شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بخش خصوصی#سرمایه‌گذاری

راهی جز سرمایه‌گذاری و حمایت از بخش خصوصی وجود ندارد

یک اقتصاددان گفت: دولت باید نظاره‌گر و به نوعی هدایتگر باشد تا بخش خصوصی تقویت شود.

راهی جز سرمایه‌گذاری و حمایت از بخش خصوصی وجود ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: بی‌تردید مهم‌ترین چالش دولت سامان‌دادن به اوضاع اقتصادی است؛ مسئله‌ای که حتی مهم‌ترین موضوع دیپلماسی یعنی به نتیجه‌رسیدن مذاکرات وین و احیای احتمالی برجام هم به بحث اقتصاد مربوط است زیرا با قرار است با رفع تحریم‌ها گشایش‌های اقتصادی ایجاد شود.

هادی حق‌شناس، اقتصاددان درباره مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی دولت رئیسی به «مثلث‌آنلاین» گفت: «بر اساس اطاعاتی که ما از بانک مرکزی و مرکز آمار اطلاعات ایران داریم، میانگین رشد اقتصادی در دهه 90 نزدیک به صفر بوده است. دلیل این اتفاق به دو مسئله مربوط است. موضوع نخست آنکه نیمی از دهه 90 درگیر تحریم‌ها بودیم و نکته دوم چالش‌هایی مانند کرونا، مشکلات منطقه‌ای و... باعث شد که رشد ما حدود صفر باشد».

او ادامه داد: «اساسی‌ترین نیاز امروز اقتصاد ایران، سرمایه‌گذاری است. ما دچار عقب‌ماندگی تاریخی در حوزه صنعت هستیم و برای پیشرفت در این عرصه هیچ‌راهی جز سرمایه‌گذاری وجود ندارد».

این تحلیلگر اقتصادی بیان کرد: «ضرورت سرمایه‌گذاری در موضوع حمل‌ونقل دریایی، زمینی و هوایی نیز مشاهده می‌شود. اکنون که به پیمان همکاری‌های شانگهای هم پیوسته‌ایم باید بتوانیم زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور را فراهم کنیم. در حوزه کشاورزی باید بتوانیم از آبیاری نوین استفاده و کشت گلخانه‌ای را تجربه کنیم. همه اینها محقق نمی‌شود مگر با سرمایه‌گذاری».

او با بیان ضرورت حمایت از بخش خصوصی مطرح کرد: «دولت باید نظاره‌گر و به نوعی هدایتگر باشد تا بخش خصوصی تقویت شود. اگر با تکیه بر درامد ارزی سال‌های 84 تا 92 بخش خصوصی تقویت می‌شد و مردم در اقتصاد سهیم می‌شدند حتما وضع اقتصاد متفاوت از امروز بود».

حق‌شناس درباره کسری بودجه دولت اظهار کرد: «اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد یا هر گشایش دیگری در حوزه اقتصادی به وجود آید و اگر این گشایش‌ها به نفع بخش خصوصی استفاده شود، می‌توان به آینده امیدوار بود. اکنون دولت با حجم بالای کسری بودجه مواجه است و انباشتی از پروژه‌های نیمه‌تمام وجود دارند که باید حل شوند و در صورت جبران کسری بودجه و ایجاد گشایش اقتصادی باید از بخش خصوصی به شدت حمایت شود تا در نهایت شاهد کاهش تورم، افزایش اشتغال، افزایش تولید و رشد اقتصادی باشیم».

او در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا رویکرد اقتصادی دولت رئیسی مبتنی بر حمایت از بخش خصوصی است یا خیر، گفت: «توجه به بخش غیردولتی و کم‌کردن سهم دولت در اقتصاد یک انتخاب نیست، بلکه اکنون یک الزام است و اصل 44 قانون اساسی هم حمایت از بخش خصوصی را هموار کرده است که باید به آن توجه شود».