شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن آنفلوانزا#همزمان#کرونا

باید‌ها و نباید‌های تزریق همزمان واکسن آنفلوانزا و کرونا

کارگر آنلاین/ یک اپیدمیولوژیست و کارشناس مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی ساوه به تشریح بایدها و نبایدهای تزریق همزمان واکسن آنفلوانزا و کرونا پرداخت.

مهران بابانژاد با اشاره به اینکه واکسن‌ها سالهاست که حساب خود را پس داده‌اند، اظهار کرد: براساس مستندات، بعد از تامین آب آشامیدنی سالم، دومین عامل تأثیر گذار در کاهش مرگ و میر کودکان و افزایش رشد جمعیت را می‌توان انجام واکسیناسیون دانست.

وی در خصوص تزریق واکسن آنفلوانزا و نحوه تامین آن گفت: واکسن آنفلوانزا امسال نیز به مانند سال های قبل به دو صورت دولتی (رایگان و از طریق شبکه بهداشت) و خصوصی ( خرید از داروخانه‌ها) به گروه های پرخطر عرضه خواهد شد. البته واکسن آنفلوانزا هنوز در اختیار مرکز بهداشت ساوه قرار نگرفته و نیازی به مراجعه مردم به مراکز بهداشتی تا زمان اطلاع رسانی بعدی نیست.

او در پاسخ به این پرسش که واکسن آنفلوانزا در اختیار چه گروهایی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: اولویت بندی گروه های پرخطر سالانه توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود. امسال نیز گروه های واجد شرایط دریافت واکسن به ترتیب شامل کلیه پرسنل بخش درمان و بهداشت، دامپزشکی، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی، سرطان و سایر بیماری های خاص، جانبازان و ایثارگران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، زنان باردار(تا دو هفته بعد از زایمان) واکسن دولتی رایگان دریافت خواهند کرد.

بابانژاد افزود: همچنین گروه های در معرض خطری مانند افراد مبتلا به بیماری های زمینه‌ای از قبیل دیابت و فشارخون بالا و چاقی مفرط و نیز سالمندان بالای ۶۵ سال از طریق بخش خصوصی و مراجعه به داروخانه‌ها می توانند نسبت به خرید واکسن اقدام کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری که آیا تزریق همزمان واکسن کرونا و آنفلوآنزا امکان پذیر است، گفت: اگرچه تزریق همزمان واکسن آنفلوانزا و کرونا منعی ندارد ولی باتوجه به احتمال بروز عوارض خفیفی مانند تب یا بدن درد در یک یا دو روز نخست پس از تزریق این واکسن‌ها، به جهت اطلاع از اینکه عارضه ایجاد شده مربوط به کدام واکسن است، بهتر است این دو واکسن با فاصله یک هفته از هم تزریق شوند.

این کارشناس مبارزه با بیماری‌های علوم پزشکی ساوه در پاسخ به این پرسش که در صورت ابتلای فردی به بیماری کرونا، تا چه مدت نباید واکسن آنفلوانزا دریافت کند، افزود: در صورت ابتلای فردی به بیماری کرونا، توصیه می‌شود پس از اتمام دوره قرنطینه ۱۴ روزه و پایان علائم کرونا، نسبت به دریافت واکسن آنفولانزا اقدام شود.

وی در خصوص اینکه آیا دریافت واکسن کرونا تاثیری در کاهش موارد بستری و مرگ و میر دارد، گفت: مطمئنا تاثیر دارد. مطالعات نشان داده دریافت دو دوز از واکسن‌های تایید شده کرونا احتمال بستری شدن شخص در ICU و مرگ را تا بیش از ۹۰ درصد کاهش می‌دهد. همچنین بد نیست بدانید احتمال ابتلا، بستری و مرگ ناشی از کرونا در افرادی که یک دوز از واکسن کووید را دریافت کرده‌اند چندین برابر کسانی است که هر دو دوز را دریافت کرده‌اند؛ پس توصیه می‌شود در صورت رسیدن زمان دریافت نوبت دوم واکسن، هرچه سریعتر نسبت به تزریق آن اقدام شود.

بابانژاد با تقدیر از زحمات پرسنل خط پیشگیری و بهداشت درگیر امر واکسیناسیون و نیز تلاش کادر درمان، از تمامی کسانی که در مورد دریافت واکسن ابهام داشتند درخواست کرد در اسرع وقت و پیش از فرا رسیدن فصل سرما نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند. بدون شک عدم دریافت عمدی واکسن، می‌تواند منجر به پشیمانی و از دست دادن بسیاری از بستگان و همنوعان و نیز فرسودگی جسمی و روحی کادر بهداشت و درمان بعد از دو سال مبارزه با این ویروس شود.