شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خاورمیانه

روزنامه‌نگار لهستانی: آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند حامیان خود در سراسر جهان را حفظ کنند


روزنامه‌نگار لهستانی: آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند حامیان خود در سراسر جهان را حفظ کنند

به عقیده یک روزنامه‌نگار لهستانی آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند حامیان خود در سراسر جهان را حفظ کنند و به آن‌ها بودجه برسانند؛ احتمالا آنها بر شیوه های دیگری از بی‌ثبات‌‌سازی شرایط داخلی کشورهای مختلف مانند خاورمیانه و آسیای مرکزی متمرکز خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دکتر ماتئوش پیسکورسکی، سیاستمدار و روزنامه نگار لهستانی در مصاحبه ای که توسط دبیرخانه دومین همایش بین المللی «افول آمریکا: جهان پسا آمریکا» انجام شد، به بیان  نظرات خود درباره افول آمریکا پرداخت. 

دکتر پیسکورسکی درخصوص افول آمریکا مخصوصا سیاست های آمریکا در اروپای مرکزی و شرقی به ایراد سخن پرداخت و به کتاب «پایان تاریخ» از فرانسیس فوکویاما اشاره کرد و بیان داشت که این نویسنده و سایر دانشمندان سیاسی سعی کرده اند این ایده را جا بیندازند که هیچ گزینه دیگری به جز آمریکا وجود ندارد و آمریکا تنها نیروی ژئوپلیتیکی در جهان و تمامی عرصه های زندگی می باشد.

دکتر پیسکورسکی بر این باور بود که «مسئله فوق الذکر به این معنی است که از یک سو آن ها سعی بر تحمیل نظرات خود بر ژئوپلیتیک دارند و از سوی دیگر، در تلاش هستند تا تمامی عرصه های زندگی را در انحصار خود درآوردند. برخی از کشورها در اروپای مرکزی ایدئولوژی آمریکایی نئولیبرالیسم را به ویژه در زندگی اقتصادی و اجتماعی تحمیل کرده اند و با این کار تمام عوامل هویت جمعی را از بین برده اند و به فرد گراییِ افراطیِ مورد تشویق و تبلیغِ آمریکا رسیده اند؛ آمریکا می خواست با این کار ساختار اجتماعی تمام آن کشورها را از بین ببرد».

وی افزود: «با این حال، کشورهایی هم وجود داشت که زیر بار کنترل آمریکا نرفتند. عمدتا این کشورها بر دو نوع بودند: نوع اول کشورهای بسیار دچار آشوب و هرج و مرج بودند مثل اوکراین، که این کشورها عمدتا اولیگارشی-محور بودند. و نوع دوم، کشورهایی مثل بلاروس بودند که روش منحصر به فرد خود را برای توسعه اجتماعی و اقتصادی انتخاب کرده بودند و پذیرای این ایده نبودند که هیچ گزینه دیگری به جز ایدئولوژی نئولیبرال گلوبالیست که مورد تشویق و ترویج آمریکا می باشد، وجود ندارند. با این حال، در هر دو نوعِ این کشورها، ما شاهد انقلاب های رنگی بوده ایم».

وی در ادامه گفت: «در واقع شما چنین تجربه ای را در ایران هم داشته اید؛ چند سال زمانی که آن ها سعی کردند پس از انتخابات ریاست جمهوری، در کشور شما عملیات بی ثبات سازی انجام دهند. آن ها هنوز هم گاهی اوقات در دوره انتخابات، با سوء استفاده از  اختلاف نظرات و نزاع های سیاسی بین کاندیداهای رقیب و به عضویت در آوردن برخی از اعضای نخبگان داخلی برای مقاصد خود این کارها را انجام می دهند »

در رابطه با اتفاقاتی که اخیرا بعد از انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا افتاد، دکتر پیسکورسکی خاطرنشان ساخت: «ما در می یابیم که آمریکا در حال بیرون آمدن از چندین منطقه ای است که قبلا موفق به بی ثبات ساختن آن شده بود، و این مناطق فقط عراق و افغانستان نیستند، بلکه آمریکا برخی از کشورهای پساشوروی در اروپای شرقی و مرکزی را نیز تنها می گذارد».

دکتر پیسکورسکی بر این نظر بود که با توجه به افول هژمونی آمریکا، تغییر راهبرد آمریکا یک ضرورت است. وی بیان داشت که «آمریکایی ها دیگر قادر به استفاده از فناوری نیستند، این فناوری ها در چند دهه گذشته بسیار کارا و موثر بوده اند. بنابراین پر واضح است که آمریکایی ها دیگر نمی توانند حامیان خود در سراسر جهان را حفظ کنند و به آن ها بودجه برسانند. احتمالا آن ها بر شیوه های دیگری از بی ثبات  سازی شرایط داخلی کشورهای مختلف مانند خاورمیانه و آسیای مرکزی متمرکز خواهند شد. و احتمالا آمریکا همان کاری را که در بلاروس انجام داد در سایر نقاط جهان نیز پیاده خواهد کرد. بدین معنی که اکنون دیگر آمریکا به طور مستقیم وارد عمل نمی شود، بلکه از طریق نمایندگان خود دست به کار می شود». 

دکتر پیسکورسکی اضافه کرد: «بنابراین افول آمریکا یک فرایند یک یا دوساله نیست. و من فکر می کنم که چند دهه طول خواهد کشید تا آمریکا نظام روابط بین الملل را ترک کند. ما اکنون شاهد شگل گیری یک جهان چندگانه می باشیم».

دکتر پیشکورسکی ابراز داشت که آمریکا اکنون به طورغیرمستقیم در انقلاب های رنگی و  تغییر دادن واقعیت های سیاسی در کشورها به ویژه در اروپای شرقی و مرکزی دخالت می کند.

در خصوص تغییر راهبرد توسط آمریکا دکتر پیسکورسکی ادامه داد: «و مهمترین بخش این راهبرد جدید این است که «نخست، در هر کشور از نمایندگانی استفاده خواهد کرد بدین معنی که آمریکا در میان کشورهایی که همسایه یک کشور بحران زده ( بحران اقتصادی) هستند، به دنبال همسایگانی خواهد بود که علاقمند به بی ثبات سازی آن کشور هستند. و دوم، این نمایندگان، در طول تمام تظاهرات ها و انقلاب های رنگی از روش های پیچیده تری در زمینه رسانه اجتماعی و اینترنت استفاده خواهند کرد.»

دکتر پیسکورسکی بیان داشت: «به همین خاطر است که می گوییم یافتن یک زیرساختار رسانه اجتماعی مستقل و جایگزین بسیار حائز اهمیت است. اکنون شاهد آن هستیم که افراد در حال ترک کردن رسانه های اجتماعی آمریکا نظیر فیس بوک، توئیتر و غیره هستند و به جای آن ها از پلتفرم های مستقل تری مانند تلگرام استفاده می کنند که مورد استفاده گسترده افراد و گروه های بسیاری از افراد ، به ویژه در اروپای شرقی و مرکزی می باشد».

وی گفت: « آمریکا ایده تغییر رژیم را به کار برد تا برخی از رهبران را تهدید نماید حتی آن هایی را که همچنان به آمریکا وفادار هستند مانند بهار عربی، و همچنین نمونه هایی از برخی رهبرانی وجود دارد که دیگر نخواستند نسبت به آمریکا وفادار بمانند مانند مصر.»

وی در ادامه بیان داشت: «اگر ما به تجزیه و تحلیل تاریخ بپردازیم، می بینیم که هر امپراتوریِ رو به افولی ، بیشتر تهاجمی می شود تا جلوی افول را بگیرد، و سرعت سقوط و انحطاط را کندتر کند. و آمریکا اکنون مشتاق است که اوضاع داخلی در خاور دور و آسیای جنوبی را بی ثبات سازد. و البته، این مسئله به چین و رقابت بین چین و آمریکا مربوط می شود».

دکتر پیسکورسکی اظهار داشت: «اکنون ما می بینیم که آمریکایی هایی برای رسیدن به مقاصد خود، در تلاش برای بهره گیری از سیاستمداران طرفدار آمریکا در حزب کمونیست چین هستند، و آن ها تضعیف منافع گروه ذی قدرت را هدف گرفته اند. بنابراین من فکر می کنم در کشورهای مختلف، آمریکایی ها از نزاع داخلی استفاده خواهند کرد چرا که این روش به گرانیِ راه انداختن انقلاب های رنگی نخواهد بود. آن ها سعی خواهند کرد آن دسته از متحدان داخلی را پیدا کنند که حاضرند پول خود را صرف بی ثبات کردن کشورشان کنند. و آمریکا در عوض، فقط تجربه خود را در اختیار آنان خواهد گذاشت و یا این که مشاورانی برای آن ها خواهد فرستاد».

دکتر پیسکورسکی در خاتمه بیان داشت: «برخی از کشورها در سراسر جهان اکنون در یک شوک بزرگ هستند زیرا هنوز نمی دانند که چه کار باید کنند. آن ها هنوز نمی دانند که درجهان چند قطبی چه رفتاری باید داشته باشند. آن ها از واشنگتن دستور می گیرند. دیگر دستوری از جانب واشنگتن نمی آید زیرا که واشنکتن خود، درگیر مشکلاتی است. و آمریکا دیگر مثل قبل، یک امپراتوری قدرتمند نیست. بنابراین این کشورها احتمالا به دنبال  ایده ای جدید در روابط خارجی هستند زیرا ایده قدیمی که بر اساس هژمونی آمریکا بود دیگر اعتبار ندارد، و آن ها الان در صدد هستند که منافع ملی خود را تحقق بخشند و در تلاشند که به سوی یک سیاست خارجی چند بعدی و چندسطی تغییر جهت دهند».

دومین همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ جهان پساآمریکا» به همت دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، و با همکاری دانشگاه و موسسات پژوهشی در تاریخ 11 آبان ماه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، به تارنمای همایش به نشانی www.usdecline.ir  و صفحات مجازی دبیرخانه همایش در رسانه‌های اجتماعی به آدرس usdecline@ مراجعه نمایند.

انتهای پیام/