به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، شاید شما نیز علاقمند باشید با نوزاد خود در یک تخت بخوابید، اما طبق گزارش CDC در ایالات متحده، حدود 3400 نوزاد به طور غیرمنتظره و ناگهانی هنگام خواب می میرند! بیشترین علت این اتفاق ناخوشایند، مربوط به جای خواب مشترک نوزاد و والد است؛ بنابراین بسیار مهم است که بدانید خطرات احتمالی چیست و چگونه می توانید این خطرات را به بهترین شکل به حداقل برسانید!

 

 

برای بسیاری از والدین، ​​جای خواب مشترک به معنای به اشتراک گذاشتن تختخواب با کودک است اما آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که اگر کودک شما زیر یک سال سن دارد، از این روش خودداری کنید، چراکه در این روش، احتمال خفگی را در نوزادانی که هنوز یک ساله نشده اند افزایش می دهید. طبق گزارشی ، 28 درصد از مرگهای ناگهانی غیر منتظره نوزادان در سال 2019 ناشی از خفگی در رختخواب بوده است!

اما وقتی نوزاد روی سینه شما خوابیده است هم ممکن است خوابیدن بسیار وسوسه انگیز باشد! اما این نیز می تواند بسیار خطرناک باشد. به گفته پزشک اطفال" مایکل گودشتاین" خوابیدن روی تخت، صندلی یا نیمکت با نوزاد، احتمال خفگی کودک را تا 70 درصد افزایش می دهد.

در روش جای خواب مشترک، یک فرد بالغ می تواند به طور تصادفی نوزاد را خفه یا له کند و یا اینکه نوزاد ممکن است در بین بالشتک ها تا حد خفگی گیر کند.

تعریف دیگر جای خواب مشترک نوزاد و والدین، اشتراک گذاری اتاق خواب است. AAP توصیه می کند که در شش ماه اول تا یک سالگی نوزاد، می توانید اتاق خواب مشترک با وی داشته باشید، درحالیکه نوزاد را باید در تخت مجزا در اتاق خواب خود قرار دهید؛ همچنین تخت کودک نباید از پتو، بالش اضافه و عروسک پر شود.

این روش خوابیدن، هنگامی که به درستی رعایت شود، به کاهش 50 درصدی خفگی نوزاد کمک کرده و همچنین از خفگی یا گیر کردن نوزاد در تخت بزرگسالان جلوگیری می کند.

این پزشک اطفال و مشاور خواب نوزاد و بنیانگذار Dream Baby Sleep به والدین می گوید: "ما دوست داریم نوزادان را نزدیک خود بخوابانیم چون این امر نظارت و برقراری آرامش نوزاد را برای والدین بسیار آسان می کند." به اشتراک گذاشتن اتاق شیردهی را نیز بسیار راحت تر و کاربردی تر می کند.

بسیاری از مادران خسته به نوزادان خود در رختخواب شیر می دهند، اما طبق نظر AAP ، در واقع بهتر است روی صندلی شیر ​بدهید زیرا درصورتی که مادر خسته به طور تصادفی بخوابد، ایمنی بیشتر حفظ شود.

به منظور کاهش خطر خفگی و گرمازدگی، مادران شیرده می توانند یک منطقه امن برای نوزاد خود ایجاد کنند. برای انجام این کار، همه پتوها، بالش ها و وسایل اضافی باید کاملاً از محلی که نوزاد در آن قرار دارد برداشته شوند. همچنین انتخاب صندلی یا تختخوابی که ایمنی آن تأیید شده است بسیار مهم است.