیج عدن واقع شده است، به صدا درآوردند.

این جزیره در یکی از استراتژیک ترین نقاط دریایی که محل گذر کشتی‌های حامل نفت و کالاهای تجاری است، واقع شده است. هر چند هنوز هیچ کشوری مالکیت خودش را بر پایگاه نظامی جزیره میون که در تنگه باب المندب واقع شده اعلام نکرده اما ترافیک حمل و نقل دریایی مربوط به تلاش قبلی برای ساخت باند بزرگ در آن جزیره به طول سه و نیم مایل که سال‌ها پیش انجام شد، به امارات متحده عربی باز می‌گردد.

«طارق صالح» رهبر شبه نظامیان متحد امارات بعداً تأکید کرد که نیروهای او واقعاً در این جزیره مستقر شده‌اند.همچنین وب سایت اسرائیلی «دیبکا» اعلام کرد که امارات متحده عربی پایگاه هلیکوپترهای تهاجمی را در این جزیره ایجاد کرده تا کشتی‌های نفتی و کشتیرانی تجاری را از طریق نقطه جنوبی دریای سرخ تا کانال سوئز کنترل کند.

این وب سایت عبری افزود کشتی‌های اماراتی با تجهیزات مهندسی ، مصالح ساختمانی و نیروها در ماه مه وارد این جزیره شدند.

مقامات نظامی معتقدند تنش‌های اخیری میان امارات متحده عربی و «منصور هادی» رئیس جمهوری یمن وجود داشته است و یکی از دلایل این تنش درخواست امارات از منصور هادی برای امضای قرارداد اجاره 20 ساله جزیره میون با امارات بوده که ظاهرا منصور هادی با این درخواست مخالفت کرده است.

جزیره مایون سه کیلومتر با حاشیه جنوب غربی یمن فاصله دارد. صدها سال است که قدرت های بزرگ جهان متوجه اهمیت استراتژیک این جزیره بوده‌اند. بعد از اینکه کانال سوئز افتتاح شده و دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل کرد، اهمیت این جزیره دو چندان شد.

تعمیق شکاف میان عربستان و امارات

تثبیت نفوذ اماراتی در زمانی اتفاق می‌افتد که امارات از عربستان سعودی دور شده و سیاست خارجی خود را جهت گیری مجدد کرده و خود را به عنوان یک هژمون منطقه‌ای معرفی می کند. این بدان معناست که این حرکات خطر شکاف بین دو کشور خلیج فارس را افزایش می‌دهد ، اگرچه آنها قبلاً اختلافات خود را بر سر یمن مدیریت کرده‌اند.

21 سپتامبر یک روزنامه نگار یمنی اعلام کرد که عربستان سعودی ، هواپیمای اماراتی را که قصد داشت با مسافران یمنی و ملیت‌های مختلف از ابوظبی به سقطری پرواز کند را متوقف کرد. امارات متحده عربی نارضایتی خود را از این اقدام عربستان اعلام کرد.

میان عربستان و امارات برخی اختلافات و تنش‌ها وجود دارد که هر از گاهی در سقطری این تنش‌ها تشدید می‌شود و این اختلافات بیش از چیزی است که تاکنون آشکار شده است.

در گذشته ، امارات متحده عربی از موضع تهاجمی‌تر عربستان برای تقویت نفوذ منطقه‌ای خود استفاده می‌کرد. با این حال ، رویکرد متفاوت امارات متحده عربی به یمن نشان می‌دهد که این کشور همیشه مشتاق به چالش کشیدن هم‌پیمان خود یعنی ریاض بوده است .

اکنون امارات متحده عربی عربستان را در موقعیت آسیب پذیرتری می‌بیند ، به ویژه در شرایطی که دولت جو بایدن تلاش کرده است که دخالت نظامی عربستان در یمن را کاهش دهد - امارات متحده عربی فضای بیشتری برای تثبیت خود دارد.

اما جنگ یمن تنها موضوع مورد اختلاف عربستان و امارات نیست. در ماه ژوئیه ، ابوظبی برنامه‌های عربستان برای کاهش تولید نفت را نادیده گرفت و باعث ایجاد هرج و مرج در داخل اوپک پلاس شد. رقابت اقتصادی بین دو طرف نیز در سال جاری افزایش یافته است که این اختلافات می‌تواند عامل محرک عملیات فعلی امارات در یمن و سرپیچی از عربستان باشد.

در همین حال، ابوظبی به دنبال ارائه چهره قابل قبول تری به جامعه بین‌المللی از جمله نزدیک شدن به رقیبان اصلی خود ترکیه و قطر بوده که برخی از ناظران معتقدند که پس از سالها خصومت ژئوپلیتیک موضع دیپلماتیک‌تری اتخاذ کرده است.

با این حال ، مداخله مداوم اماراتی‌ها در یمن نشان می‌دهد که این کشور همچنان در پی افزایش نفوذ منطقه‌ای خود است.

امارات در ابتدای تجاوز به یمن یکی از متحدان اصلی عربستان بود، ولی با جدا کردن راه خود از سعودی‌ها، چشم به منابع جنوب یمن و جزیره راهبردی یمن از جمله سقطری معطوف کرد. ابوظبی با حمایت از شورای انتقالی جنوب که خواهان استقلال این منطقه از دولت مرکزی یمن است، به آتش اختلافات در این کشور فقیر دامن زده است.

انتهای پیام/