شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#انتخابات#مجلس

مردم عراق و دعوت به مشارکت بالای انتخاباتی؛ امیدواری برای تشکیل دولت شایسته/ گزارش اختصاصی


مردم عراق و دعوت به مشارکت بالای انتخاباتی؛ امیدواری برای تشکیل دولت شایسته/ گزارش اختصاصی

مردم عراق در حالی پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا برای پنجمین بار نمایندگان خود در مجلس را بطور مستقیم انتخاب کنند که برخی تحولات سیاسی و همچنین اعتراضات اجتماعی موجب شد این انتخابات زودتر از دوره اتمام مجلس کنونی برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بغداد، عراق روز یکشنبه برابر با دهم اکتبر شاهد برگزاری پنجمین انتخابات پارلمانی خود است که با تدارکات گسترده حکومتی و امنیتی و حمایت گسترده بین‌المللی برگزار می‌شود.

عراقی‌ها 329 نماینده خود در انتخاباتی زودهنگام وعده داده شده از سوی دولت عراق در پاسخ به خواست مردمی و لبیک به مرجعیت عالی دینی را انتخاب می‌کنند. این انتخابات اصلی‌ترین مطالبه تظاهرات‌کنندگان عراقی در سال 2019 بود.

حدود 25 میلیون عراقی واجد شرایط رای دادن هستند و روز برگزاری انتخابات است و نیز یکروز پس از آن تعطیل است.

انتخابات عراق دو رأی‌گیری دارد. یک رأی‌گیری که از آن به «رأی‌گیری خاص» یاد می‌شود و شامل نیروهای امنیتی و زندانیان و کارکنان بیمارستان‌ها و ساکنان اردوگاه‌های آوارگان می‌شود که روز جمعه (8 اکتبر) برگزار شد. رأی گیری دوم همان رأی‌گیری سراسری برای شهروندان عراق است که در 8273 مرکز رأی‌گیری برگزار می‌شود.

 

 

در راستای درک نظرات و انتظارات مردمی نسبت به این انتخابات و خبرنگار تسنیم در عراق سراغ تعدادی از این شهروندان رفته است.

احمد اللامی، شهروند 50 ساله درباره این انتخابات به تسنیم گفت: از همه مردم عراق بخصوص شهروندان کربلا می‌خواهم در این انتخابات که فردا برگزار می‌شود، شرکت کنند تا بتوانیم یک فرد شایسته و صالح انتخاب نماییم تا بتوانند در زیر سقف پارلمان از عراق از شمال گرفته تا مناطق جنوب دفاع نمایند.

وی ادامه داد: انشالله بتوانیم نامزد شایسته و طبق سفارش مرجعیت نجف انتخاب نماییم. کسی که دارای مواضع شایسته و سالم بوده و بتواند از ایجاد دولتی خدمتگذار همه مردم عراق حمایت کند.

شهروندی دیگر نیز در پاسخ به سوال تسنیم، تاکید کرد: ما نماینده ای را انتخاب می کنیم که به مردم عراق در شمال،‌ جنوب و مرکز بیشترین بهره را برساند و به مردم فقیر و گرسنه و کسانی که فاقد حقوق دولتی هستند، رسیدگی کند.

وی افزود: انشاءالله از توطئه‌های آمریکا و همپیمانانش دور شویم و انشاءالله عراق به روزهای خوب بازگردد همانگونه که بود.

 

 

یک شهروند عراقی دیگر نیز در مصاحبه با خبرنگار تسنیم تاکید کرد: مشارکت در انتخابات امری ضروری است و باید فرد مناسب در جای مناسب انتخاب شود. روند انتخابات کنونی با روند انتخابات گذشته تفاوت دارد. در حال حاضر نظارت بین المللی در انتخابات عراق وجود دارد و میزان مشارکت در انتخاباتی که دیروز برگزار شد دلیلی است که انتخابات سالمی صد در صد برگزار خواهد شد.

وی افزود: اولین کاری که پارلمان جدید باید اقدام به آن نماید این است که قانون نفت و گاز را تصویب کند زیرا به همه مردم عراق خدمت خواهد کرد.

 

محمد شکر، یکی دیگر از شهروندان عراقی است که درباره این انتخابات به تسنیم گفت: انشاءالله این انتخابات اعتماد از دست رفته میان مردم عراق و سیاستمداران را بازگرداند. باید این اعتماد از دست رفته با صداقت بازگردد.

وی شرکت در انتخابات را وظیفه ای ملی و شرعی دانست و تاکید کرد: من در انتخابات فردا شرکت خواهم کرد.

انتهای پیام/