شهر خبر

اطلاعات دارویی/ کلیدنیوم سی؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

اطلاعات دارویی/ کلیدنیوم سی؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

کلیدینیوم سی چیست؟ قرص کلیدینیوم سی، ترکیبی از 2 دارو کلیدینیوم و کلردیازپوکساید است. این دارو همراه با سایر داروها برای کمک به درمان اختلالات معده یا روده استفاده می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، قرص کلیدینیوم یکی از پرمصرفترین داروها برای بهبود ناراحتی‌های گوارشی است. این دارو با خاصیت ضد اسپاسمی که دارد کاهش درد ناشی از پیچش در معده و روده کمک می‌کند. 

قرص کلیدینیوم سی برای چیست (کلردیازپوکساید کلیدینیوم)

این دارو ترکیبی از 2 دارو کلیدینیوم و کلردیازپوکساید است. این دارو همراه با سایر داروها برای کمک به درمان اختلالات معده یا روده (مانند زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر، عفونت روده) استفاده می شود. کلیدینیوم به کاهش علائم گرفتگی معده و روده کمک می کند. با کند کردن حرکات طبیعی روده و شل شدن عضلات معده و روده عمل می کند. کلیدینیوم متعلق به دسته‌ای از داروها است که به عنوان آنتی کولینرژیک یا ضد اسپاسم شناخته می شوند. کلردیازپوکساید به کاهش اضطراب کمک می کند. روی مغز و اعصاب اثر می گذارد تا اثر آرام بخشی ایجاد کند. این دارو به گروهی از داروها که به عنوان بنزودیازپین شناخته می شوند، تعلق دارد.

نحوه مصرف قرص کلیدینیوم سی

قبل از شروع مصرف کلیدینیوم یا کلردیازپوکسید و هر بار که نسخه را تجدید می شوید، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را بصورت خوراکی، معمولاً 3 تا 4 بار در روز (30 تا 60 دقیقه قبل از غذا و هنگام خواب) یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر در حال مصرف دارو آنتی اسید هستید، آن را بعد از غذا مصرف کنید و این دارو را قبل از غذا مصرف کنید.

مقدار مصرف براساس سن، شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است. بزرگسالان مسن معمولاً برای کاهش خطر عوارض جانبی از دوز پاین تر دارو را شروع می کنند. بدون تأیید پزشک مقدار دارو خود را افزایش ندهید و دفعات مصرف آن را افزایش ندهید. با این کار بیماری شما سریعتر بهبود پیدا نخواهد کرد و ممکن است خطر عوارض جانبی جدی افزایش پیدا کند.

هنگامی که این دارو برای مدت طولانی استفاده می شود، ممکن است به خوبی عمل نکند. ممکن است پزشک شما نیاز به افزایش دوز یا تغییر داروی شما داشته باشد. اگر این دارو دیگر تاثیری  نداشت با پزشک خود صحبت کنید. اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد در فرد شود. در صورت ابتلا به سوء مصرف مواد (مانند استفاده بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر یا الکل) این خطر ممکن است بیشتر باشد. این دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف کنید تا خطر اعتیاد را کاهش دهید. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید. در صورت تداوم یا بدتر شدن وضعیت، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض قرص کلیدینیوم سی (کلردیازپوکساید –کلیدینیوم)

ممکن است عوارضی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، ضعف، تاری دید، خشکی چشم، خشکی دهان، حالت تهوع، یبوست و نفخ شکم رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

آیا قرص کلیدینیوم سی خواب آور است؟

کلیدینیوم سی ممکن است شما را گیج یا خواب آلود کند یا بینایی شما را تاری کند. الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. تا زمانی که نتوانید این کار را با خیال راحت انجام دهید، رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا هر کاری را که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد را انجام ندهید. از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود صحبت کنید.

آیا مصرف کلیدینیوم سی در طول بارداری مضر است؟

این دارو برای استفاده و مصرف در دوران بارداری توصیه نمی شود. این ممکن است به نوزاد متولد نشده (جنین) آسیب برساند. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید. اگر حین مصرف این دارو باردار شده اید یا فکر می کنید که باردار هستید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است اثرات نامطلوبی را بر نوزاد شیرخوار شما بگذارد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سلام دنیا